Blogin arkisto

Vältä epätoivoa asiakashankinnassa ja hinnoittelussa

Share |

Keskiviikko 31.7.2013 - Pasi Rahikka


pasirahikka.jpgHyväntuulista keskiviikkoa! Olen viimeaikoina tehnyt paljon töitä hinnoittelun ja arvon kasvattamisen parissa. Näiden kahden idean ajatellaan usein olevan päällekkäisiä, mutta useimmiten ne eivät ole. Liian usein myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät luovat arvoa ilman, että he pyytäisivät edes osaa tästä luodusta arvosta takaisinpäin.

Katsotaanpa kahta syytä sille, miksi tämä on näin ja miten tätä voitaisiin muuttaa.

KILPAILIJASI HINTA

Liian usein me vertaamme omaa hintaamme kilpailijan hintaan. Ja annamme asiakkaillemmekin saman oikeuden. Sillä mitä kilpailijasi veloittaa siitä mitä he tekevät, ei ole juurikaan väliä. Mitä todennäköisimmin heidän tuottamansa arvo antaa heille mahdollisuuden veloittaa sen minkä he veloittavat. Sinun hinnoittelusi pitää perustua siihen arvoon mitä SINÄ luot ja tuotat. Oikea tapa saada enemmän kauppaa on luoda kilpailijoita enemmän arvoa ja myös veloittaa tästä.

Väärä tapa on yrittää vastata kilpailijan hinnoitteluun (jolloin samalla myönnät, että sinun tuottamasi arvo ei ole yhtään kilpailijaasi enemmän).

Myyjillä on vaikeuksia tämän kanssa. He uskovat, että kilpailijat voittavat hinnalla, ja jos joku samalla toimialalla pystyy veloittamaan heidän hintaansa vähemmän, heidän oman firmansa pitäisi pystyä tähän samaan. Tämä on täysin väärä ajattelutapa.

Jätetäänpä liiketoimintamallit hetkeksi ja keskitytään itse ongelmaan.

Perusongelma, oman näkemykseni mukaan on se, että myyjät eivät usko, että heidän yrityksensä on enemmän arvoinen. Jos et usko, että olet kilpailijoitasi parempi, että voit tuottaa heitä parempia tuloksia ja, että olet sen arvoinen, että sinulle maksetaan enemmän näistä paremmista tuloksista, silloin kukaan muukaan ei usko sinua. Sinä uskot aina itse ensimmäisenä sihhen, että hinta on ongelmasi. Et kiinnitä huomiotasi siihen, että loisit enemmän arvoa tai siihen, että hintasi olisi linjassa luodun arvon kanssa.

Se mitä uskot omasta yrityksestäsi ja arvosta, jota luot, on tärkeää. Todella tärkeää!

MINKÄ ARVOINEN OLET

Joillakin ihmisillä on ongelmia hinnoittelun kanssa, koska he eivät näe itseään arvon jalostajina. Viimeisen parin vuosikymmenen aikana yritykset ovat löytäneet uusia tapoja asioidensa hoitamiseen, ja toisinaan myös ihmisten hoitamiseen, kohteina. Kun kaikkea kohdellaan tapahtumapohjaisesti tavoitteena on kaupallistaa sekä sinut että yrityksesi, kokonaan. Koska markkina on niin täynnä tarjontaa yrityksillä on helpompi polkea hintoja pelkästään sillä peloitteella, että he vaihtavat toimittajaansa.

Olet ehkä kuullut, että ette ole arvontuottajia saati jalostajia. Sinua on ehkä kohdeltu kaupan kohteena. Sinulle on kerrottu, että se arvo mitä lisää johonkin mahdollisuuteen ei ole sen arvoista, että siitä maksettaisiin enemmän. Mutta sinulle valehdellaan. Yritykset ovat enenevässä määrin muuttamassa lähestymistapaansa ja älykkäät myyjät auttavat heitä perustelemaan paremmin isommat investointinsa, joiden avulla saavutetaan juuri niitä tuloksia, joita he oikeasti tarvitsevat.

Onnistuaksesi saamaan sen hinnan, jonka arvoinen olet, sinun on uskottava, että olet enemmän arvoinen. Sinun on uskottava, että olet muutakin, kuin pelkkä kohde, että olet erityislaatuinen ja, että voit lisätä arvoa niihin mahdollisuuksiin, joita luot. Sinun on muutettava omaa ajatteluasi sen suhteen millaista arvoa uskot tuottavasi, ennenkuin voit muuttaa kenenkään muun ajattelua.

Tarkastellaanpa hetki muita perussyitä tähän liittyen.
Ensimmäisenä ja kaikkein vaikempana on oma sisäinen kriitikkosi, oma tuomarisi. Sinussa on olemassa osa, joka jatkuvasti muistuttaa sinua, että et ole niin hyvä, kuin voisit olla, että muut ovat parempia kuin sinä. Arvaa mitä? Kilpailijoillasi on myöskin tämä sama pikkuäänensä.

Heidän pikkuäänensä heidän sisällään kertoo tismalleen tätä sama tarinaa heille itselleen. Olet arvokkaampi, kuin mitä luulet, ja perussyy sille, että et saa sitä hintaa, minkä ansaitset, on se, että et usko olevasi sen arvoinen.

Toiseksi, ehkä sisäinen kriitikkosi on oikeilla jäljillä. Mitä teet sen eteen, että olisit arvokkaampi? Yritätkö oikeasti luoda enemmän arvoa asiakkaillesi, kuin kukaan muu voisi edes kuvitella? Opetteletko saavuttamaan parempia liiketuloksia ja kehitätkö tilannetajuasi, jonka avulla olet oman alueesi asiantuntija? Vai, oletko kuten useimmat kilpailijasi, hengailemassa täällä?

Sinun ainoan arvokkaan asiasi parissa työskentely on se asia, joka auttaa sinua saavuttamaan tuloksia elämässäsi ja rakentamaan itseluottamustasi. Itseluottamusta siihen, että luot lisää arvoa asiakkaillesi, enemmän itseluottamusta siihen, että osa tuosta arvosta kuuluu sinulle. Kun uskot, että olet arvokkaampi, niin kaikki muutkin uskovat sen. Mutta ei yhtään aikaisemmin.

MINKÄ ARVOINEN SINÄ OLET?

Viimeinen syy sille miksi myyjät, myyntiorganisaatiot ja yrittäjät kamppailevat hintaongelmiensa ja lisäarvo-ongelmiensa parissa on siinä, että he eivät keskity riittävästi heidän ajankäyttöönsä ja oikeiden kohteiden tavoitteluun. He ovat nälkäisiä, ja nälkäiselle ihmiselle kaikki näyttää ruualta. Lyhyesti. He ovat epätoivoisia.

Epätoivo on itseluottamuksen vastakohta. Jos pelkäät kaupan menettämistä, silloin teet kauppaa hinnalla millä hyvänsä, vaikka hinta tuhoaisikin liiketoimintamallisi ja pidemmän aikavälin kyvykkyyden asiakkaiden palvelemiseen. Jos käyttäydyt kertakäyttötuotteen lailla, sinua kohdellaan kertakäyttötuotteena. Mutta jos käyttäydyt siten, että sinulla on arvoa, sinua kohdellaan arvokkaammin.

Epätoivon vastalääkkeenä on tässä kohdin suhteiden kypysttäminen, riittävä prospektointi, lisämyynti, ja lisämarkkinointi. Vastalääkkeenä on käyttää aikaasi ja energiaasi sellaisten asiakkaiden saamiseen, jotka ovat valmiita maksamaan arvosi mukaan. Ja itseluottamus, joka tekee tämän mahdolliseksi.

Mene ja tee parhaasi, että olet tällä viikolla arvokkaampi!

~ Your Price and Your Self-Worth, Anthony Iannarino ~

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, asiakas


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini