Blogin arkisto

Hymyn voima - maailmanmestarin iskulause...

Share |

Perjantai 27.9.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpgVilpitön ja aito hymy ottaa vähän, mutta antaa paljon. Ihmisillä on suuri tarve kokea arvostusta ja saada hyväksyntää. Hymy on eräs keino viestittää niin hyväksyntää kuin hyväntahtoisuutta. Ruuhkaisissa tilanteissa ihmisjoukoissa voi kulkea kyynärpäätaktiikalla ja töksäytellä vihamielisesti "excuse me", mutta vaihtoehtona olisi ystävällinen kohtaaminen hymyn kera.

"Mitä auringonpaiste on kukkasille, sitä hymy on ihmisyydelle."

Eikö hymyileminen ole sinulle luontevaa? Kannattaa harjoitella! Vaikkei "siviilissä" kiinnostaisi hymyillä, monissa työrooleissa se kuuluu asiaan. Asiakaspalvelutyössä on jaksettava antaa asiakkaille miellyttäviä asiakaskokemuksia. Ei tarvitse puhua kuin Runeberg, kun jaksaa hymyillä.

Hymy on non-verbaalisen viestinnän helpoimpia tapoja viestittää hyvää tahtoa tiedostaen. Hymyilevää ihmistä on helpompi lähestyä kuin kivikasvoa. Luottamuksen luomisessa hymyn voima on verraton. Palvelutilanteissa asiakaspalvelijan olisi hyvä muistaa, että vain 7 % viestinnästä on sanojen vaikutusta, 38 % on äänenkäyttöön liittyvää ja 55 % sitä, miten kehoaan käyttää. "Kiitos", "ole hyvä" tai "mukavaa päivänjatkoa" voi sanoa niin monella tavalla elekieltä hyödyntäen. Asiakas kyllä aistii, kuinka paneutuneesti asiakaspalvelija oli sanojensa takana.

Nyrkit pystyssä taistelumielellä lähestyvä reklamoiva asiakas saattaa pehmentyä kuin taikina leipurin käsissä, kun asiakaspalvelija on aidosti ystävällinen ja hymyilee. Eli huokuu hyväntahtoisuutta. Kun asiakaspalvelija säilyttää empaattisen kuuntelun tason, eikä lähde vastaamaan asiakkaan hyökkäykseen tulella tulta vastaan, mutta reagoi kuitenkin vastuuta kantavasti asiakkaan ärjymiseen, tilanne saa aivan uuden käänteen ja rakentavan hengen. Ystävälliselle ja hymyilevälle ihmiselle on paljon vaikeampi ärjyä ainakaan kovin kauaa verrattuna tilanteeseen, jossa asiakaspalvelija lähtee peliin mukaan ja antaa tunteilleen vallan.

"Hymy ja nauru ovat kuin elämän ilmastointiteippiä. Niillä voi korjata mitä vain." - M. Wallace

"Smile keeps you going!" - Milla Mattila, telemark-hiihdon 1. suomalainen maailmanmestari vuodelta 1999.

Juha Ahola

Vauhtipyora.fi

Avainsanat: Juha Ahola, hymy, asiakaspalvelu, non-verbaalinen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini