Blogin arkisto

Suunnittele tehokas työpäivä

Share |

Keskiviikko 28.5.2014 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgIhmetteletkö joskus, mihin päivä, viikko tai kuukausi oikein meni ja miten ihmeessä et saanut enemmän aikaan?

Minä mietin, useinkin. Vaikka yrittäjänä minulla ei ole pomoa hengittämässä niskaan tai hoputtavaa kollegaa, joka saisi olon riittämättömäksi, teen sen itselleni. Riitänkö äitinä? Riitänkö yrittäjänä? Voisinko tehdä enemmän asiakkaideni, yhteiskunnan, maailman, ympäristön ja ihmisten hyväksi..? Jos sinulla on joskus vastaavia ajatuksia, tee kuten minä. Huitaise ne pois.

Vaikka pystyt moneen, et pysty kaikkeen. Höllää vähän. Muista, että olet upea ja mahtava äiti, yrittäjä ja puoliso juuri sellaisena kuin olet. Anna itsellesi mahdollisuus olla tyytyväinen itseesi ja aikaa tehdä kaikki tärkeimmät asiat hyvin. Jos et itse huolehdi itsestäsi, ei sitä kukaan muukaan tee. Sano itsellesi, siis nyt heti "Olen loistava siinä mitä teen, rakastan itseäni tällaisena kuin olen ja annan itselleni anteeksi, että olen vaatinut itseltäni liikoja. En tee sitä enää." Hyvä!

Miten sitten pääsisimme nauttimaan oman tehokkuutemme hedelmistä? Uskon siihen, että jos organisoimme päivämme, viikkomme, kuukautemme niin, että sen sijaan, että yrittäisimme saada kaiken heti, etenisimme pienin askelein. Tekisimme vähän kerrallaan. Muutama askel päivässä kohti tavoitteitamme riittää. Joskus on pakko painaa stop ja säästää hetki elämästä nauttimiseen!

Älä ylibuukkaa itseäsi!

Palamme innosta toteuttaa ideoitamme, mutta mitä jos alkaisimme suunnitella päiviämme realistisesti? Jos suunnittelisimme yhdelle päivälle vain muutaman tehtävän, jotka vievät meitä kohti tavoitteitamme? Muutama vain siksi, koska yrittäjän päivästä hujahtaa helposti suuri osa yhteydenpitoon, myyntiin, verkostoitumiseen, uusien asioiden opetteluun, markkinointiin, projektien johtamiseen ja hallinnollisiin tehtäviin.

10 vinkkiä työpäivän tehostamiseen

  1. Pidä vieressäsi muistikirjaa ja kirjaa siihen kaikki tekemäsi tehtävät, myös pienet. Näin opit, miten kauan keskimäärin käytät aikaa tehtävien suorittamiseen ja pystyt jatkossa aikatauluttamaan tehtäväsi paremmin.
  2. Palaa jatkuvasti tavoitteisiisi. Muista, mitä tavoittelet. Se, jos mikä, tuo energiaa päivään ja palauttaa asiat raiteilleen. Näin tiedät tekeväsi oikeita asioita.
  3. Listaa aamulla ennen tietokoneen avaamista päivän tehtävät, jotka sinun täytyy tänään tehdä ja ihmiset, joita sinun täytyy tavoitella. Priorisoi ja ole realistinen siinä, mitä tehtäviä ehdit tänään suorittaa.
  4. Jotta rauhoittaisit työaikasi tehtävien suorittamiseen, sulje sähköposti, facebook, twitter, skype, puhelin… kaikki yhteydenpitokanavat, jotta voit hoitaa yhden tehtävän kerrallaan tehokkaasti loppuun saakka. Tarkista sähköpostisi tehtävien välissä, miten sinulle parhaiten sopii: kaksi kertaa päivässä tai puolentoista tunnin välein.
  5. Ajoita suurinta keskittymistä vaativien asioiden tekeminen omaan tehokkaimpaan hetkeesi päivästä. Jotkut ovat tehokkaimmillaan heti aamusta, jotkut vasta lounaan jälkeen. Mieti, mihin aikaan päivästä sinä olet tehokkaimmillasi.
  6. Muista  pitää taukoja. Kuulostaa kliseeltä, mutta totuus on, että tauot tehostavat päivääsi. Tee taukojumppaa, jotta et kehitä itsellesi rasitusvammoja, jäykkiä lihaksia tai jopa nivelvaivoja.
  7. Muista myös juoda riittävästi vettä ja syödä, äläkä syö liikaa lounaalla. Mitä enemmän energiaa sinulla on, sitä tehokkaampi olet, ja sitä varmemmin pääset tavoitteisiisi.
  8. Muotoile päivällesi runko, joka ohjaa sinua päivän aikana muistamaan tauot ja tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan. Laita vaikka muistutuksia puhelimeen: syö, siirry tähän tehtävään, käy kävelyllä…
  9. Pidä koulutushetkiä asioista, joita haluat oppia. Lue kirjoja tai osallistu verkkokursseille.
  10. Sitoudu siihen, että saat 2-3 itsellesi aikatauluttamaa tehtävää valmiiksi. Päivän päätteeksi katso mitä olet tehnyt, ruksaa tehtävälistalta tekemäsi tehtävät ja onnittele itseäsi! Onko mitään parempaa tunnetta, kuin se, kun on saanut jotain valmiiksi!? Jee! Muista myös palkita itsesi!

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, yrittäminen, ajanhallinta, työ, työajanhallinta


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini