Blogin arkisto

Tässä on jotain, johon sinä uskot

Share |

Torstai 31.7.2014 - Pasi Rahikka


actionfiguurit.jpg

Kenialainen ystäväni Abraham, joka on puuseppä, pyysi minua kirjoittamaan jotain puutöihin liittyen. Jos voisin, pyytäisin Abrahamin rakentamaan meille pöydän, jonka ympärille mahtuisi istumaan 26.500 ihmistä.


Jos Abraham voisi rakentaa minulle tuollaisen pöydän, johon me kaikki mahtuisimme yhdessä lounaalle, voisimme hymyillä, nauraa ja jakaa surujammekin toisillemme, sekä rakentaa paljon syvemmän suhteen toistemme välille.

Tähän asti AINOA pöytä johon kaikki mahtuvat on The Secret Team. Se ei luonnollisestikaan ole yhtä kaunis, kuin Abrahamin tekemät. Ja toisaalta emme ole käyttäneet sitä pöydän tavoin.

TÄMÄ ON YHTEENKUULUMISEN KUTSUSI

Tavoitteeni tälle uutiskirjeelle on yksinkertainen: haluan jakaa kanssasi tapoja, joiden avulla uskon sinun pääsevän parempaan lopputulokseen firmasi kanssa. Mutta aivan kuten odottaa saattaa, teen tämän eritavalla kuin useimissa kirjeissä tehtäisiin. Kerron harvoin mitään liiketoiminnan kaavoihin liittyvää. Puhun ihmisten välisestä kanssakäymisestä. En anna sinulle mitään täytyy-ostaa-työkalut -listausta. Jaan reseptejä. Tämä uutiskirje, sellaisenaan, on elävä esimerkkireseptini niille asioille, joita haluan kanssasi rakentaa.

Kaikki se mitä teen tämän uutiskirjeeni kanssa tähtää sinun auttamiseesi ja varustamiseesi kahden asian avulla: 1) tunnet kuuluvasi johonkin yhteisöön, ja 2) saat käytännön työvälineitä, joiden avulla voit itse rakentaa oman arvoverkostosi.

MIKÄ LUO YHTEENKUULUVUUTTA? ENSIMMÄIEN AINES: TUTTUUS

Yhteenkuuluvuuden tunne tulee jostain sisältämme. Meillä (useimmilla meistä) on "toivoisin, että he pitävät minusta" tai "olenkohan oikeassa paikassa" tai "minulla on jotain jaettavaa" -tunne (tai kaikki edellämainitut) kovan ulkokuoremme alla. Joten aloitetaan tämän tiedostamisella. Meillä kaikilla on näitä samoja tunteita, halusimmepa sitten myöntää sitä tai emme.

Kun kävelemme johonkin paikkaan (tai uuteen tilanteeseen), kysymme "mikä on tuttua?" Me HALUAMME löytää jonkinlaisen kiinnikkeen, ankkurin, "jotain jonka me tiedämme". Menin tässä yhden kerran eräisiin juhliin Losissa, jossa en tuntenut ketään ja tunsin tästä syystä oloni hyvin epävarmaksi ja epämukavaksi yhdellä kertaa. Kunnes näin lopulta Jonathan Brewerin seisoskelemassa siellä.

Pam. Minusta tuntui, että tunsin jonkun, jolloin pääsin alkuun Brew:n avulla ja sain luotua yhteyksiä muihinkin ihmisiin tämän avulla vähän kerrallaan. Tunsin tuttuutta ja sain siitä tarvittavan vauhdin eteenpäin.

Tämä on sama juttu uuden työn kanssa. Me pyrimme saamaan kiinni jostain sellaisesta, joka on meille tuttua, ja pyrimme välttelemään niitä juttuja, joita emme tiedä. Jos olemme jossain vieraassa maassa voimme kokeilla uusia ruokalajeja, mutta jos näemme Mc Donaldsin, ainakin osa meistä huokaisee helpotuksesta.

ENSIMMÄINEN AINES: Tuttuus auttaa meitä tuntemaan yhteenkuuluvuutta.

MIKÄ LUO YHTEENKUULUVUUTTA? TOINEN AINESOSA: TERVETULIAISUUDEN TUNNE

Kun ihmiset aloittavat Brave New Year -ohjelmani ja he liittyvät ryhmään kaikki noin 150 rohkeata supersankaria ryhmässä toivottavat uuden tulokkaan tervetulleeksi. Toisinaan saamme pari tusinaa vastausta. Joinakin muina kertoina 3-50:n. Määrästä riippumatta tässä on selkeä ero siihen, että tuletko jonnekin ja tunnet itsesi siellä yksinäiseksi.

Mietipä omaa bisnestäsi. Teetkö ihmiset tervetulleiksi? Minulla on esimerkiksi omalla sivustollani oma sivu uusille tulokkaille. VARASTA TÄMÄ IDEANI!

TOINEN AINES: Tervetuliasuuden tunne

MIKÄ LUO YHTEENKUULUVUUTTA? KOLMAS AINESOSA: TAPA OSALLISTUA

Juniorina leikin kavereideni kanssa supersankareita melkein aina. Olin Batman tai Vihreä Lyhty, ja joku muu oli Teräsmies tai Hulk, tai joku muu kenestä he pitivät. Kun leikki meni hyvin me kaikki teimme osamme siinä, että pahikset saivat selkäänsä. Kun homma ei mennyt ihan yhtä tuubiin se meistä, joka oli Teräsmies sanoi, että vain hän voi löylyttää pahiksen. Tämä tarina, nyt 30 vuotta myöhemmin, on puolet siitä miten pahalta tuntuu epäonnistua töissään, siinä miten muut promotoivat itseään, ja enemmän.

Kaikkien on kyettävä tuntemaan, että he voivat osallistua jollakin tavalla. Jos me emme tee tätä mahdolliseksi kaikki nämä kokemukset eivät ole läheskään niin hyödyllisiä useimmille meistä. Meidän on voitava antaa oma osuutemme tai me poistumme toisille kanaville.

Miten sinä rohkaiset ihmisiä osallistumaan ja tekemään osansa heidän onnistumisen kokemuksen eteen? Huomaa, että en kehota sinua opettamaan ihmisille sitä miten he voivat osallistua SINUN menestykseesi. Miten autat heitä osallistumaan heidän omien projektiensa kautta? Mitä voisit antaa ihmisille?

KOLMAS AINES: Tapa osallistua

SINULLA ON PAIKKASI KANSSAMME

Ollaksesi osana Human Business Works:ia sinun täytyy uskoa kehittyvään ja ihmis- sekä suhdekeskeiseen liiketoimintaan. Tämä tarkoittaa sitä, että sinä pyrit ansaitsemaan omalla tekemiselläsi elantoasi ja, että uskot ihmissuhteiden olevan arvokkaan liiketoiminnan (ja organisaation) ytimessä.

Se mitä tulee seuraavaksi liittyy siihen miten voit rakentaa oman arvoverkostosi. Meillä, sinulla ja minulla, on töitä tehtävänä. Meidän täytyy kaivautua kaikkien mukanaolevien loistavuuteen. Meidän täytyy tunnistaa toistemme suuruus ja katsoa toinen toisemme menestyksen perään, ja oppia toinen toiseltamme, eikä pelkästään näistä viesteistäni.

Tämä on siis vuorossa seuraavaksi. Entä sitten? Kerro onko tässä jotain sellaista, johon sinä uskot, tai jotain jonka kanssa tunnet yhteenkuuluvuutta.

Reilua? Laita viestiä ja kerro mitä mietit.
--Chris...

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, yhteenkuuluvuus, osallistuminen, ihmissuhteet


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini