Kuuntelemisesta on hyötyäTorstai 7.8.2014 - Pasi Rahikka By Chris Brogan Hammastikkupäivä oli ja meni! (1.1? Hammastikkuja? Kuulenko ääniä? Hello?) Minulla on juotavana herkullista David's Tea -kaupan orgaanista Saigon Chai -teetä jälleen kerran. Mitä sinä juot tänään? (klikkaa kommentoi ja kerro). By Chris Brogan Hammastikkupäivä oli ja meni! (1.1? Hammastikkuja? Kuulenko ääniä? Hello?) Minulla on juotavana herkullista David's Tea -kaupan orgaanista Saigon Chai -teetä jälleen kerran. Mitä sinä juot tänään? (klikkaa kommentoi ja kerro). OPETTELE KUUNTELEMAAN JA OHITAT KILPAILIJASIPääpuhujana joudun välillä kovien yleisöiden eteen. "Kovalla" tarkoitan sellaista yleisöä, joka ei osta kaikkea sitä mitä sanon ja he ajattelevat, että väittämäni ovat roskaa. He eivät usko siihen, että kertomillani keinoilla joku voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa. Tämä on mielestäni loistavaa! MITEN KUUNTELET VERKOSSA?Ihmiset puhuvat verkossa sinusta, kilpailijoistasi, mahdollisuuksistasi ja kaikesta muustakin ympärilläsi. Sinun täytyy vain osata katsoa oikeista paikoista. Googlessa tämä on perushakujen taustalla, esimerkiksi Google Blogihaussa (http://google.com/blogsearch). Twitterissä voit käyttää apunasi Twitter Hakua ( http://twitter.com/search) . Facebookissa homma on hieman hankalampaa. SUOSITTELUT JA KUUNTELEMINENKysyin joukolta myynnin ammattilaisia tässä taannoin (Twitterissä) niistä jutuista, jotka he näkivät esteinään, tai jotka olivat heille haasteita. Yli puolet vastauksista oli sellaisia, että niihin saataisiin vastauksia kyselyillä. Sivistä kavereita ja kollegoita siitä mitä teet ja mikä voisi saada jonkun kiinnostumaan sinun palvelulistasi, ja milloin sinut kannattaisi esitellä jollekulle. (Huomaatko tässäkin kuuntelemisen? Hieman hankalampaa, on se, että opetat jonkun toisen kuuntelemaan puolestasi). Pyydä suosituksia tyytyväisiltä asiakkailtasi. Tämä on teknisesti helpompaa, kuin se, että vain pyydät heiltä jonkun heidän kontaktinsa nimeä, mutta tämä on hankalampaa siitä syystä, että ihmiset eivät ole kovinkaan halukkaita antamaan ihmisten nimiä, vaikka he rakastaisivatkin tuotettasi. Molemmissa tapauksissa tulevaisuutesi prospektit (olipa liiketoimintasi mikä vain) liittyvät kuuntelemiseen. KUUNTELEMINEN KONTAKTIENHALLINAN KULMASTATiedätkö miten helppoa on laittaa muutamia juttuja kontaktienhallintajärjestelmään samalla kun kuuntelet? Ja kun sanon näin, tarkoitan yhtälailla taulukoita tai Evernotea, tai paperinpalasia, joille merkintöjäsi tavallisesti teet. Tämän avulla voit aloittaa tehokkaamman kuuntelemisen ja "muistamisen". Esimerkiksi 11.11. oli Microsoftin Reem Abeidohin syntymäpäivä. Tiedän tämä siitä, että kirjoitin tämän muistiin nelisen vuotta sitten, kun tapasimme ensimmäisen kerran. Onnittelemalla häntä tänään, olen varma, että hän yllättyy positiivisesti. MIKSI ME EMME KUUNTELE?Yksi syy sille, että lopetamme kuuntelemisen, on siinä, että me uskomme tietävämme kaiken tarpeellisen. Suljemme itseltämme uudet tietovirrat. Toinen syy on siinä, että pelkäämme sitä mitä kuulemme (koska emme osaa kuunnella ilman päätelmiä ja tunteita). Lopetamme kuuntelun usein myös siksi, että me itse puhumme liikaa, koska pelkäämme, että muut ajattelevat meidän olevan hölmöjä (tai jostain muusta riittämättömyyden tunteesta), jos olemme hiljaa. KIITOSOlen kiitollinen siitä, että olet siellä. Tämä tarkoittaa minulle paljon, ja samalla olet osa yhteisöäni ja tiedät, että voit laittaa viestiä minulle silloin, kun itse haluat (ja se siis olen minä itse, Chris Brogan), laita kommenttia. Tällä viikolla @chrisbrogan antoi minulle ajattelemisen aihetta kuuntelemiseen liittyen. Mitähän hän opettaa SINULLE ensiviikolla? http://hbway.com/nl (twiittaa) Saatko ne referenssit, joita tarvitset? Opeta verkostoasi kuuntelemaan puolestasi http://hbway.com/nl (twiittaa) Viikkoni on aurinkoisempi @chrisbrogan -uutiskirjeen kera. Tilaa omasi täältä: http://hbway.com/nl (twiittaa)
Pasi Rahikka Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä. |
Avainsanat: Pasi Rahikka, Chris Brogan, kuuntelu, suosittelu |