Yrittäjät ja kunnon myyntimiehet ovat kalalla silloin, kun kala on syönnillä. Facebook on oiva väline!Perjantai 26.9.2014 - Juha Ahola "Ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan!" Se on hyvin sanottu. Itselläni on kertoa lukuisia tilanteita "työajan" ulkopuolelta, kun olen tehnyt kauppaa. Facebook on eräs väline. Iltaisin, joskus öisinkin, on erittäin hyvä tilanne keskustella tuttujen kanssa naamakirjassa. Monille FB on hyvä keino kommunikoida varsinkin, jos päivisin on hetkistä asiakas-, tai esimies- tai johtamistyön parissa. Joskus chätissä tulee ohimennen puheeksi, mitä kumpainenkin keskustelun osapuoli tekee ja jompikumpi saattaa tilata palveluita toisiltaan. Jotkut pyytävät tarjouksia chätissä, kun tietävät, mitä teen. En mene sanomaan sitä, etteikö ko. FB:ssä tuleviin tarjouspyyntöihin voisi reagoida myös seuraavana työpäivänä, mutta vanha viisaus on myös se, että tao rautaa silloin, kun se on kuumaa. Ihmiset ovat digitalisaation myötä myös kärsimättömämpiä. Aktiivisuus mm. Facebookissa antaa myös asiakkaille sen signaalin, että on helppo lähestyä työasioissa. Eräs asiakas antoi taannoin arvokasta palautetta minulle yrityksemme palveluiden tiimoilta kellon lähentyessä puolta yötä. Hän lähestyi minua hienotunteisesti ja tartuin heti kiinni asiaan. Tiesin myös sen, että seuraavana arkipäivänä hänellä ei olisi aikaa antaa yhtä paneutunutta palautetta. FB on myös hyvä väline pitää hyvässä hengessä ääntä itsestään. Kun ostoikkuna mahdollisella asiakkaalla raouttuu, tämän on helppo lähestyä. Kannustan ihmisiä linkittämään yritystensä postauksia FB-seinällään silloin tällöin. Olen bongannut useita hyviä juttuja ja tarpeellisia palveluita kavereiden seiniltä. Ei sitä kannata hävetä eikä varsinkaa pelätä, että kertoo yrityksensä palveluista FB:ssä olipa sitten itse yrittäjä, tj, myyjä, esimies, suorittava työntekijä tai mikä tahansa. Jos kerran kauppaa tehdään klo 8–16 ulkopuolella FB:ssä, mietipäs sitä, hyödynnätkö mahdollisuuden? Vai päästätkö kilpailijat kuin ketun kanatarhaan – yksin? Kalalla kannattaa olla silloin, kun kala on syönnillä. Facebook on yksi vaihtoehto kaupantekoon! Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, työ, työaika, sosiaalinen media, |