Ammattimainen porrasmalli perehdyttämiseen - eikä vain heitetä oppijaa kylmään veteen!Perjantai 28.11.2014 - Juha Ahola
Mietipä, miten sinua on perehdytetty? Väitän, että suuri osa työntekijöistä heitetään joko kylmään veteen syvään päähän ilman (juuri minkäänlaista) perehdytystä tai jätetään oman onnensa nojaan tarttumaan kiinni, mitä työtehtäviä voisi tehdä. 1. Opastustilanteen aloittaminenKun ollaan aloitusvaiheessa, oppimaan kannustaminen on tärkeää. Oppi tarttuu motivoituneeseen oppijaan. Tietojen ja taitojen lähtötaso on syytä arvioida. Kuvaillaan tehtäväkokonaisuus ja asetetaan tavoite ja välitavoitteet. 2. OpetusOpetusvaiheessa on tarpeen pyytää analysoimaan tehtävä. Näytä työ ja selosta sekä perustele, miksi. Oppijan kannalta on tärkeä ymmärtää tekemisen tarkoitus, siis mikä merkitys tekemisellä on isompaan kokonaisuuteen. Lisäksi annetaan toimintasäännöt. 3. MielikuvaharjoitteluMielikuvaharjoitteluvaiheessa pyydetään selostamaan työ. Seuraa prosessointia. Kun oppija selostaa, hän miettii tekemistä vaihe vaiheelta. Anne pelkistetyt säännöt ja pyydä toistamaan ajatuksissa. Näin oppija hahmottelee ja jäsentelee asiaa mielessään. 4. Taidon kokeilu ja harjoitteleminenAnna kokeilla itse. Anna oppijan arvioida itse tekemistään ja anna palaute sen jälkeen. Anna kokeilla uudelleen ja tämän jälkeen arvioi taitotaso. 5. Opitun varmistaminenAnna työskennellä yksin. Anna taas oppijalle tilaa itsearvioinnille ja anna palautetta. Rohkaise kysymään. Päätä opastus. Perehdyttäminen vaatii kärsivällisyyttä! Jokainen oppija on erilainen. Perehdyttäjän ammattiosaaminen punnitaan siinä, kuinka hyvin hän osaa huomioida erilaisuuden, yksilöllisyyden. Opettaja saapuu, kun oppija on valmis, mutta varsinainen oppiminen alkaa, kun opettaja poistuu. Perehdytä työntekijää itseohjautuvaksi! Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, työhönopastus, perehdyttäminen, työ, ajankäyttö |