Blogin arkisto

Facebookin kansikuva brändin mukaiseksi

Share |

Keskiviikko 10.12.2014 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgFacebookin kansikuva antaa sekunnissa mielikuvan yrityksestäsi. Tykkäänkö tästä sivusta vai en?

Viimeisen muutaman viikon aikana olen huomannut, että moni yrittäjä kaipaa konkreettisia käytännön "hands-on" -vinkkejä digitaalisen markkinointinsa toteuttamiseen. Kun puhutaan digitaalisesta markkinoinnista vain strategiatasolla, puhe valuu helposti kuulijan toisesta korvasta ulos. Käytännössä yrittäjä voi törmätä vaikka siihen ongelmaan, miten Facebookin kansikuva onnistuisi, kuvastaisi omaa brändiä, tai olisi edes hyvälaatuinen!

Vaikka konsultointi- ja koulutuspalveluni onkin saanut palautetta käytännönläheisyydestään, päätin vielä työntää kädet rohkeammin saveen. Jatkossa Bisneskouluvinkit sisältävät konkreettista apua digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen!

Facebookin kansikuvan voit tehdä itsekin!

Monella yrittäjällä ei ole rahallisia resursseja digitoimiston palkkaamiseen. Vaikka on ehdottoman tärkeää, että yrityksen markkinointimateriaalit ovat vakuuttavan näköisiä, näin siis ammattilaisen tekemiä, on tärkeää, että itsekin pystyy tuottamaan myös visuaalista sisältöä verkkoon. Usein on hyvä vähän muokata itse ottamiaan kuvia ennen niiden julkaisua. Omien kuvien muokkausta varten ei ehkä kuitenkaan kannata ostaa kalliita ohjelmistoja, sillä tarjolla on myös ilmaisia.

Käytä ilmaisia työkaluja!

Lisäsin juuri Digitaalisen markkinoinnin kurssille kattavan listan hyvistä työkaluista, mutta toki kerron niistä myös blogissani. Kaikkea en kerralla listaa, mutta uusimmassa Bisneskouluvinkissä kerron yhdestä aivan mahtavasta työkalusta.

Näytän myös videossa, miten voit tehdä itse upean Facebook-kannen käyttämällä ilmaista työkalua PicMonkeyta. PicMonkeyssa voit kuvien koon muuttamisen, kuvankäsittelyn ja kuvaan tekstin lisäämisen lisäksi muokata omia kuviasi: poistaa iholta mahdolliset näppylät tai jos maksat PicMonkeylle maksullisesta versiosta, jopa pienentää kaksoisleukaa. Kuvat ovat nyt ja tulevaisuudessa todella tärkeitä elementtejä digitaalisessa markkinoinnissa, joten on ehdottoman tärkeää, että kiinnität huomiota niiden laatuun!

Moni on varmasti huomannut, miten joskus kuvaan lisätty teksti muuttuu Facebookiin siirtäessä epäselväksi. Sitä ongelmaa ei ole, kun teet kuvan PicMonkeyssa. Tässä siihen ohjevideo, ole hyvä.

(Kyllä, taustalla näkyvä kotitoimistoni todella näyttää tältä. Totuus on se, kuten varmasti monella muullakin, että joskus pitää priorisoida. Työhuoneen järjestäminen ei koskaan ole ensimmäisenä listalla.)

Kansikuvaa kannattaa vaihtaa silloin tällöin, se virkistää yrityksesi ilmettä. Facebookin kansikuva tiivistää yrityksesi brändin ytimen, joten mieti tarkkaan, minkä mielikuvan haluat yrityksestäsi antaa. Paras kuva kannessa on sellainen, joka herättää katsojassa tunteita. Paljasta kuvassa persoonallisuutesi!

Facebookin kansikuva on kooltaan 851 x 315 pikseliä. Jos yrität laittaa kuvaksi pienempää kuvaa, Facebook venyttää sitä ja kuva muuttuu rakeiseksi ja vääristyneeksi. Profiilikuvan, eli kannen yhteydessä olevan pikkukuvan, pitäisi olla kooltaan vähintään 180 x 180 pikseliä.

Minkälaisiin käytännön ongelmiin olet itse törmännyt verkkomarkkinoinnin toteuttamisessa? Kerro kommenteissa, niin katson jos voisin auttaa!

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, viestintä, facebook, kansikuva, brandi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini