Blogin arkisto

Sisältömarkkinointi, miten löydät siihen aikaa?

Share |

Keskiviikko 14.1.2015 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgSisältömarkkinointi aiheuttaa tuskaa pienelle yrittäjälle, jolla aika on muutenkin kortilla. Mutta miten tuskalta voisi välttyä?

Tuskin on olemassa yrittäjää, joka ei olisi joskus ahdistunut siitä, kuinka hänen "pitäisi" muistaa kirjoittaa blogiinsa ja "pitäisi" tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tässä artikkelissa kerron neljä syytä miksi sisältömarkkinointi on tärkeää ja neljä keinoa toteuttaa sitä järkevästi.

Sisältömarkkinointi on vieläkin suhteellisen uusi ilmiö, eikä se ole päässyt vielä täysin mukaan arkirutiineihimme. Mutta kuten "where there’s a will, there’s a way" -sanonta kuuluu: kun tahto on kohdallaan, löytyy keinotkin! Siksi on hyvä välillä muistella, miksi sisältömarkkinointi olikaan niin tärkeää?

Miksi sisältömarkkinointi on aikasi väärti?

  1. Saat sivustollesi kävijöitä säännöllisesti – asiakkaasi sitoutuvat, seuraavat sinua ja käyttävät sinun tuotteitasi ja palveluitasi.
  2. Saat jatkuvasti lisää näkyvyyttä – asiakkaasi jakavat sisältöäsi uusille potentiaalisille asiakkaille ja saat lisää liikennettä sivustollesi.
  3. Brändisi kasvaa – kun leimaat sisältösi omalla visuaalisella ilmeelläsi ja jaat yhtenäisen näköistä ja kuuloista sisältöä, rakennat brändiäsi.
  4. Nostat arvoasi – kun teet asiakaspalvelua verkossa ja tarjoat hyödyllistä tietoa, tuotat lisäarvoa tuotteillesi ja palveluillesi.

Kun siis hoidat sisältömarkkinointia oikein ja onnistut näissä, löydät lisää asiakkaita ja pysyt pinnalla kovastakin kilpailusta huolimatta!

Sisältömarkkinointi kilpailueduksi!

Sisältömarkkinointi onkin pienelle yritykselle ehdoton kilpailukeino. Kun brändisi on vahva ja sisältösi nostaa tuotteesi ja palvelusi arvoa asiakkaan silmissä, olet kilpailussa vahvoilla.

Mitä on sisältömarkkinointi? Lyhyesti sanottuna sisältömarkkinointi on hyödyllisen sisällön tuottamista ja asiakaspalvelua. Pelkästään omista tuotteistaan ei sisältömarkkinoinnissa ole tarkoitus puhua, vaan kertoa tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä vinkeistä ja ohjeista sekä tarinoista liittyen niiden valmistukseen ja käyttöön. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on houkutella kohderyhmä sivustollesi, jossa houkuttelet heidät ostamaan tai osallistumaan ja jakamaan sisältöäsi eteenpäin.

Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action. Lähde: Content Marketing Institute

Mutta sisältömarkkinointi vaatii aikaa. Hyvien artikkeleiden etsiminen verkosta ei tapahdu sekunnissa. Entä sitten blogin kirjoittaminen, twiittaaminen, kuvien löytäminen tai ottaminen… Ei! Apua! Joskushan työtkin pitää tehdä!

1. Ota sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media osaksi rutiiniasi

Digitaalisessa markkinoinnissa yksi suurimmista haasteista liittyy ajanhallintaan. Kun tekemistä on enemmän kuin mihin päivän tunnit riittävät, täytyy priorisoida ja aikatauluttaa. Mitä jos some-rutiinin ottaisikin osaksi jokaista päivää? Mitä jos esimerkiksi nousisit aikaisemmin ja klo 5.30-6.30 ajastaisit koko päivän Facebook- ja Twitter-päivitykset? Ajastaminen kannattaa ja se onkin helppoa tehdä Bufferissa.

2. Ulkoista se, minkä voit

Kannattaa myös miettiä, voisiko jotain ulkoistaa. Mitä jos palkkaisitkin jonkun tekemään sinulle varastoon tietynlaisia päivityksiä, esimerkiksi lainauksia, kuvia, vinkkejä, jotka eivät vanhene? Kun vakiosisältöä on riittävästi käytettävissä, voit itse syöttää väliin ajankohtaisia asioita ja artikkeleita sekä markkinointiviestejä. Muista myös, että noin 80 % päivityksistä somessa pitäisi olla hyötysisältöä ja vain noin 20 % tuotteidesi ja palveluidesi markkinointia.

3. Pistä laiskat kotisivusi töihin!

Entä voisitko valjastaa kotisivusi tekemään jonkin työvaiheen siitä, mihin itselläsi on mennyt aikaa? Mitä jos sivustosi keräisi liidejä, eli uutta asiakaspotentiaalia puolestasi tai jos vaikka myisitkin jotain suoraan verkkosivuillasi ja saisit näin passiivista tuloa? Tuotteistuksen, verkkokaupan tai automaation avulla voit säästää aikaa nykyisistä prosesseistasi!

4. Luo punainen lanka ja tee suunnitelma

Kuten kaikessa, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tee siis sisältösuunnitelma, jossa ennakoit blogiaiheet, listaat tietolähteet ja aiheet, joista kohderyhmäsi on kiinnostunut. Seuraa sivustosi analytiikasta, mitkä kanavat tuovat sivullesi eniten liikennettä, ja keskity niihin. Tärkeintä ei ole olla vähän joka paikassa, vaan hoitaa kunnolla muutamaa kanavaa.

Välty siis tuskalta ja itsesi syyllistämiseltä. Varaa joku iltapäivä sen pohtimiseen, miten haluat oikeastaan näkyä verkossa, mitkä ovat resurssisi ja minkälaisen luovan ratkaisun voisit keksiä sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen!

Lue tästä vielä lisää aiheesta: näin digitaalinen markkinointi lähtee käyntiin.

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, sisältömarkkinointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini