Blogin arkisto

Myynnin kolme kivijalkaa määrä - laatu - suunta -> missä sinulla on parantamisen varaa juuri nyt?

Share |

Perjantai 23.1.2015 - Juha Ahola


juhaahola.jpgMÄÄRÄ

Mitattavia määriä ovat mm.

  • puhelut
  • käynnit
  • puheaika
  • päätökset
  • kaupat
  • ostoprosentti

Myyjä, jolla myyntitaito on heikko, mutta kontaktien määrä korkea, yltää määrällä parempaan tulokseen kuin taitava myyjä vähillä kontakteilla. Ahkeruus palkitaan! Ahkera voittaa laiskan!

LAATU

Laadullisia mittareita ovat mm.

  • Keskikauppa €
  • Lisämyynti
  • Osumaprosentti
  • Kaupan peruuntumiset
  • Asiakastapaamisten peruuntumiset
  • Reklamaatiot

Laatua voi parantaa Mm. omaksumalla myynnin eri tekniikat ja klousauksen

SUUNTA

Asiakassuuntauksessa mietitään, mille kohderyhmälle ja segmentille myyntiponnisteluja tehdään miten

  • Jos saisit soittaa vain 100 puhelua, kenelle soittaisit?
  • Mikä kohderyhmä olisi sinulle sopivin? Kenelle soittaisit ensin?

Myyntisuuntaus on sitä, mihin myyjä suuntaa oman energiansa ja ajankäyttönsä

  • Kontaktoi oikeita asiakkaita oikeaan aikaan
  • Ajankäyttö, "aikainen lintu madon nappaa"
  • Käyttää energiansa tärkeisiin asioihin
  • Ei ole ns. seurustelu-upseeri
  • Pitää kiinni "itsekkäästi" siitä, että saa tehdä tuloksen kannalta olennaisimpia asioita

MÄÄRÄN PARANTAMINEN

  • enemmän kontakteja/myyntiä
  • enemmän tapaamisia/kotiesittelyitä
  • palvelun tehostaminen
  • teemapäivä
  • markkinointia ja esilläoloa lisää (FB ym.)
  • standardit ylös, määrätavoitteet
  • enemmän emäntiä
  • verkostoituminen

LAADUN PARANTAMINEN

  • päätöksiä, aina päätös
  • lisämyynti
  • myynnin seuranta
  • huolellisuus
  • referenssit (opettele, uskalla)
  • asiakassuhteen hoito
  • myyntitekniikka
  • kouluttautuminen
  • tuote, ihmistuntemus

HOX. HYVÄ TUNNETILA SOITTAESSA! Käytä musiikkia tms. apuna, jotta fiilis on oikea. (Älä tuhlaa kontakteja!)

Oma tunnetila on helppo muuttaa silmänräpäyksessä, kun haluaa ja osaa käyttää oikeita menetelmiä!

SUUNNAN PARANTAMINEN

  • soittoaika
  • oikea kohderyhmä
  • fokus
  • ajankäyttö
  • priorisointi
  • etukäteissuunnittelu
  • rutiinit
  • kalenteri

Löysitkö parannettavaa? Toivottavasti vastaus korreloi tavoitteidesi sekä myyntitulosten kanssa yhteen.

Määrä – laatu – suunta! Tee enemmän oikeita asioita!

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, asiakassuuntaus, laatu, myyntisuuntaus, määrä, suunta


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini