Myy silloin, kun myynti kulkee parhaiten!Perjantai 20.2.2015 - Juha Ahola Kysy itseltäsi:
Joku konsultti voi sanoa, että hyvä myyjä tekee aina kauppaa! Kyllä näin on, mutta markkinoilla tilanne on erilainen eri tuotteilla eri aikoina vuodesta. Kukkakaupilla kysynnässä on selvä piikki mm. pääsiäisen, äitienpäivän ja kevätjuhlien aikaan. Ihmiset tilaavat siivousta innokkaammin joulua ja kevätjuhlia sekä juhannusta ennen, ikkunoita pesetetään keväällä ja syksyllä. Näitä kausivaihteluita ja sesonkeja ei kannata jättää huomioitta. Voidaan puhua rytmitaloudesta. Vielä enemmän myyjän persoonasta, mutta myös asiakkaiden ostokäyttäytymisestä riippuu se, mitkä päivät ovat kuumimpia tehdä kauppaa? Kysy itseltäsi:
Taulukoi vastauksesi ja tee johtopäätöksiä myyntisuuntaukseesi! Kuukausitasolla kannattaa pitää huoli, että myynnin valmistelevat toimenpiteet, isossa mittakaavassa prospektointi ja kontaktilistojen sekä asiakasrekisterin päivittäminen osuvat niille kuukausille, jolloin markkinat ovat hiljaisemmat. Samoin myynnin suunnittelu, markkinointiviestintään liittyvien palavereiden asettaminen tulee olla hiljaisille kuukausille. Näin ollen saat kairattua kalenterista tilaa myynnille mahdollisimman paljon kuumia kuukausia varten. Viikkotasolla hiljaismmat päivät sopivat valmisteleviin töihin sekä jälkihoitoon liittyen ja kuumimmat päivät jättää myyntiin (soitot, tapaamiset). Ja niin’ikään palaverointi tulee laittaa hiljaisille päiville. Muutoinkin kannattaa muistaa, että tehokkuus ja aikaansaaminen on parhaimmillaan, kun työpäivä on eheä. Muistatko Windows-koneiden eheytyksen kymmenen vuoden takaa? Eri väriset palkit saatiin eheytyksen jälkeen yhteen könttään vieriviereen reikäjuuston sijaan. Samalta tulisi näyttää työpäivän. Jos välillä buukkaa, välillä käy tapaamisilla, välillä palaveeraa niin hiki virtaa ja tuntuu, että on hirveä kiire paikasta paikkaan, mutta tulostaululla ei näy kummempia tuloksia. Ota huomioon rytmitalous, kuumat päivät ja eheytä kalenteri! Lataa viikkosuunnitelma täältä (xls). Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, dynaamisuus, myynti, rytmitalous, viikkosuunnitelma |