Blogin arkisto

Yksinkertaiset palaveriohjeet

Share |

Tiistai 24.3.2015 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgVilkaisin keskustelua LinkedInissä, jossa puhuttiin työelämän ADHD:stä. Keskustelussa viitattiin Pure Median blogiin ja artikkeliin, jossa puhuttiin työelämän ADHD:stä.  Blogijutussa puhuttiin kokouskäytännöistä ja niiden tehottomuudesta eli palaveroinnista palaveroinnin vuoksi. Ja siksi ajattelin lyhyesti listata omat mielipiteeni hyvästä palaverista.

Hyvän palaverin resepti on aika yksinkertainen eli palaverin pitää olla tarpeellinen ja siihen pitää osallistua vain niiden joita asia koskee. Lisäksi tarvittaessa palaveriin osallistujien on tiedettävä kuinka valmistua siihen. Eli hyvä palaveri sisältää seuraavat elementit:

  • Kerro palaverin tavoite jo kutsussa
  • Kutsu palaveriin vain ne joita asia koskee
  • Kerro kutsuttaville heidän roolinsa jo kutsussa
  • Kerro kutsuttaville mitä ennakkovalmisteluita tarvitaan.
  • Jos mahdollista, niin jaa palaveriin kuuluvat dokumentit yhteisessä sähköisessä työtilassa
  • Varaa aikaa siihen, että tarkistat mahdollisten videotykkien yms. toiminnan
  • Opettele etukäteen power pointtien, lyncin jne. käyttö

Eli hyvä palaveri vaatii ennakkovalmisteluita sekä kutsujan että osallistujien osalta. Eli asioita käsitellään palaverissa eikä suinkaan pohdita, että mitä pitäisi käsitellä. Ja jokainen palaveriin osallistuva tietää roolinsa ja on valmistautunut siihen.

Tälläistä tänään, Kari…

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.

www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, palaveri, työ, työelämä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini