Huhut myyjien kuolemasta ovat suuresti liioiteltujaTorstai 1.10.2015 - Pauli Vuorio Tänään ja mitä todennäköisimmin tulevaisuudessa kilpailu on raivokkaampaa ja määrätietoisempaa kuin milloinkaan ennen, koska tietoa ja tarjontaa on enemmän. Nimenomaan tästä syystä siinä ratkaisevassa tilanteessa, kun asiakas on tekemisissä kanssasi henkilökohtaisesti tai kun otat yhteyttä asiakkaaseen tai tapaat asiakkaita, universaalit aktiivisen henkilökohtaisen myynnin taidot ovat äärimmäisen arvokkaita. Niiden oppeja voidaan myös siirtää ja jalostaa muunkinlaiseen myyntiin kuin sellaiseen, jossa on kyse henkilökohtaisesta kontaktista asiakkaan kanssa. Vastaavasti aktiiviseen henkilökohtaiseen myyntityöhön voidaan ja useimmissa tapauksissa ehdottomasti täytyy tuoda toimivia asioita tämän päivän toimivasta markkinoinnista ja digitaalisen maailman loistavista toimivista opeista. Myynnin tukena voidaan käyttää kaikkia uusia toimivia asioita. Myyjälle voidaan tuoda potentiaalisia asiakkaita joihin on jo yhteys, tai asiakkaat voidaan kohdata siellä missä he ovat. Peter Druckerin usein lainattu määritelmä ”markkinoinnin tavoite on tehdä myyminen tarpeettomaksi” ei ole toteutunut ja tuskin tulee ainakaan täysin toteutumaankaan. Täysin varmaa on että se ei tapahdu nyt Suomessa. Kiihtyvästi leviävän ennusteen mukaan suuri osa esimerkiksi USA:n myyjistä saa etsiä muita töitä varsin lyhyen ajan kuluessa. Tätä on tulkittu jopa niin että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Sittemmin ennustetta on korjattu, sillä myyjät ovatkin ottaneet uudet välineet käyttöönsä ja esimerkiksi videopuheluin tehtävä myynti on yleistynyt. Etämyynti ja aktiivinen henkilökohtainen myynti on edelleen voimissaan. Kaikkea ei myöskään vain osteta myyjästä huolimatta tai vain mainonnan avulla. Kukaan digitaalisuuden puolesta puhuja ei voi pätevästi sanoa, etteikö prosessien jossain vaiheessa lähes kaikessa tarvita myös henkilökohtaista myyntiaktiivisuutta ja näitä taitoja vaikka tarjonta siirtyisi kuinka paljon vain nettiin Myyjien määrä monilla aloilla kyllä tulee todennäköisesti vähenemään, mutta oikeiden myyjien määrä tuskin vähenee. Suomessa myyjän titteliä kantavat mm.kaupan kassahenkilöt ja usein myyjästä Suomalaisille tulee mieleen juuri kaupan ”myyjä”. Kaikki kunnia loistaville asiakaspalvelijoille, jotka voittavat keskinkertaisen myyjän, mutta oikea myyntityö on asiakkaan ostopäätökseen vaikuttamista ja usein sitä, että saa asiakkaan ostamaan. Ei sitä, että asiakas tulee valmiiden ostostensa kanssa ja tuotteet rahastetaan. Myyjä ei suostu kuolemaan, koska myytävää riittää. Tämä kaikki ei tarkoita, etteikö olisi valtavaa murrosta. Niin kuin hyvät myyjät ovat aina tehneet. Huhut myyjien kuolemasta tai katoamisesta ovat suuresti liioiteltuja. Kun päivittyy käsitys siitä, mitä myynti on, myyjiä tarvitaan enemmän kuin koskaan ennen. Tämän tietävät yrittäjät, myyntihenkilöt itse ja sen pitäisi koko Suomen tiedostaa, että aktiivista henkilökohtaista myyntiä, joka on laadukasta, juuri sitä tarvitsemme sekä sisämarkkinoilla, että vientikaupassa. Suomi tarvitsee myyjiä. Yritykset tarvitsevat myyjiä. Ihmisten täytyy haluta enemmän myyntiin. Pauli Vuorio ”Tähän kirjaan kannattaa tarttua jokaisen bisnesihmisen, joka haluaa menestyä business-to-business myyntityössä. Myynnin perusfundamentit eivät ole muuttuneet sadassa vuodessa ja nämä opit löytyvät tästä kirjasta. Read on! ” Esko Reinonpoika Alanko |
Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö |