Blogin arkisto

Koneet korvaavat ihmisiä töissä. Erityisesti myyjä on uhattuna.

Share |

Maanantai 12.10.2015 - Pauli Vuorio


paulivuorio_blogi.jpgTaas kerran, tällä kertaa tämän kuun Iltalehdessä oli juttua miten tietokoneistuminen uhkaa kymmeniä ammatteja. Eniten on ennustettu vaarassa olevan matalapalkkaiset ja vähänkoulutetut työt, joista yksi on puhelinmyyjät tai usein tarkennettuna puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät. Tälläkään kertaa ei ollut mitään kahdesta asiasta:

 1 ) Suuri osa nimekkeen alla toimivista ei ole myyjiä, tehtävänimikkeestä huolimatta. Joukossa on valtaisasti enemmänkin äänimainostajia ja tilauksen vastaanottajia, sekä tuote-esittelijöitä. Kaiken muun EI myyjän ja EI myynnin lisäksi.

Vaikka suuri osa ( ennusteen mukaan 99% varmuudella) näistä tehtävistä katoaisikin sillä on aika vähän tekemistä myynnin kanssa.

2 )  Toimittajat varsin usein nykyään kopioivat lähteet ilman sen kummempia muita metodeita kuin leikkaa liimaa ja askartele. Onko siis niin, että toimittajien osalta koneet ovat jo korvanneet ihmisen. Nämä koneet
ovat erehdyttävästi ihmisen näköisiä, vaikka heistä harvemmin kuvia juttujen yhteydessä onkaan. Nämä koneet myös viettävät mitä ilmeisemmin jopa yksityiselämää ja saattavat olla tässä siviilielämässä erilaisia kuin koneiden kaltaisia. Hämäyksenä on jopa että usea näistä on jopa naimisissa toisen työtehtävissä olevan toimittajan tai sitten ihmisen kanssa. Kuitenkin työtehtävissä he toimivat kuin koneet.

Vaikka tässä kirjoitan vähän kieli poskella, niin epäilemättä on varmaa, jopa täysin varmaa, että digilisaatio mullistaa työtehtäviä rajusti. Näyttää myös siltä erittäin useat elleivät kaikki ns. vain suorittavat tehtävät millä tahansa alalla saattavat olla ja todennäköisesti ovatkin vaarassa.

Yhtä selvää on, että vaikka osa työtehtävistä olkoon kuinka suuri osa tahansa katoaa, uudenlaisia työtehtäviä syntyy vanhojen tilalle. Oli sitten kyse millaisista tehtävistä tahansa luovissa ja sosiaalisia taitoja vaativia tehtäviä on vaikeampi siirtää ihmisiltä koneille. Tämänkin edellytys on että olet tehtävissäsi hyvä muidenkin kuin itsesi ja äitisi mielestä. Ja juuri tällaisia oikean myyjän tehtävät ovat aina olleet. Oikeilla myyjillä ei siis ole ainakaan niin suurta hätää.

Päinvastoin tarvitsemme oikeita myyjiä lisää ja sitä paitsi näyttää siltä että Suomeen digilisaatio tulee osin myöhässä kuten niin usein moni muukin asia.

Tuo puhelinmyyjä on muuten äärimmäisen helposti antipatiaa saava ammattinimike. Siihen on syynsä tietenkin myyntijohdolla ja puhelinmyyjillä itsellään. Onhan siellä ihan järkyttävää joukossa ja taso ei ole keskimäärinkään kovin korkea. Mainittavaa on kuitenkin, että monet jotka syyllistävät puhelinmyyjän alimpaan helvettiin toimivat itse omissa tehtävissään mitä ne ovatkin täysin yhtä rutiininomaisesti, ilman läsnäoloa kuin robotit ja suorittaen. Helposti myös unohdetaan kuinka merkittävässä osassa puhelinkontaktointi ja asioiden hoitaminen on yrittäjillä, johtajilla, lukuisilla aloilla ja loistavilla myyjillä jotka pitävät yrityksiä myynneillään pystyssä, eikä näitä koskaan kutsuta puhelinmyynniksi. Puhelinmyyjiä taas absurdisti kutsutaan puhelinmyyjiksi vaikka he eivät myy puhelimia, eivätkä nämä parjatut oikeastaan edes kaikki myy koskaan yhtään mitään. Jos joku heiltä ostaa, niin se tapahtuu myynnin puutteesta huolimatta. Tämä koskee kaikkea puhelimella tapahtuvaa myynnin yrittämistä, josta vain osa on joidenkin ainoaa tuntemaa lajia kuluttajamyyntiä lehtituotteille. Tai yritysmyynnistä vain pieni osa on onnetonta kukaaneikayta.com nettihakemiston myyntiä älyttömillä valheilla ja onnettomilla tekniikoilla. Tai siis korjaan: kyse ei ole myynnistä tai edes myyntitapahtumista vaikka kaikki Suomen mediat ja kaikki sosiaalisen median ihmiset niin kutsuisivat kaikkia niitä kontakteja, joissa yritetään ”tyrkyttää” jotain.

Kun kone pystyy korvaamaan tuosta vain myyjän tämän päivän tai ihan lähiajan voi sanoa, ettei kyse ollut myyjästä.

Osa myynnistä pystytään jo nyt korvaamaan monen asian takia tietotekniikalla jo pelkästään palkkakustannusten, tavoitettavuuden että monen muunkin asian takia. Tämäkin kehitys epäilemättä kiihtyy. Myyjällä on kuitenkin edelleen mahdollisuus olla luovempi ja siirtyä järkevämpään myyntiin.
Ei oikean myyjän tarvitse myyntiä lopettaa vaikka hän joutuisikin lopettamaan nykyisen kaltaisen tehtävänsä.

Tämä ei tietenkään onnistu jos olemme laittaneet myyjän tehtävän kankeaan muottiin. Suomessa monet ovat.

Tuotettakin voi vaihtaa. Mahdollisuuksia on rajoittamattomasti. Ne täytyy vain löytää. Oli tulevaisuus millainen tahansa myynnin osalta.

Pauli Vuorio
Kirjoittaja on yrittäjä, pitkän linjan myyntimies. Aktiivisen henkilökohtaisen myyntikouluttaja, jonka viimeisin kirja on Myynnin Kultainen Kirja.

”Tähän kirjaan kannattaa tarttua jokaisen bisnesihmisen, joka haluaa menestyä business-to-business myyntityössä. Myynnin perusfundamentit eivät ole muuttuneet sadassa vuodessa ja nämä opit löytyvät tästä kirjasta. Read on! ”

Esko Reinonpoika Alanko
Hallituksen puheenjohtaja
yrittäjä MicroMedia

www.kultainenkirja.fi

 

Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini