Blogin arkisto

Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiä

Lauantai 26.11.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

3 hämmästyttävää keinoa joilla varmistat menestyksen missä tahansa työssä

Perjantai 25.11.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTekemällä työnsä hyvin moni ajattelee pärjäävänsä työelämässä. Hän tekee sen mitä pyydetään, on ahkera, työteliäs ja muutenkin pätevä ja osaava työntekijä sekä mukava ihminen.

Seuraavilla keinoilla varmistut, ettet ole tavallinen työntekijä, joka on yt:ssä uhrattavissa vaan arvokas voimavara. Tulet avainhenkilöksi, joka menestyy, koska yritys ei voi olla ilman sinua.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, Johtaminen ja coaching, Muutos suunnittelu ja toteutus, Myynti ja markkinointi, Strategia ja jalkautus

Totuus on teidät vapauttava

Torstai 24.11.2016 - Ahti Pontinen

Meillä ei ole halua muistaa, että kaikista EU-maista suomalaiset vasta valmistuneet nuoret haluavat kaikkein vähiten yrittäjiksi. Heidän odotuksensa on päästä toisten hommiin. Siitä tulee herkästi sellainen asennemaailma, että yrittäjässä on jotain mätää. Tämä on mitannut tämän moneen kertaan ja aina Suomi säilyttää asemansa. S

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Ahti Pontinen, Yrittäminen, Antti Piippo, Eero Lehti, Johanna Korhonen, Suomen yrittäjät, Journalistiliitto, demokratia, korruptio, salailu, valta, EU,

Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissa

Keskiviikko 23.11.2016 - Juha Ahola

Joharin ikkuna

Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, joharin ikkuna, palaute, kritiikki

Virtaa verkostosta. BNI-perustajan Ivan Misnerin ajatuksia ja ohjeita

Perjantai 7.10.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMuutama vuosi sitten olin suuressa verkostoitumis – tapahtumassa, johon osallistui yli viisisataa ihmistä. Kun aloitin esitykseni, kysyin yleisöltä:

”Kuinka moni teistä tuli tänne toivoen tekevänsä bisnestä – tai jopa tehdäkseen kaupat.”

Ylivoimainen enemmistö yleisöstä nosti kätensä. Sitten kysyin:

”Kuinka moni on täällä tänään ostaakseen jotakin?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, BNI, verkostoituminen, monimuotoisuus

Brian Tracyn myyntioppia

Keskiviikko 5.10.2016 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgBrian Tracy lainaa kuuluisaa pareton periaatetta ja jatkaa: Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 16 kertaa enemmän kuin  loput 80 prosenttia keskimäärin. Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 54 kertaa enemmän kuin loput 16 prosenttia (20 prosentista) keskimäärin. Winning edge tarkoittaa sitä, että pienet erot esim. tekemisessä tuottavat suuria eroja tuloksissa. Tärkeä oppi on se, että keskivertomyyjän ja huippumyyjän ero on pieni, mutta kun huippumyyjä tekee paljon perusasioita hiukan paremmin kuin keskivertomyyjä, siitä kertyy pitkässä juoksussa suuri ero. Esimerkiksi, jos hevonen nro 1 voittaa hevosen nro 2 turvanmitalla, se on vain turvan verran parempi (ei kaksi kertaa parempi eikä 50 prosenttia parempi vaan ehkäpä noin 3–4 prosenttia parempi ajassa), mutta vuoden aikana tienattu rahasumma on helposti 10–15-kertainen hevosen nro 1 eduksi, kun se voittaa aina turvan mitalla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito, Brian Tracy

Myytti#4: Työnantaja voi muuttaa työsopimusta mielensä mukaan

Maanantai 3.10.2016 - Petri Heinola

myytinmurtaja.pngKun työsopimus on tehty, voi työnantaja kuitenkin muuttaa sitä tilanteen mukaan ja työntekijällä ei ole asiaan mitään sanomista. Vai onko sittenkin?

Työsopimuksella määritellään työsuhteen ehdot. Laki lähtee siitä, että tällaisia sopimuksia ei voida yksipuolisesti muuttaa ja ne sitovat osapuolia sen ajan kun ovat voimassa.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Petri Heinola, työelämän myytinmurtaja, sairausloma, työsopimus, työsuhde

100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksi

Sunnuntai 2.10.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgFrank Bettgerin (s.1888) kirja Miten minusta tuli huippuluokan myyjä on yksi maailman myydyimmistä myyntikirjoista. Kirjan suomenkielisestä käännöksestä oli vuonna 1983 otettu jo neljä painosta ja alkuteos ilmestyi 1953.

Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan.

Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä  kuin kauan sitten.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen

Mitä on asenne?

Lauantai 1.10.2016 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgTärkein tekijä menestyksessä on asenne. Carnegie instituutin tutkimukseen, jossa haastateltiin yli 300.000 ihmistä eri aloilta, perustuen tiedon osuus on 7,5 %, taidon 7,5 % ja asenteen osuus menestystekijänä on 85 %.

Yritysten ja organisaatioiden suurin käyttämätön voimavara on useiden, ympäri maailmaa tehtyjen tutkimusten perusteella henkilökunnan osaamisen vajaakäyttö, jonka syynä on tekemisen asenteen,  motivaation ja halun kantaa itsenäisesti vastuuta, matala taso.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Dogmaattisia oppeja arvoja ja asenteita

Torstai 29.9.2016 - Pauli Vuorio

Bruce Lee oli kiinalainen itämaisten taistelulajien taitaja ja Kung-fu-elokuvanäyttelijä. Elokuvissa hän päihittää kaikki vastustajat. Näistä kukin edustaa yhtä tyylilajia aina karatesta taekwondoon, kun taas Bruce Leen salaisuus oli se, että hänellä ei ollut mitään tunnistettavaa tyyliä. Hän pystyi mukautumaan tilanteisiin. Sen viestin hän halusi myös saada maailmalle. Bruce Lee neuvoi olemaan kuin vesi. Älä jumitu.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Asenne, arvot, ennakkoluulot, Pauli Vuorio, ihmiset eivät muutu, ihmiset voivat muuttua, työyhteisö, auktoriteetit, auktoriteetti, tottumuksen voima, kehittyminen

Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiiveja

Torstai 29.9.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgToisinaan asiakkaiden, esimiesten, alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden toimesta saa kuulla ”kunniansa” ja tosiaan tämä kommunikaatio saattaa lipsahtaa henkilökohtaisen arvostelun puolelle. Tiettyyn rajaan asti tätä voi sietää ja katsoa läpi sormien, mutta mitä tahansa ei tarvitse kuunnella.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu

Haetaanko töihin vai etsintääkö työntekijää

Torstai 29.9.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgIstuin yhtenä iltana Viking Linen Gabriellallan ravintolassa ja matkustin kohti Tukholmaa. Halusin nähdä Snösätrassa pidetyn Spring Remaken töitä. Ravintolassa soitti tyypilliseen tapaan itä-eurooppalainen neljästä miehestä ja yhdestä naisesta koostuva bändi. Ja musiikki oli tyypillistä kasaripoppia ja hiukan venäläisiä iskelmiä niiden seassa.

Bändi soitti ammattitaitoisesti, mutta hengettömästi. Laulaja lauloi hyvin, kiitti kappaleiden välissä ja väliin lauluvuoro vaihtui naissolisitilta miehille. Musiikki oli sellaista tanssittavaa muzakia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työskentely, työpaikka

Aitous ja persoona myyvät

Torstai 29.9.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPuljujärvi veti ihmisten sympatiat puolelleen, vaikka englannin kieli ei taittunut erityisen sujuvasti ja tulkki auttoi haastattelussa. Miksi? Koska Jesse ei yrittänyt peitellä tai häpeillyt sitä, että englannin kieli ei ole hänen vahvuuksiaan. Hän veti hymy huulilla haastattelussa ja näytti, että tällainen minä vain olen.

Kuulen kymmeniä hissipuheita viikossa. Hissipuheisiin valmennetaan niin, että koeta erottua, saa aikaan wow-ilmiö, pidä huoli, että hissipuheesi jää mieleen. Helpommin sanottu kuin tehty. Sosiaaliset normit ajavat meitä itse asiassa pitämään varsin formaalin esityksen – sellaisen, ettemme erottuisi massasta. Näin tulemme helpommin hyväksytyksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntipuhe, hissipuhe

Tukea - mutta myös vastuuta

Maanantai 8.8.2016 - Aira Wallin

ailawallin.jpgHyvän johtajan ominaisuuksiin kuuluu taito kuunnella, tukea ja kannustaa alaistaan - saada alainen käyttämään koko potentiaalinsa ja joskus vähän ylikin. Tämä kuuluu tämän päivän johtamiskeskusteluun kuin nenä päähän. Näitä myönteisiä ja rakentavia ulottuvuuksia käy kieltäminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aira Wallin, johtaja, esimies, esimiestyö, luottamus, työ, työyhteisö

Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?

Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPalaute on mestarin aamupala. On useita keinoja suoraan tai epäsuorasti ilmaista, etteivät palautteet aidosti kiinnosta yritystä.

Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas

Katon harjalla

Keskiviikko 3.8.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOlin aamulenkillä yhdessä omista mielikohteista eli Tampereella tulitikku- ja kattohuopatehtaalla. Käyn niillä kuvaamassa grafitteja ja katsomassa alueen muutosta. Sitä muutosta kait kutsutaan alueen kehittämiseksi.

Istuskelin kattohuopatehtaan katolla ja katselin vanhaa suojeltua ja palanutta paperitehdasta. Ihmettelin palanutta vanhaa luujauhotehdasta ja kummastelin useamman kerran palanutta kaunista ja suojeltua tulitikkutehdasta. Ja mietin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, muutos, rakennemuutos, kehitys

Jonotusta, jonotusta

Keskiviikko 27.7.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgKävin paikallisessa isossa marketissa kaupassa. Kassan jälkeen kimppuun sinkosi reipas kyselytutkimuksen tekijä. Hänellä oli harvinaisen lyhyt kysymyspatteri. Taisi olla ammattilaisen suunnittelema. Kolme kysymystä, kolme yksinkertaista kysymystä.

Ensimmäinen kysymys oli yksinkertainen: Mikä häiritsi kauppassakäyntikokemusta. Ja vastasin, että kassajonojen pituus. Toinen kysymys oli samanlainen: Mikä oli hyvää kaupassakäynnissä. Ja vastasin, että lihatiskin jono oli lyhyt. Ja lopuksi vielä tulevaisuutta pohtiva kysymys: Mitä muuttaisit, että kaupassakäyntikokemus olisi parempi. Ja vastasin, että vähentäisin jonotusta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, palvelu, palvelukokemus, prosessi, jonotus

Takki auki peliin! Pistetään Jauhinkangasta kunnolla päihin!

Perjantai 8.7.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAla-asteen kuudennella luokalla päädyimme pelaajaan Oulaisissa koulujen välisen jääkiekko-ottelun keskusta vs. Jauhinkankaan koulu. Asetelma oli tietysti se, että me keskustan pojat ajateltiin, että yksi Jauhinkangas on pelkkä suupala meille. Hauskaa asetelmassa oli se, että käytännössä meidän valitusta joukkueesta kukaan ei pelannut sarjaa eli joukkueessa, kun taas Jauhinkankaan pojista useampi pelasi. Siitä huolimatta koimme olevamme ennakkosuosikkeja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen

Tuottavuudesta ja tuottavuudesta, tai oikeastaan tuottavuudesta

Keskiviikko 6.7.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgSelasin junassa puhelimella facebookia ja silmiin pisti pieni keskustelu, jossa todettiin että blogikirjoituksen ensimmäinen lause on väärin. Siinä kuulemma professoritason mies ei ymmärtänyt tuottavuus- sanan merkitystä. Väliin tuntuu, ettei tuolla julkisessa keskustelussa muutoinkaan ymmärretä kyseisen sanan merkitystä. Siellä aika usein mainitaan, että työajan pidennys kasvattaa tuottavuutta.

“1. Enemmän on enemmän Teollisen työn aikakaudella tunti lisää työaikaa tarkoitti automaattisesti vastaavaa lisäystä tuottavuudessa. Tietotyössä suhde ei ole lineaarinen, eikä välttämättä edes positiivinen.”, sanoo Pekka Mattila Ekonomien blogissa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tuottavuus, työ, työaika, työskentely,

3 pätevää syytä myynnin johdolle tehdä myyntisuunnitelma

Maanantai 4.7.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgPuhuin puhelimessa pk-yrityksen toimitusjohtajan kanssa myynnin suunnittelusta. Hän kertoi yrityksellä olevan myynnin suunnitelman. Avainhenkilöiden kanssa keskustellaan suunnitelmasta usein, hän sanoi, ja suunnitelma on selvä.

Kysyin onko suunnitelma paperilla. Ei ole päästy vielä niin pitkälle vastasi toimitusjohtaja, että saataisiin suunnitelma paperille.

Myynnin suunnitelmasta on toki hyvä keskustella, mutta jossain vaiheessa suunnitelmasta on päätettävä. Sitä toimitusjohtajan yrityksessä ei oltu tehty.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »