Miksi asiantuntijat pyrkivät välttämään yhteistoimintaa ja ns pehmeä johtaminen on haitta?Maanantai 12.1.2015 - Heikki Luoma Yhteistoiminta on asia, josta puhutaan liian vähän ja silloinkin kun puhutaan, puhutaan yksimielisyydestä, konsensuksesta ja ristiriitojen välttämisestä. Yhteistoiminnan perusperiaatteet ymmärretään väärin. Asiantuntijaorganisaatiossa yhteistoiminnan sujuminen tai sujumattomuus on organisaation tuottavuuden A ja O. Kun asiantuntijat työskentelevät yhdessä tietyn tavoitteen eteen, on mahdollista saavuttaa suuria voittoja. Yhteistoiminta on välttämättömyys. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiantuntija, johtaminen, johtoryhmä, pehmeä johtaminen, välttää, yhteistoiminta, yhteistyö |
Transaktionaalisen b2b myyjän tulevaisuus näyttää pahaltaMaanantai 15.12.2014 - Heikki Luoma Ostajien ja myyjien välillä on ollut perinteisesti tiedon epäsymmetria. Myyjät tietävät enemmän kuin ostajat. Epäsymmetria on nopeasti muuttumassa. Asiakkaat tietävät enemmän kuin koskaan aikaisemmin myytävistä tuotteista ja tuotteita myyvistä yrityksistä. Joskus asiakkaat tietävät enemmän kuin tuotteensa heikosti osaava myyjä. Transaktiomyynti on sitä, että myytävät tuotteet ovat sellaisia, jotka voi ostaa yhdellä myyntitapaamisella. Tyypillisesti asiakas tietää mitä haluaa ja tarvitsee. Transaktiomyynnille on tyypillistä ottaa tilaus saman tien. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: asiakastapaaminen, asiantuntijamyyjä, automaatio, automatisointi, muutos, myyminen, myynti, tilauksen ottaminen, transaktiomyyjä, transaktiomyynti, trendi |
Sekatavarakauppa versus erikoisliike - miten netissä?Perjantai 5.12.2014 - Juha Ahola Citymarkeista, Kärkkäisiltä ja Prismoista saa ruoasta, elintarvikkeista muotivaatteisiin ja polkupyöriin sekä kodinkoneisiin. Useilla yrityksillä onkin tarjottavana tuotteita tai palveluita kattavasti, mutta sitä, mikä herättää asiakkaassa luottamusta ja miten oikeat asiakkaat saadaan ostamaan on syytä miettiä? Onko sekatavarakauppa paras vaihtoehto? Onko valikoiman tarkoitus olla "takapuolesta perämoottoriin", kuten hauskasti usein kuulee sanottavan vai olisiko tarkoitus olla erikoisliike? Tämä on strateginen valinta ja asiakkaan kannalta mm. nettisivut antavat osviittaa, onko tekemisissä "moniosaaja helppoheikin" vai kapean sektorin ydinosaajan kanssa? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, erikoistuminen, asiantuntijuus, ydinosaaminen, asiantuntijapalvelu |
Myyntitaidot ovat perusedellytys hyväksi myynnin johtajaksi, mutta eivät riittäviäMaanantai 17.3.2014 - Heikki Luoma Hyvästä myyjästä ei aina tule hyvä myynnin johtaja. Syykin on melko selvä. Myynnin johtaminen edellyttää muitakin kuin myymisen taitoja, mutta myynnin johtajan on myös osattava myydä. Ilman myynnin osaamista on vaikeaa tulla hyväksi myynnin johtajaksi. Myyntitaidot ovat perusedellytys hyvälle myynnin johtajalle, mutta eivät riittäviä. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, asiantuntijamyyjä, coachaus, coaching, esimiestyö, haastajamyyjä, innostaminen, innovaatio, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, muutosjohtaminen, myyjä, myyminen, myynti, osaamisen johtaminen |
Oletko ajatellut, että saisit paremman palkan ajattelemalla paremmin?Maanantai 29.4.2013 - Heikki Luoma Ehkä et ole koskaan ajatellut tuolta kannalta. Kuitenkin ajattelijoille maksetaan usein suurta palkkaa. Se voidaan tehdä, koska hyvän ajattelun tuottavuusvaikutus voi olla dramaattisen suuri. Tyypillinen suurta palkaa ansaitseva ajattelutyöläinen on yrityksen ylin johtaja. Hänelle maksetaan ajattelusta, joka johtaa yrityksen menestykseen. Ajattelutyöstä maksettavat palkkiot ovat vieläpä nousussa. Mitä isompi merkitys hyvällä ajattelulla on, sitä enemmän ollaan valmiita maksamaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, ajattelu, asiantuntijatyö, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, motivaatio, motivointi, tietotyö |
Ammatti asiantuntija - tehtävä myyminenMaanantai 22.10.2012 - Heikki Luoma Pidätkö itseäsi enemmän asiantuntijana kuin myyjänä? Jos vastasit myöntävästi olet samassa tilanteessa kuin suuri joukko muita asiantuntijoita, jotka ajattelevat olevansa ensiksi asiantuntijoita, mutta joutuvat myymään. Ennen oli helpompaa. Asiantuntija oli asiantuntija ja myyjä hoiti myymisen. Roolit olivat selvät. Yhä enemmän asiantuntijat joutuvat myymään. Maailma muuttuu monimutkaisemmaksi. Asiakkaat ostavat tiimeinä, joissa ostopäätökseen vaikuttaa moni henkilö ja ostettavat tuotteet ja palvelut ovat monimutkaisempia kuin aikaisemmin. Seurauksena on, että kokonaisuuden hahmottamisen edellyttää asiantuntemusta. Pelkkä suupaltti ei pärjää. |
2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, asenne, asiantuntija, asiantuntijamyyjä, roolit |
Verottaja vastaan yrittäjäMaanantai 5.10.2009 klo 18.24 - Ahti Pontinen Verotus vaikuttaa jokaisen suomalaisen yrityksen ja yrittäjän elämässä.Verotus on siten eräs merkittävimpiä yritystoiminnassa huomioonotettavia tekijöitä. Jokainen Yrittäjä myös tietää sen.Siitä huolimatta valtaosa yrittäjistämme toimii täysin verolainsäädäntöä ja kirjanpitolainsäädäntöä tuntematta antaen verottajan päättää mitä se yrityksestä ottaa, vaikka asian tulisi olla juuri päinvastoin, eli yrittäjän tulisi päättää mitä hän kunakin vuonna verottajalle veroina antaa. |
9 kommenttia . Avainsanat: verotus, yritys, yrittäminen, Pentti J Siikarla, verotuslaisäädäntö, kirjanpito, tilinpäätös, yrittäjän perisynti, asiantuntija, |
Asiantuntijoita - onko heitä?Keskiviikko 8.4.2009 klo 8.00 - Maria Lehtiniemi Omissa työtehtävissäni joudun varmasti tavalla tai toisella vastuuseen, jos vakuutan jonkin asian olevan tietyllä tavalla, eikä homma todellisuudessa toteudukaan kertomani mukaan. Ainakin saan kuulla huutia esimieheltäni ja pahimmassa tapauksessa vastaan teoistani tahi sanomisistani myös taloudellisesti. Luonnollisesti myönnän erehdykseni ja pohdin, miten olen voinut olla niin väärässä. Pistääkin miettimään, miten on mahdollista, että asiantuntijat antavat lausuntojaan ääni paatoksesta väristen ja suoraan silmiin katsoen, ja jonkin ajan kuluttua toisinaan jopa kaikki heidän sanomisensa osoittautuvat virheellisiksi. Minkäänlaista vastuuta he eivät kuitenkaan ota. |
7 kommenttia . Avainsanat: vastuu, asiantuntija, arvio, taantuma, uhkakuvat, virheet |