Blogin arkisto

Myynnin perussäännöstöä

Torstai 17.4.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgSäästä aina asiakkaalle aikaa tai rahaa.

TAI Myy asiakkaalle lisää aikaa tai rahaa.

Kutsu asiakkaasi ostamaan. Tarjoa vaihtoehtoa. Varmista ymmärryksesi. Ja varmista lisäoptiot. Muista, että päätös aiheuttaa aina painetta. Kun kysyt kauppaa, kuuntele ja ole hiljaa. Se joka avaa suunsa ensimmäisenä "häviää".

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, myynti, myyntityö, hyöty

Älä hätäile ja pakota asiakasta vastaamaan isoon kysymykseen "ei" - opi tunnustelemaan

Perjantai 28.12.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMuutama viikko takaperin sain puhelin erittäin supliikilta myyntihenkilöltä. Kyseessä ei ollut "eilisen teeren poika", mutta eräs virhe maksoi hänelle kaupan. Hän erehtyi olettamaan kaupan ja tavallaan pakotti minut puhelun alkumetreillä vastaamaan "ei" ko. diilille. Tämän jälkeen hän käytti lukuisia myyntitekniikoita. Luin miestä kuin avointa kirjaa, mitä hän milläkin tekniikalla hakee. Tyhjensin hänen argumenttipankkinsa ja siinäpä se sitten oli. Itse asiassa innostuin jopa opettamaan häntä, mikä on ärsyttävää – tiedän. Tarkennan vielä opettamani asiat tässä artikkelissa, mutta opetustyön tein hyvässä hengessä ja uskon myyjän soittavan minulle jatkossa uudelleen. Ei hän nokkiinsa ottanut. Hän totesi, että on soitellut kymmeniä tuhansia puheluita ja nyt on vastassa kyllä yksi kovimmista myyjistä ja nyt hän otti itse hopeamitalin. Puhelun kesto oli muuten noin 15 minuuttia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, markkinointi, myynti, myyntityö, tarve, hyöty

Pienet erot kertautuvat

Maanantai 30.7.2012 - Jaakko Savolainen

Pienillä asioilla on joskus suuret seuraukset.

Kuvitellaanpa että sijoitat 40 vuoden ajaksi 10 000 euroa. Katsotaan, paljonko on kasassa 8 prosentin tai 9 prosentin vuotuisella tuotolla:

8 %: noin 217 000 euroa
9 %: noin 314 000 euroa

Äskeisen yhden prosenttiyksikön ero tuntui pieneltä, mutta lopputulos on dramaattisesti erilainen. Tämä yhden prosenttiyksikön ero on itse asiassa yksi tärkeimpiä asioita, jota meidän tulee aika ajoin arvioida: vaihtoehtoiskustannus.

Lue lisää »

12 kommenttia . Avainsanat: Jaakko Savolainen, vaihtoehtoiskustannus, hyötysuhde, satsaaminen, vaihtoehtojen punnitseminen

Putkitöitä, lakiasiainneuvontaa ja fysikaalisia palveluita

Perjantai 15.5.2009 klo 8.00 - Liisa Seppälä

Toisinaan vastikään perustettujen yritysten toimialakuvausta lukiessani olen ollut ihmeissäni, ihastunut tai hörähtänyt väkisinkin nauruun.

Useilla yrityksillä liiketoimintaan kuuluvat toimintojen paketti on varsin timmissä kunnossa ja loppuun asti hiottu - toiminnot tukevat toisiaan, eikä ylenpalttista rönsyilyä esiinny. Välillä toimialamääritelmä on kuitenkin kuin sketsikirjasta konsanaan. Miten kummassa pieni toiminimi voi tarjota niin putkitöitä, asianajo- ja lakitoimistopalveluita sekä fysikaalista hoitoa? Ja kaikki tietysti asiantuntemuksella…

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Toimialat, liiketoiminta, työtehtävä, työnkuva, osaaminen, työntekijä, työtehtävät, hyöty, pätevyys, ammattitaito