Blogin arkisto

Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!

Perjantai 17.4.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgIhmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Se tarkoittaa sitä, että kun puhut 10 sekuntia, seuraavaksi olet hiljaa 20 sekuntia ja kuuntelet. Ammattimainen myyjä kuuntelee asiakasta ja kysyy oikeat kysymykset. Hän ei painosta, vaan johdattelee.

Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu

Millainen mörkö siellä toisessa päässä luuria on? Älä jää hieromaan järvisimpukkaa!

Perjantai 8.8.2014 - Juha Ahola

Puhelinmyyjä saa liki kirjaimellisesti korvilleen tuon tuostakin! Moni asiakas projisoi turhautumisensa ja itse aiheuttamansa kiireen tai aiemmat heikot kokemukset puhelinmyyjän niskaan. Myyjän tuleekin tunnistaa, milloin vastassa on sellainen mörkö, jonka kanssa jumppaamiseen ei kannata käyttää aikaansa. Nämä möröt tulee erottaa niistä, jotka kuulostavat möröltä, mutta kenties eivät kiinnostu, koska ajoitus on huono tai lähestymistapa ei osunut heti oikeaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, puhelinmyynti, kuuntelu, kiinnostus

Kuuntelemisesta on hyötyä

Torstai 7.8.2014 - Pasi Rahikka

kuuntelu.jpg

By Chris Brogan

Hammastikkupäivä oli ja meni! (1.1? Hammastikkuja? Kuulenko ääniä? Hello?)  Minulla on juotavana herkullista David's Tea -kaupan orgaanista Saigon Chai -teetä jälleen kerran. Mitä sinä juot tänään? (klikkaa kommentoi ja kerro).

Tohtorit Rober Brooks ja Sam Goldstein kertovat upeassa kirjassaan The Power of Resilience (kumppanilinkki) mielenkiintoisia juttuja siitä, kun he kysyvät asiakkailtaan heidän omista viestintätaidoistaan. Melkein kaikki kertovat olevansa hyviä puhumaan. Lähes kukaan ei kerro viestinnän kannalta (ehkä vieläkin) tärkeämmästä osasta, kuuntelemisesta ja kuuntelemisen taidoistaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, Chris Brogan, kuuntelu, suosittelu

Kun koko maailma huutaa tullakseen kuulluksi ei kukaan kuuntele

Maanantai 30.6.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgVuoden paras myyjä palkittiin myyntikokouksessa. Yleisöstä, joka koostui muista myyjistä, kysyttiin mikä on palkitun myyjän salaisuus. Hän vastasi: “Ihmisellä on kaksi korvaa ja vain yksi suu. Pitää kuunnella kaksi kertaa niin paljon kuin puhuu.”

Se oli hänen salaisuutensa.

Sanot ehkä, että vaatii myynti muutakin kuin kuuntelemista. Olet oikeassa, mutta et voi sanoa fiksusti jos et kuule ensin ostajaa.

Kuuntelun aloittamiseen on erittäin helppo keino. Se on kysyminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, kuuntelu, kysyminen, ajattelu