Blogin arkisto

Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesi

Perjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa.

Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä.

Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaan

Maanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan!

(Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä)

Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!

Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima?

Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa!

Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!

Perjantai 2.9.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgIhmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Se tarkoittaa sitä, että kun puhut 10 sekuntia, seuraavaksi olet hiljaa 20 sekuntia ja kuuntelet. Ammattimainen myyjä kuuntelee asiakasta ja kysyy oikeat kysymykset. Hän ei painosta, vaan johdattelee.

Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu

Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintään

Maanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi

EILA_LOKKA.jpg

Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita.

Tässä blogissa saat kymmenen vinkkiä, joilla voit kehittää esihenkilöviestintääsi, kommentoithan, jos olet eri mieltä!

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Millainen mörkö siellä toisessa päässä luuria on? Älä jää hieromaan järvisimpukkaa!

Perjantai 8.8.2014 - Juha Ahola

Puhelinmyyjä saa liki kirjaimellisesti korvilleen tuon tuostakin! Moni asiakas projisoi turhautumisensa ja itse aiheuttamansa kiireen tai aiemmat heikot kokemukset puhelinmyyjän niskaan. Myyjän tuleekin tunnistaa, milloin vastassa on sellainen mörkö, jonka kanssa jumppaamiseen ei kannata käyttää aikaansa. Nämä möröt tulee erottaa niistä, jotka kuulostavat möröltä, mutta kenties eivät kiinnostu, koska ajoitus on huono tai lähestymistapa ei osunut heti oikeaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, puhelinmyynti, kuuntelu, kiinnostus

Kuuntelemisesta on hyötyä

Torstai 7.8.2014 - Pasi Rahikka

kuuntelu.jpg

By Chris Brogan

Hammastikkupäivä oli ja meni! (1.1? Hammastikkuja? Kuulenko ääniä? Hello?)  Minulla on juotavana herkullista David's Tea -kaupan orgaanista Saigon Chai -teetä jälleen kerran. Mitä sinä juot tänään? (klikkaa kommentoi ja kerro).

Tohtorit Rober Brooks ja Sam Goldstein kertovat upeassa kirjassaan The Power of Resilience (kumppanilinkki) mielenkiintoisia juttuja siitä, kun he kysyvät asiakkailtaan heidän omista viestintätaidoistaan. Melkein kaikki kertovat olevansa hyviä puhumaan. Lähes kukaan ei kerro viestinnän kannalta (ehkä vieläkin) tärkeämmästä osasta, kuuntelemisesta ja kuuntelemisen taidoistaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, Chris Brogan, kuuntelu, suosittelu

Kun koko maailma huutaa tullakseen kuulluksi ei kukaan kuuntele

Maanantai 30.6.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgVuoden paras myyjä palkittiin myyntikokouksessa. Yleisöstä, joka koostui muista myyjistä, kysyttiin mikä on palkitun myyjän salaisuus. Hän vastasi: “Ihmisellä on kaksi korvaa ja vain yksi suu. Pitää kuunnella kaksi kertaa niin paljon kuin puhuu.”

Se oli hänen salaisuutensa.

Sanot ehkä, että vaatii myynti muutakin kuin kuuntelemista. Olet oikeassa, mutta et voi sanoa fiksusti jos et kuule ensin ostajaa.

Kuuntelun aloittamiseen on erittäin helppo keino. Se on kysyminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, kuuntelu, kysyminen, ajattelu