Blogin arkisto

Älä lähetä sitä persoonatonta mailia, vaan iske iholle nykyaikaisemmin ja henkilökohtaisemmin!

Perjantai 15.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgBuukkari soittaa, mutta ei onnistu sopimaan tapaamista. Tuotteeseen/palveluun on kenties kiinnostusta, mutta kalenteri ei ole käsien ulottuvilla. Mitä tekee buukkari?

A) Lupaa laittaa sähköpostilla pari ehdotusta tapaamiselle.

B) Ehdottaa ajankohdan puhelimessa siten, että laittaa vahvistuksen sähköpostilla siitä ja ollaan yhteydessä, jos se ei sovikaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, sähköposti, sähköpostimarkkinointi, markkinointiviestintä, massapostitus, spämmi, spam

Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaa

Perjantai 11.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMarkkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille.

Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää!

Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä

Miten tarjoamalla vähemmän voit myydä enemmän?

Keskiviikko 24.6.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgKun lapsi kasvaa ulos vaatteistaan tai leluistaan, ne siirretään syrjään uusien tieltä. Joskus ne eivät pääse nurkkaa pidemmälle. Varastoon, kierrätykseen tai kirpparille kaipaavat tavarat tuijottavat meitä syyttävästi nurkistaan, koska emme osaa luopua niistä.

Kun yrittäjä kasvaa ulos palveluistaan, hän luo uusia. Ja kun opimme jotain uutta, voimme lisätä sen palveluvalikoimaan. Tarjoamme silti vielä vanhojakin palveluita, koska emme osaa luopua niistä. Palveluyritykselle kertyykin uusia palveluita samaa tahtia kuin lapsiperheellä tavaraa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi

Palvelujen markkinointi - 5 tärkeää asiaa

Keskiviikko 17.6.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgPalvelujen markkinointi ei koskaan ole ollut helpompaa ja selkeämpää kuin nykyään. Jokainen markkinointia opiskellut tietää, että kyse on tuotteistuksesta, brändäyksestä ja henkilökohtaisesta myyntityöstä. Kysymyksistä: ”Miten tehdä näkymätön tuote näkyväksi?” ja ”Miten erottua kilpailussa?”.

Viime viikolla muistelin erään yrittäjän kanssa, miten palvelujen markkinointi tehtiin ennen internetiä. Silloin ainoa keino markkinoida oli painetuissa medioissa. Maksettiin mainoksista paikallislehdissä. Graafikko suunnitteli ja painotalo painoi esitteet. Sitten pistettiin koko ystäväpiiri hommiin jakamaan esitteitä postilaatikkoihin. Vietiin julisteita ilmoitustauluille. (Miten paljon aikaa tähänkin käytettiin!?)

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi

Instagram yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiä

Keskiviikko 3.6.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgInstagram on kerännyt viime vuosina paljon uusia käyttäjiä. Myös moni yritys on lähtenyt mukaan jakamaan kuvia toiminnastaan. Instagram tarjoaakin yritykselle hyvän tilaisuuden rakentaa kuvallista tarinaa tekstinä kerrotun rinnalle.

Ei ole vain klisee, että kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Kuvien käytöllä on markkinoinnissa, erityisesti somessa, suuri merkitys yrityksen imagon rakentamisessa. Kuvat lisäävät myös mielenkiintoa yrityksen muita sisältöjä kohtaan. Mieti itseäsi, katsotko mieluummin kuvia vai luetko tekstiä? Tai luetko mieluummin tekstiä, jonka yhteydessä on kuva?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, instagram, latergram

LinkedIn yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiä

Keskiviikko 22.4.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOletko ajatellut, että LinkedIn voisi olla yrityksellesi tärkein sosiaalisen median kanava? Se nähdään silti yhä usein rekrytointikanavana ja cv:n säilytyspaikkana. Lähes jokaisella on LinkedIn-profiili, mutta harvempi käy siellä säännöllisesti. Moniin kanaviin verrattuna LinkedIn voi tuntua tylsältä ja kuivakalta, koska se on ammatillinen verkostoitumispaikka, mutta se on silti tehokas kanava, jossa yrittäjä voi rakentaa verkostojaan ja markkinoida yritystään.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, LinkedIn, sosiaalinen media

Pienen yrityksen verkkomarkkinointi ja yrittäjän hyvinvointi

Keskiviikko 18.3.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgPienen yrityksen verkkomarkkinointi lähtee usein liikkeelle kotisivujen perustamisesta. Jokaiselle on selvää, että verkossa on oltava mukana, mutta monelle ei ole selvää se, miten verkkomarkkinoinnin saa toimimaan. Siksi arjen kiireen keskellä verkkomarkkinointi voi aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta.

Koska verkkosivujen pystyttämisessä resursseja kuluu paljon jo pelkkään käytännön työhön: kuvien hankkimiseen, sisällön kirjoittamiseen ja tekniikan valitsemiseen, ei aika välttämättä riitä sen syvällisempään miettimiseen. Kuitenkin kunnon suunnitelma vaikuttaa niin verkkomarkkinointisi toimimiseen, kuin omaan hyvinvointiisi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, markkinointiviestintä, verkkomarkkinointi, internetsivut, verkkosivut

Näin rakennat verkkosivut itse ja säilytät vapautesi

Keskiviikko 25.2.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgVerkkosivut on oltava jokaisella yrityksellä. Tämä on yleensä kaikille selvä juttu. Mutta miten verkkosivut käytännössä saadaan pystyyn? Jos tekniset asiat eivät itselle ole helppoja, voi olla vaikea käsittää prosessia domainista palveluntarjoajan valintaan ja sivuston tekniseen rakentamiseen.

Nykyään voi myös tekniikkaa tuntematon tehdä verkkosivut itse. Olen itse siitä elävä todiste. Ajanhallinnan kannalta järkevää on toki palkata hommaan ammattilainen, mutta hyvä on silti tietää, mistä oikeastaan kannattaa maksaa tai ehkä jotain voisi tehdä itsekin. Jos aikaa ja osaamista ei ole, saatetaan ottaa käyttöön valmiita paketteja, joista sitoudutaan maksamaan kuukausimaksua. Joskus ehkä liikaakin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, internet, internetsivut, verkkosivut

Pienen yrityksen markkinointi pikkubudjetilla, 9 vinkkiä

Keskiviikko 18.2.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgPienen yrityksen markkinointi tehdään pienellä budjetilla. Koska mainostilan ostaminen lehdistä, televisiosta tai radiosta ei pienelle yritykselle ole mahdollista, markkinoinnin painopiste täytyy olla muualla kuin mainonnassa. Ja mainostaminen onkin vain pieni osa siitä, mitä kaikkea yrityksen markkinointiin liittyy.

Pienen yrityksen markkinointi eroaa suurista yrityksistä muussakin kuin mainosbudjetin koossa. Yrittäjän intohimo on pienen yrityksen vahvuus ja suurista yrityksistä erottava tekijä, sillä yrittäjän rakkaus tekemiseen näkyy kaikessa. Markkinointia tehdään pienessä yrityksessä luonnostaan ihmiseltä ihmiselle, kun suuressa yrityksessä markkinointi on helposti kasvotonta ja kohdistettu suurelle yleisölle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, markkinointiviestintä, viestintä

Saavuta kansainvälinen yrittäjyys internetin avulla

Tiistai 27.1.2015 - Saija Mahon

saijamahon.jpgKansainvälinen yrittäjyys oli ennen suhteellisen rajoitettu käsite, ja melkeinpä ainoastaan mahdollista vain isoille organisaatioille ja yrityksille. Toimistot tuli olla kaikissa niissä maissa, joissa kauppaa haluttiin käydä, henkilökunnasta puhumattakaan, ja tottakai yksityinen suihkukone joka lennätti maiden välillä, oli ehdottomasti oltava.

Tällä vuosisadalla asiat ovat kuitenkin onneksi hieman helpottuneet. Et tarvitse juuri muuta kuin yhteyden internettiin ja kansainvälinen kauppa voi alkaa!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Saija Mahon, yrittäjyys, yrittäminen, markkinointi, markkinointiviestintä, digitaalinen media, sosiaalinen media, internet

Näin lähdet Twitteriin - koulutusvideo

Keskiviikko 21.1.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgTwitter on mitä loistavin mahdollisuus yrittäjälle verkostoitua ja kasvattaa näkyvyyttä. Lisäksi se on hyvä kanava asiakaspalveluun ja asiakkaiden sitouttamiseen. Mutta mitä moni ei ota huomioon on se, että sosiaaliseen mediaan osallistuminen lisää näkyvyyttä myös hakukoneissa!

Twitteriin osallistuminen nostaa näkyvyyttäsi myös hakukoneissa.

Twitteristä saat itse yhtä paljon kuin annat: tietoa, näkyvyyttä, uusia tuttavuuksia… Verkko- ja palvelutoimialojen lisäksi myös kivijalkamyymälät hyötyvät Twitteristä. Sen lisäksi että Twitteristä voi saada kävijöitä omille verkkosivuilleen, sen avulla voi ajaa liikennettä myös myymälään!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, twitter, sosiaalinen media

Oksentamalla myyjä tappaa hyvänkin viestin! Älä tyhjennä lipasta ensikohtaamisessa!

Perjantai 13.6.2014 - Juha Ahola

kuva

Kokematon tai omalla toiminnalleen sokea (tai hetkellisesti sokeutuva) myyjä lankeaa ansaan. Hän tykittää lippaat tyhjäksi kerralla tottumuksestaan tai tyhmyyttään ymmärtämättä sitä, että ihmisen kyky vastaanottaa tietoa kerralla on rajallinen.

Kaikkien viestien määrä on selvästi korkeampi kuin vastaanottokyky, mutta todellisuudessa läpäisevien viestien määrä jää vielä vastaanottokyvyn alle. Missä kaikkealla tämä todentuu esimerkiksi?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, Markkinointiviestintä, mainonta, myynti, blogikirjoittaminen

Rookie-tason munaus mainonnassa jättää kertomatta...

Perjantai 22.11.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTein vastikään rekrymainoksen A4:lle copy-paste-menetelmällä kotisivuiltamme. Asettelin muutaman kuvan vielä houkuttimeksi, ja mainos oli valmis. Siitä tuli ihan ok:n näköinen.

Eilen vaimoni katsoi kyseistä rekrymainosta vänkärin paikalla autossa, ja vilkaisin itse sitä noin sekunnin ajan. Oivalsin samantien, että mainoshan on aivan luokattoman tasoinen yhdestä syystä. Selvästi markkinointiviestinnän alkeet olivat unohtuneet mainosta tehdessä.

Markkinointiviestinnässä ei nimittäin riitä, että viestistä (mainoksesta) selviää, MITÄ viestii, vaan aivan keskeisessä roolissa on myös, KUKA viestii.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, rekrytointi, markkinointi, markkinointiviestintä, mainostaminen, case

Markkinointiguru Sam Vanni

Keskiviikko 9.3.2011 klo 16:58 - Samuel Hovi

Tarinan mukaan suosikkitaiteilijani Rafael Wardin oppi-isä Sam Vanni antoi tärkeimmäksi evästykseksi nuorelle lahjakkuudelle elämänohjeen "Tee sitä, mitä muut eivät tee". Tämä nerokkaan yksinkertainen lausahdus on paras markkinointiviisaus, mitä olen ikinä kuullut.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Samuel Hovi, Sam Vanni, markkinointi, markkinointiguru, mainonta, mainostoimisto, markkinointiviestintä, markkinat, viestintä, mainostaja, mainos, myynti, yritys, menestys

Pk-yritykset innokkaimpia hakusanamainostajia

Keskiviikko 12.5.2010

Vaikka internetin hakusanamainonta on kasvussa suomalaisessa B2B-mainonnassa, valtaosa yrityksistä ei osaa hyödyntää netin edullisia tai jopa maksuttomia markkinointimahdollisuuksia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hakusanamainonta, markkinointi, hakukoneoptimointi, digitaalinen markkinointiviestintä

Kaavoista parhain

Perjantai 9.4.2010 - Pauli Vuorio

Vaikuttamisen malleja ja kaavoja on paljon.

Tunnetuimpia on markkinointiviestinnän AIDA-kaava. Kaavan nimi tulee englannin kielen avainsanoista attention, interest, desire ja action. Eli huomio, kiinnostus, halu ja toiminta.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, vaikuttaminen, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, myynti