Kun työvoima kohtaa yrityksenKeskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi Yritysten kasvottomasta rekrytoinnista puhutaan paljon, ilmoitus, nippu cv:tä ja hiljaisuus. Se on pitkälti nykyajan trendi eli tilataan rekry-yritys hankkimaan kandidaatteja. Useinmiten hakijan kannalta se on melkoisen tylsää ja kasvotonta toimintaa. Onneksi on aina väliin toisenlaisia tapauksia eli kuten tämän päivän tilaisuus Uratehtaalla. Eatech Oy oli esittelemässä toimintaansa ja mahdollisia työpaikkoja Uratehtaalla. Nämä tilaisuudet ovat aina positiivisiä yllätyksiä ja täälläkin kuuntelijoitakin taisi olla parikymmentä. Se mikä näistä tekee hyviä tilaisuuksia on muutama pieni erityinen asia. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Rekrytoinnin ihmemaa 2Tiistai 27.10.2015 - Kari Vahtolammi Edellisessä postauksessa vertasin rekryttävää spitaaliseen eli pidin rekryfirmojen vastausmenetelmiä aika huonoina. Ja olen jutellut aiheesta rekryfirman omistajan kanssa ja saanut hyvän vastauksen heidän toimintaansa. Mutta jäin pohtimaan edelleen sitä miksi näkemykset tiedottamisesta eroavat niin paljon. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Rekrytoinnin ihmemaaTiistai 20.10.2015 - Kari Vahtolammi Luulin aina, että toimeentulotukea hakevia pidetään yhteiskunnassa melkoisen huonossa asemassa. Jotkuthan jopa puhuvat sosiaalipummeista. Mutta olen hiljalleen oppinut, että he ovat ihmisiä verrattuna erääseen toiseen ryhmään. Ja tämä ryhmä on rekrytointipalveluiden käyttäjät. He lienevät jo niin alhaisella tasolla, että heitä kohdellaan kuin spitaalisia. |
2 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Jokin jäi hämäämään, mutta en osaa sanoa mikä? Intuitiot eivät ole aina selitettävissä?Perjantai 29.5.2015 - Juha Ahola Tapasin yrittäjäpariskunnan. Jostain syystä meillä tuli puheeksi intuition voima ja niiden vaikea selitettävyys. Sanoin lukeneeni aiheesta Malcolm Gladwellin kirjan Välähdys (Blink), jossa kerrottiin osuvia tarinoita siitä, miten ihmisillä on kyky tietää ”oikeita” ratkaisuja intuitiivisesti. Intuitiot ovat vain vaikeasti selitettävissä ja jos niitä alkaa selittelemään, ne vääristyvät helposti. Toisekseen tietoisella mielellä sitä pyrkii järkeilemään asioita siten, että tekee intuition vastaisia, huonompia, ratkaisuja ja valintoja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, intuitio, aavistus, rekrytointi |
Yrittäjänä toimiminen - rekrytoi asennettaPerjantai 21.2.2014 - Juha Ahola Haastattelussa yrittäjä Mikko hanski, osa 2/3. REKRYTOI PARASTA OSAAMISTA JA ASENNETTAMikko pitää rekrytoinnissä tärkeimpänä kriteerinä asennetta! Ilman eteenpäinvievää ja intohimoista asennetta työskentely ei ota riittävästi tuulta purjeisiin. Osaamisen puutteen voi korjata, mutta asenteen puute tai heikkous on vaikeampaa. Hyvällä asenteella Mikko tarkoittaa innostusta tai jopa intohimoista asennetta koodaamiseen, nopeaa toimintaa, rakentavahenkistä vuorovaikutusta mm. ottaa ohjeita vastaan ja kommunikoida. Lisäksi Mikko edellyttää iPhone-koodaamisesta todennettua osaamista ja pitää referenssejä tärkeinä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, markkinat, rekrytointi, yrittäjyys, yrittäminen |
Rookie-tason munaus mainonnassa jättää kertomatta...Perjantai 22.11.2013 - Juha Ahola Tein vastikään rekrymainoksen A4:lle copy-paste-menetelmällä kotisivuiltamme. Asettelin muutaman kuvan vielä houkuttimeksi, ja mainos oli valmis. Siitä tuli ihan ok:n näköinen. Eilen vaimoni katsoi kyseistä rekrymainosta vänkärin paikalla autossa, ja vilkaisin itse sitä noin sekunnin ajan. Oivalsin samantien, että mainoshan on aivan luokattoman tasoinen yhdestä syystä. Selvästi markkinointiviestinnän alkeet olivat unohtuneet mainosta tehdessä. Markkinointiviestinnässä ei nimittäin riitä, että viestistä (mainoksesta) selviää, MITÄ viestii, vaan aivan keskeisessä roolissa on myös, KUKA viestii. |
3 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, rekrytointi, markkinointi, markkinointiviestintä, mainostaminen, case |
Älä tuijota lamaleimaa, työhönottaja!Perjantai 13.2.2009 klo 8.00 - Heikki Ikonen Näinä päivinä työmarkkinoille tupsahtavat nuoret ovat paniikissa. Työpaikat ovat nyt kiven alla kokeneillekin, saati vastavalmistuneille. Työnantajat suhtautuvat lyhyisiinkin työttömyysjaksoihin kuin tartuntatautiin. Erityisen jyrkkiä ovat asenteet kaupallisella ja teknisellä sektorilla. Työnantajan silmissä työttömyys todistaa hakijan rakenteellisesti kyvyttömäksi vuosienkin päästä - tokihan pätevälle aina löytyy ottaja. Logiikka on kaukana aukottomasta, sillä vaikeina aikoina työmarkkinat tukkeutuvat totaalisesti. Lamassa ainoan väylän avaavat yleensä suhteet. Nuoren työnhakijan kykyjen ja suhdeverkoston välillä leviää usein ammottava kuilu. |
4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, urakehitys, lama, työttömyys, leima, Osuuspankki, sijoitusneuvoja, työhön otto, rekrytointi |