Blogin arkisto

Kun työvoima kohtaa yrityksen

Keskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgYritysten kasvottomasta rekrytoinnista puhutaan paljon, ilmoitus, nippu cv:tä ja hiljaisuus. Se on pitkälti nykyajan trendi eli tilataan rekry-yritys hankkimaan kandidaatteja. Useinmiten hakijan kannalta se on melkoisen tylsää ja kasvotonta toimintaa. Onneksi on aina väliin toisenlaisia tapauksia eli kuten tämän päivän tilaisuus Uratehtaalla.

Eatech Oy oli esittelemässä toimintaansa ja mahdollisia työpaikkoja Uratehtaalla.  Nämä tilaisuudet ovat aina positiivisiä yllätyksiä ja täälläkin kuuntelijoitakin taisi olla parikymmentä. Se mikä näistä tekee hyviä tilaisuuksia on muutama pieni erityinen asia.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut

Rekrytoinnin ihmemaa 2

Tiistai 27.10.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgEdellisessä postauksessa vertasin rekryttävää spitaaliseen eli pidin rekryfirmojen vastausmenetelmiä aika huonoina. Ja olen jutellut aiheesta rekryfirman omistajan kanssa ja saanut hyvän vastauksen heidän toimintaansa. Mutta jäin pohtimaan edelleen sitä miksi näkemykset tiedottamisesta eroavat niin paljon.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut

Rekrytoinnin ihmemaa

Tiistai 20.10.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgLuulin aina, että toimeentulotukea hakevia pidetään yhteiskunnassa melkoisen huonossa asemassa. Jotkuthan jopa puhuvat sosiaalipummeista. Mutta olen hiljalleen oppinut, että he ovat ihmisiä verrattuna erääseen toiseen ryhmään. Ja tämä ryhmä on rekrytointipalveluiden käyttäjät. He lienevät jo niin alhaisella tasolla, että heitä kohdellaan kuin spitaalisia.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut

Jokin jäi hämäämään, mutta en osaa sanoa mikä? Intuitiot eivät ole aina selitettävissä?

Perjantai 29.5.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTapasin yrittäjäpariskunnan. Jostain syystä meillä tuli puheeksi intuition voima ja niiden vaikea selitettävyys. Sanoin lukeneeni aiheesta Malcolm Gladwellin kirjan Välähdys (Blink), jossa kerrottiin osuvia tarinoita siitä, miten ihmisillä on kyky tietää ”oikeita” ratkaisuja intuitiivisesti. Intuitiot ovat vain vaikeasti selitettävissä ja jos niitä alkaa selittelemään, ne vääristyvät helposti. Toisekseen tietoisella mielellä sitä pyrkii järkeilemään asioita siten, että tekee intuition vastaisia, huonompia, ratkaisuja ja valintoja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, intuitio, aavistus, rekrytointi

Yrittäjänä toimiminen - rekrytoi asennetta

Perjantai 21.2.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgHaastattelussa yrittäjä Mikko hanski, osa 2/3.

REKRYTOI PARASTA OSAAMISTA JA ASENNETTA

Mikko pitää rekrytoinnissä tärkeimpänä kriteerinä asennetta! Ilman eteenpäinvievää ja intohimoista asennetta työskentely ei ota riittävästi tuulta purjeisiin. Osaamisen puutteen voi korjata, mutta asenteen puute  tai heikkous on vaikeampaa. Hyvällä asenteella Mikko tarkoittaa innostusta tai jopa intohimoista asennetta koodaamiseen, nopeaa toimintaa, rakentavahenkistä vuorovaikutusta mm. ottaa ohjeita vastaan ja kommunikoida. Lisäksi Mikko edellyttää iPhone-koodaamisesta todennettua osaamista ja pitää referenssejä tärkeinä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, markkinat, rekrytointi, yrittäjyys, yrittäminen

Rookie-tason munaus mainonnassa jättää kertomatta...

Perjantai 22.11.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTein vastikään rekrymainoksen A4:lle copy-paste-menetelmällä kotisivuiltamme. Asettelin muutaman kuvan vielä houkuttimeksi, ja mainos oli valmis. Siitä tuli ihan ok:n näköinen.

Eilen vaimoni katsoi kyseistä rekrymainosta vänkärin paikalla autossa, ja vilkaisin itse sitä noin sekunnin ajan. Oivalsin samantien, että mainoshan on aivan luokattoman tasoinen yhdestä syystä. Selvästi markkinointiviestinnän alkeet olivat unohtuneet mainosta tehdessä.

Markkinointiviestinnässä ei nimittäin riitä, että viestistä (mainoksesta) selviää, MITÄ viestii, vaan aivan keskeisessä roolissa on myös, KUKA viestii.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, rekrytointi, markkinointi, markkinointiviestintä, mainostaminen, case

Älä tuijota lamaleimaa, työhönottaja!

Perjantai 13.2.2009 klo 8.00 - Heikki Ikonen

Näinä päivinä työmarkkinoille tupsahtavat nuoret ovat paniikissa. Työpaikat ovat nyt kiven alla kokeneillekin, saati vastavalmistuneille. Työnantajat suhtautuvat lyhyisiinkin työttömyysjaksoihin kuin tartuntatautiin. Erityisen jyrkkiä ovat asenteet kaupallisella ja teknisellä sektorilla. Työnantajan silmissä työttömyys todistaa hakijan rakenteellisesti kyvyttömäksi vuosienkin päästä - tokihan pätevälle aina löytyy ottaja.

Logiikka on kaukana aukottomasta, sillä vaikeina aikoina työmarkkinat tukkeutuvat totaalisesti. Lamassa ainoan väylän avaavat yleensä suhteet. Nuoren työnhakijan kykyjen ja suhdeverkoston välillä leviää usein ammottava kuilu.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, urakehitys, lama, työttömyys, leima, Osuuspankki, sijoitusneuvoja, työhön otto, rekrytointi