Blogin arkisto

Tukea - mutta myös vastuuta

Maanantai 8.8.2016 - Aira Wallin

ailawallin.jpgHyvän johtajan ominaisuuksiin kuuluu taito kuunnella, tukea ja kannustaa alaistaan - saada alainen käyttämään koko potentiaalinsa ja joskus vähän ylikin. Tämä kuuluu tämän päivän johtamiskeskusteluun kuin nenä päähän. Näitä myönteisiä ja rakentavia ulottuvuuksia käy kieltäminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aira Wallin, johtaja, esimies, esimiestyö, luottamus, työ, työyhteisö

Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?

Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPalaute on mestarin aamupala. On useita keinoja suoraan tai epäsuorasti ilmaista, etteivät palautteet aidosti kiinnosta yritystä.

Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas

Katon harjalla

Keskiviikko 3.8.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOlin aamulenkillä yhdessä omista mielikohteista eli Tampereella tulitikku- ja kattohuopatehtaalla. Käyn niillä kuvaamassa grafitteja ja katsomassa alueen muutosta. Sitä muutosta kait kutsutaan alueen kehittämiseksi.

Istuskelin kattohuopatehtaan katolla ja katselin vanhaa suojeltua ja palanutta paperitehdasta. Ihmettelin palanutta vanhaa luujauhotehdasta ja kummastelin useamman kerran palanutta kaunista ja suojeltua tulitikkutehdasta. Ja mietin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, muutos, rakennemuutos, kehitys

Jonotusta, jonotusta

Keskiviikko 27.7.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgKävin paikallisessa isossa marketissa kaupassa. Kassan jälkeen kimppuun sinkosi reipas kyselytutkimuksen tekijä. Hänellä oli harvinaisen lyhyt kysymyspatteri. Taisi olla ammattilaisen suunnittelema. Kolme kysymystä, kolme yksinkertaista kysymystä.

Ensimmäinen kysymys oli yksinkertainen: Mikä häiritsi kauppassakäyntikokemusta. Ja vastasin, että kassajonojen pituus. Toinen kysymys oli samanlainen: Mikä oli hyvää kaupassakäynnissä. Ja vastasin, että lihatiskin jono oli lyhyt. Ja lopuksi vielä tulevaisuutta pohtiva kysymys: Mitä muuttaisit, että kaupassakäyntikokemus olisi parempi. Ja vastasin, että vähentäisin jonotusta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, palvelu, palvelukokemus, prosessi, jonotus

Takki auki peliin! Pistetään Jauhinkangasta kunnolla päihin!

Perjantai 8.7.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAla-asteen kuudennella luokalla päädyimme pelaajaan Oulaisissa koulujen välisen jääkiekko-ottelun keskusta vs. Jauhinkankaan koulu. Asetelma oli tietysti se, että me keskustan pojat ajateltiin, että yksi Jauhinkangas on pelkkä suupala meille. Hauskaa asetelmassa oli se, että käytännössä meidän valitusta joukkueesta kukaan ei pelannut sarjaa eli joukkueessa, kun taas Jauhinkankaan pojista useampi pelasi. Siitä huolimatta koimme olevamme ennakkosuosikkeja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen

Tuottavuudesta ja tuottavuudesta, tai oikeastaan tuottavuudesta

Keskiviikko 6.7.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgSelasin junassa puhelimella facebookia ja silmiin pisti pieni keskustelu, jossa todettiin että blogikirjoituksen ensimmäinen lause on väärin. Siinä kuulemma professoritason mies ei ymmärtänyt tuottavuus- sanan merkitystä. Väliin tuntuu, ettei tuolla julkisessa keskustelussa muutoinkaan ymmärretä kyseisen sanan merkitystä. Siellä aika usein mainitaan, että työajan pidennys kasvattaa tuottavuutta.

“1. Enemmän on enemmän Teollisen työn aikakaudella tunti lisää työaikaa tarkoitti automaattisesti vastaavaa lisäystä tuottavuudessa. Tietotyössä suhde ei ole lineaarinen, eikä välttämättä edes positiivinen.”, sanoo Pekka Mattila Ekonomien blogissa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tuottavuus, työ, työaika, työskentely,

Toinen osasi motivoida, toinen vaan naljaili!

Perjantai 1.7.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgFutisjunnuvuosina teini-iässä pääsin seuran edustusjoukkueen treeneihin. Kokeneilta, aikuisilta, pelaajilta oli kyllä opittavaa, mutta täysillä painettiin mukana siitä huolimatta.

Muistan hyvin, kun eräs kokenut pelaaja tykkäsi olla harjoituksissa (ja peleissä) hyökkäyspäässä ja hän huuteli usein sarkastisen naljailevasti muille oman joukkueen pelaajille harjoituksissa: “Saa puolustaa!”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen

Naulaaminen, yksinkertaistako?

Keskiviikko 29.6.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgSiitä on jo vuosia tai vuosikymmeniä, kun istuin työkalupakin kulmalla ja join maitoa lasipullosta. Mutustin voipaperista kääröstä esiinkuorittuja eväsleipia ja kysyin isältäni, että mikä tuossa naulaamisessa on niin vaikeaa. Siinähän vain lyödään nauloja puun sisään.

Hän katseli ja vastasi. Ei naulaamisessa ole mitään vaikeaa. Otetaan vasara ja löydään naulaa ja joskus aina käytetään saattajaa apuna ettei puu kolhiinnu. Niinhän se on, naulaaminen ei ole vaikeaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työnteko, koulutus, kouluttautuminen, some, sosiaalinen media

Palvelua nopeasti eikä kvartaalin päästä

Keskiviikko 22.6.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgTyöelämään kaivataan joustavuutta ja ihmisiä patistetaan ottamaan kaiki työ vastaan mitä tarjotaan. Niinhän se pitäisi olla. Kaikki työ pitäisi olla tekijälleen kannattavaa. Ehkä tehokkain keino siihen olisi yksinkertaistaa pykäläviidakkoa teoreettisen työajan pidentämisen sijaan.

Olen seurannut tuttujen räpiköintiä TE- toimistojen ja Kelan kanssa. Monikin haluasi tehdä pikkuisia duuneja pysyäkseen elämässä kiinni. Yhdellä kiikastaa Kelan päätöksestä kuntoutustuesta, toisella se että tekee konsultointia. Kolmannella siitä, että keikkaduunien tekeminen vie todellisuudessa leivän pöydästä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, te-toimisto, palvelu, kela, työelämä, joustavuus

Tuottavuutta määräajoilla

Keskiviikko 15.6.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgViimeisin esseeni valmistui muutama tunti ennen palautusajan päättymistä. Hiukan siihen vaadittiin nörttijuomaa (Coca-Cola), itsekuria ja musiikkia. Mutta se valmistui kuitenkin ajoissa. Pakko on paras muusa.

Ehkä tehokkain tapa saada jotain aikaiseksi on tiukka deadline. Jos sen ylittää, niin työtä ei hyväksytä tai saa sanktion. Sanktio voi olla vaikkapa pieni lisätyö. Deadline eli tarkka määräaika tehostaa toimintaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tuottavuus, työ, päiväraha

Miten kalliiksi tulee olla ostamatta?

Perjantai 10.6.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgÄkikseltään ajateltuna helpoin tapa säästää, on jättää ostamatta. Näin monesti onkin esim. uusien vaatteiden ym. kulutustuotteiden osalta. Myyjä vääntää usein asiakkaan kanssa toteutuvasta kulusta (lue hinnasta), jonka pohjalta ostopäätös (muka) tehdään.

Myyjän kannalta saattaa olla kohtalokasta alkaa puhua vaihtoehtoiskustannuksesta eli mitä muuta rahalla saisi, koska tällöin se ”muu” voi olla jotain, mitä myyjällä ei ole tarjota.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, säästö, ostaminen, kulutus, ostopäätös, kustannus, kulu

Lorvitaan kolmesataa päivää ja sitten kuntoutetaan

Keskiviikko 8.6.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgEhkä pahin rangaistus yli nelikymppiselle työläiselle on sairastua vakavasti. Olkoon se  liikunta- tai tukielin sairaus tai vaikka mielenterveysongelma. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että seuraavat 300 päivää menevät lorvailun merkeissä. Se menee vaikka itse haluaisi muuta.

MTV:n uutisessa mainitaan pitkien sairauslomien olevan kansallinen traditio. En toisaalta ihmettele kyseistä asiaa, koska hankalissa sairaustapauksissa perinteinen kaava on se, että hoitaminen perustuu 300 arkipäivän sairauslomaan ja sen jälkeiseen kuntoutustukeen.  Ja prosessi menee niin, että ensin Kelalta ehdotetaan kuntoutustarpeen selvittämistä ja lopuksi kuntoutustukea.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, sairastuminen, sairausloma, työ, työelämä, kuntoutus

Kurkistus johtamiskirjallisuuden p*sk*n jauhannan taakse

Maanantai 6.6.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJohtajuus on usein moraalikysymys. Johtaja on aito, huomioi työntekijöitten hyvinvoinnin, puhuu totta, on luotettava ja miellyttävä. Näin johtamista usein kuvataan johtamiskirjallisuudessa.

Toisin kuin kirjallisuudessa, osa johtajuuden tutkijoista kertoo myönteisistä tuloksista johtajien ollessa narsistisia, omaa etuaan ajattelevia, sääntöjä rikkovia, valehtelevia ja vaikuttaessa palkkoihin, työn tekoon, urakehitykseen ja näyttäessä valtaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos, suunnittelu ja toteutus

7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautetta

Perjantai 3.6.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakaspalautteen keräämiseksi on lukuisia erilaisia menetelmiä. Tässä esittelen 7 erilaista menetelmään.

PLUSSAT JA MIINUKSET

Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät.

+ Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota.

– Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu

Some: Ei tekniikkaa vaan ajatustavan muutos

Keskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHarva pohtii sitä, että ensimmäisistä blogikirjoituksista on jo yli 20 vuotta aikaa. Tai että nykymuotoista bloggaamista kommenteineen on harrastettu jo Open Diaryn viitoittamalla tiellä 16–17 vuotta. Eli vaikka sosiaalinen media terminä on uudehko, niin puitteet sille ovat olleet olemassa lähemmäs parikymmentä vuotta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, some, sosiaalinen media, blogi, viestintä

Hanki ensin laatikko

Keskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgYksi tehokkaimmista innovoinnin esteistä on on ensin hankkia laatikko, johon tuotoksen tulee sopia. Se laatikko voi olla haluttu teknologia, käytettävä tuotantomenetelmä tai pahimmillaan jollain perusteilla laadittu rajoitelista. Omassa ammatissa tuo laatikko on usein käytettävä ohjelmointikieli sekä toteutusympäristö.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, innovointi, kehitys, työ, työnteko, kouluttaja, koulutus

Kokoustamista

Keskiviikko 25.5.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgTehokkaan ja dynaamisen työyhteisön tunnistaa siitä, että käytävillä siirrytään ripeästi ja tehokkaasti kokouksesta toiseen. Kokouksissa istutaan ja päätetään vakavista asioista. Väliin vastataan kesken kokouksen puhelimeen ja keskeytetään kokous. Tätä tapahtuu niin valtion- ja kunnallishallinnossa ja yrityksissä.

Mutta onko kukaan miettinyt mitä se maksaa, että kesken kokouksen joku vastaa puhelimeen ja kokous keskeytyy. Pahimmillaan se maksaa melkoisen paljon. Joskus jopa hyvin johdetussa kokouksessa päästään lähes hurmiolliseen tilanteeseen eli kutsutaan flowsta. Eli asioihin paneudutaan, ideoita ja ajatuksia kehitetään ja päätöksiä saadaan aikaiseksi nopealla tahdilla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työyhteisö, työpaikka, palaveri, kokous, flow

Ensivaikutelma ja lopetus, niistä syntyy esitelmä

Keskiviikko 18.5.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOlen eräänkin kerran katsellut erilaisia esityksiä. Sellaisia, joissa asiantuntija tai opettaja kertoo jostain tärkeästä asiasta. Jostain sellaisesta mistä hän tietää paljon. Ja olen eräänkin kerran miettinyt, että miksi esiintymistä ei harjoitella.

Jokaisen puhujan pitäisi muistaa, ettei koskaan saa uutta tilaisuutta tehdä ensivaikutelmaa. Monet puhumisen ammattilaiset muistuttavat, että ensimmäiset seitsemän sekuntia ratkaisevat sen, että hyväksyykö yleisö puhujan. Ja seuraavat kaksi minuuttia sen, että otetaanko hänet tosissaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, esiintyminen, ensivaikutelma, puhuminen, esitelmä

Näin teet palautteen antamisen helpoksi

Maanantai 9.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgIhmiset haluavat palautetta. He haluavat tietää kuinka he onnistuvat muiden mielestä. He haluavat tietää mitä muut ajattelevat heidän työpanoksestaan.

Vedin konsultointitiimiä Tukholmassa ja kun työmme oli päättynyt, kysyi yksi tiimiläisistä minulta palautetta. Kerroin että hän oli tehnyt kaiken minkä oli luvannut tehdä. Häneen saattoi luottaa. Sanoin, että hän ei pitänyt siitä, että johdin hanketta, koska hän oli ollut aikaisemmassa hankkeessa minua vanhempi konsultti ja asetelma oli kääntynyt toisin päin. Sanoin, että ilman tuota hän olisi toiminut paremmin. Ruotsalainen oli hämmästynyt, katsoi minua ja sanoi minun olevan oikeassa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen ja coaching, muutos, palaute

Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasot

Perjantai 6.5.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTaso 1: VALITUS YRITYKSELLE

Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms.

Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista:

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »