Hyvinvointialan yrittäjä - nykyajan enkeliKeskiviikko 29.4.2015 - Anja Kadziolka Olipa kerran nainen, joka oli uskollisesti työskennellyt samalle työnantajalle useita vuosia. Niin pitkään, että työtoverit tuntuivat jo perheeltä. Esimies oli mukava muuten, mutta hieman kovapäinen. Nainen toivoi etenevänsä urallaan ja teki työssä parhaansa. Opiskelikin siinä sivussa. Hän uskoi työnantajansa vielä näkevän hänen kykynsä ja että hänet palkittaisiin vielä. Kärsivällisesti hän odotti tilaisuutta todistaa taitonsa ja puhuikin kehitystoiveistaan esimiehelleen. |
1 kommentti . Avainsanat: Anja Kadziolka, yrittäminen, yritys, yritystoiminta, yrittäjän ominaisuudet |
Kuusi yrittäjän tärkeintä ominaisuuttaKeskiviikko 31.12.2014 - Anja Kadziolka Joskus yrittäminen voi olla raskasta. Hmm.. ja paskat – yrittäminen on aina raskasta. Mutta se on elämää. Se on unelmien toteuttamista. Jos se ei olisi raskasta, ei se olisi nautinnollistakaan. Ei mustaa ilman valkoista. Ei hyvää ilman pahaa. Ei taivasta ilman helvettiä (kiitos vaan Mäkeläinen ja kumppanit). Mutta vaikka nautimme tästä kaikesta, niin miten pääsisimme nauttimaan työmme hedelmistä, mitä unelmien toteuttaminen, menestys, se, että pääsisimme aamuisin sängystä, oikein vaatii? Tässä kuusi asiaa, jotka tulivat mieleeni, kun aloin ensin kirjoittaa artikkelia siitä, miten harrastuksesta voi tehdä bisneksen. Mitä ominaisuuksia yrittäjältä vaaditaan? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, yrittäminen, yritys, yritystoiminta, yrittäjän ominaisuudet |
Luonto pyrkii epäjärjestykseen ja energiaminimiin kuten ihmiset organisaatioissa, joita ei johdetaMaanantai 18.11.2013 - Heikki Luoma Luonto pyrkii lisäämään epäjärjestystä. Sitä kutsutaan entropian kasvuksi ja se merkitsee, että puu lahoaa, rauta ruostuu ja sokeri liukenee aamukahviin. Kaikki kuluu ja vanhenee voi sanoa. Tuota vastaan voi taistella ulkoa tuodulla energialla. Luonto itse pyrkii energiaminimiin. Samalla tavalla yrityksen sisäinen toiminta pyrkii luonnostaan kohti epäjärjestystä ja energian minimiä. Yrityksen sisäisen energian vähyyden voi aistia yrityksessä, mikä on signaali epäjärjestyksen kasvusta. Epäjärjestystä vastaan voi toimia johtamalla. Hyvä johtaminen selkeyttää organisaation kullekin jäsenelle tekemisen tarkoituksen ja koordinoi tekemisen yhteisen tavoitteen saavuttamiseen. |
5 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, epäjärjestys, innostaminen, itsensä johtaminen, järjestys, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, muutosjohtaminen, prosessit, strategian jalkautus, suunnitelmallisuus, yritystoiminta |
Tie parempaan huomiseenTiistai 18.6.2013 - Ville Saarikalle Kuulen toisinaan, että kasvu ei voi enää jatkua: yritysten ei tulisi kasvaa, väestön ei tulisi kasvaa eikä talouden tulisi enää kasvaa. "Se on kestämätöntä", kuulen väitettävän. Väite on liian kyyninen ja yksinkertaisesti väärä. Tie parempaan huomiseen on kasvu, mutta sitä ei taantuma takuulla ole. Kasvu tekee elämästä helpompaa ja mukavampaa. Jos tarkastelet taloudellisessa alamäessä piehtaroivia maita, voit myös nähdä ihmiset kaduilla. Valitettavasti nuo ihmiset eivät ole huutolauseineen hyvällä tuulella. Etelä-Euroopassa ei tällä hetkellä ole vallalla onnen päivät, vaan pikemminkin kurjistuminen. Silloin kun työttömyysluvut kasvavat ja toiveet valoisammasta tulevaisuudesta haihtuvat, kasvu toivotettaisiin lämpimästi tervetulleeksi. Ilman kasvua valtion on hyvin vaikeaa maksaa velkojansa ja tarjota laadukkaita julkisia palveluita. Käytännössä tämä merkitsee korkeampia veroja, vähemmän julkisia palveluja ja enemmän pahantuulisia ihmisiä kaduilla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ville Saarikalle, kasvu, talouskasvu, talous, työttömyys, työllisyys, yritystoiminta |
Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 5 - MyyntityöTorstai 4.4.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen Rasmus Nyberg toimii myyntivalmentajana markkinointiviestintäyhtiö Zeelandissa. Hän ohjeistaa yrittäjiä keskittymään aluksi ennenkaikkea myyntiin. |
3 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, myynti |
Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 4 - MarkkinointiTorstai 28.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen Kun yritys perustetaan, ei siitä tiedä yleensä kuin aloittavan yrittäjän lähipiiri. Tietoisuutta tulee kuitenkin pian kasvattaa, jotta uudessa yrityksessä on edellytyksiä tehdä myyntiä. Laajassa mittapuussa tätä tietoisuuden lisäämistä ja myynnin edellytyksien luomista voidaan pitää markkinointina. |
1 kommentti . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, viestintä, markkinointi |
Kustannustehokkuudesta on otettava hyöty irtiKeskiviikko 27.3.2013 - Heikki Ikonen Yrityksillä on pari keinoa kasvattaa tulostaan: ne voivat parantaa kustannustehokkuutta tai myyntiä, mieluusti tietysti molempia. Jos yrityksen markkinaosuuden kasvattaminen on syystä tai toisesta hankalaa, ainoaksi keinoksi jää kustannustehokkuuden nostaminen. Mutta sekään ei auta, jos yritys suttaa saamansa hyödyn. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Ikonen, talous, yritys, yritystoiminta, kustannustehokkuus, kannattavuus, tuottavuus |
Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 3 - TuotteistaminenTorstai 21.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen Jokainen yrittäjä on jossain vaiheessa törmännyt tuotteistamiseen – joko huomaamatta tai tarkoituksella. Tuotteistamisen ydinajatuksena on tuotteen, palvelun tai osaamisen paketoiminen selkeäksi ja helposti ostettavaksi ratkaisuksi asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan. |
6 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea |
Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 2 - Yrityksen perustaminenTorstai 14.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen Yrityksen perustaminen on yleensä jännittävä vaihe yrittäjän elämässä. Itse perustamisvaihe on kuitenkin nopeasti ohi ja itseasiassa melko helppo toimenpide. Käymme läpi tässä artikkelissa miten yritys perustetaan ja mitä tulisi ottaa huomioon ja mistä löytyy lisää tietoa. |
4 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea |
Aloittavan yrittäjän artikkelisarja, osa 1Torstai 7.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen Pohdiskelimme, jo jonkin aikaa sitten, ruokatunnilla työporukan kanssa, rooliamme sosiaalisessa mediassa ja blogeja noin yleensä. Tunnistimme, että hyvissä blogeissa ja artikkelisarjoissa on aina mielenkiintoinen teema. Syy kirjoittaa ja syy lukea. Ideoimme samassa artikkelisarjan yrityksen aloitusvaiheesta. Siitä kutkuttavasta tilanteesta kun kaikki on vielä vähän epäselvää; hiotaan yritysideaa, yritysmuoto on vähän hakusessa, mitä kaikkea pitäisi tehdä ennen kuin homma alkaa pyöriä, mistä löytää tietoa, kuinka helppotajuista tieto on. |
11 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea |
Talouskasvu syntyy optimismistaMaanantai 3.10.2011 - Ville Saarikalle Elämme epävarmoja aikoja. Pörssikurssit heilahtelevat voimalla ja euromaat ovat syvällä veloissaan. Jos seuraa mediaa, niin takuulla alkaa tuntea maailmanlopun luissa ja ytimissä. Lopeta. Keskity omaan toimintaasi ja tiedosta se, että mikään ei heilauta sinun talouttasi niin paljon kuin omat valintasi. Optimistinen asenne on lähtölaukaus kaikkeen parempaan. Pessimisti ei pety, mutta ei myöskään saavuta mitään. Kyyninen elämänasenne on takuu varma reitti keskinkertaisuuteen kaikessa, mitä teemme. Jos keskustelet vain vaikeasta taloustilanteesta, niin olet ehdottomasti osa ongelmaa. Anna ihmisille ennemmin toivoa ja virtaa. Optimisti onnistuu ja keskittyy tuottavaan tekemiseen, ei uhkakuvien maalaamiseen. |
3 kommenttia . Avainsanat: Ville Saarikalle, yrittäjä, yritys, yritystoiminta, menestys, epävarmuus, asenne, optimismi |