Blogin arkisto

Verkostoituminen on seminaarien keskeinen houkutin

Share |
25.09.2012

nbf2012_yleiskuva2.jpg

Mikä vetää ihmisiä seminaareihin? Järjestäjien mukaan keskeisiä syitä on kiinnostavien luentojen ohessa - jopa niitä enemmän - verkottuminen. Seminaareissa tapaa samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa luoduista kontakteista on monenlaista hyötyä. Bisnesmaailmassa etenkin se on tärkeää, koska liiketoiminta perustuu ihmisten välisiin suhteisiin, olkoon kyse asiakkaista, tilaajista tai muunkaltaisesta yhteistyöstä.

Haastattelukierros Nordic Business Forumin yleisön seassa tukee käsitystä. Moni muotoili tulleensa toisten eteenpäin pyrkivien ihmisten ja innostavan ilmapiirin vuoksi. Tasokkaat luennoitsijat takaavat, että paikalle saapuva yleisö edustaa juuri sitä väestönosaa, jonka kanssa kontakteja on halu solmia.

Moni arvosti myös tähtiluennoitsijoiden näkemistä livenä ja läheltä. Ilmeisesti on psykologisesti tärkeää päästä kyynärvarsituntuman päähän menestyksestä, koska se ikään kuin lähentää omien unelmien saavuttamista. Osa tähtien karismasta tuntuu tarttuvan kuulijaan. Ehkäpä minäkin seisoa jonain päivänä tuossa ihailevien katseiden kohteena - eihän tästä ole lavalle kuin muutama metri, moni yleisön seassa miettii.

Seminaarien järjestäjien kannalta olisikin ihanteellista, jos asiakkaille olisi mahdollista järjestää vielä läheisempiä kontakteja luennoitsijoihin, esimerkiksi suhteellisen pienissä vuorovaikutusryhmissä. Niille olisi varmasti tuhdisti kysyntää. VIP-vieraille niitä olikin tarjolla.

Ongelmana tietenkin on, että tähtiluennoitsijoilla riittää siihen heikosti aikavaroja. Ulkomaalaisten esiintyjiä ei ole kuulemma aivan helppo saada ylipäätään Suomeen välimatkan vuoksi. Ja jos aikaa sattuisikin jokunen tunti löytymään, veloitus on kohtuullisen arvokas.

Joka tapauksessa asiakkaan kannalta oleellista on saada läheisiä kontakteja muuhun yleisöön ja mieluusti esiintyjiin. Se on selvästi seminaarien kärkituote.

Teksti: Heikki Ikonen
Kuva: Nordic Business Forum/ Paula Ojansuu

Nordic Business forum järjestettiin edellisten vuosien tapaan vuonna Jyväskylässä Nordic Business Forumin 20- 21.9. 2012 pääteemana oli kasvu. Kasvun alateemoina ovat bisneksen kasvu, henkilökohtainen kasvu ja hyvinvoinnin kasvu. Kansainvälisinä päätähtinä vuonna 2012 olivat  Virgin Groupin perustaja multimiljardööri Sir Richard Branson, kirjailija-luennoitsijatDaniel Pink ja Brian Tracy, sekä juuri TIMEn maailman 100:n vaikutusvaltaisimman listalle yltänyt valovoimainen professori Hans Rosling. lisäksi seminaarissa oli kaarti kotimaisia esiintyjiä mm. Jari Sarasvuo ja Esa Saarinen.

Nordic Business Forum 2013 -seminaarin päätähtinä nähdään mm. kirjailijat Malcolm Gladwell ja Tom Peters, Wikipedian perustaja Jimmy Wales sekä professorit Lynda Gratton ja Vijay Govindarajan. Seminaarin päätähdeksi saapuu General Electricin legendaarinen pääjohtaja Jack Welch.

11.08.2015Lakanneita yrityksiä enemmän kuin viime vuonna
10.08.2015Power Truck Show'ssa täynnä painavaa asiaa ja viihdettä
07.08.2015Heinäkuussa vähiten konkursseja neljään vuoteen
06.08.2015Fennovoiman kotimainen omistus yli 60 %:n - rakentamislupahakemuksen käsittely jatkuu
05.08.2015Rehn Skodan Transtech-kaupasta: Ratkaisu turvaa tärkeän osaamisen säilymisen Kainuussa
04.08.2015Ainutlaatuinen kansainvälinen kuljetusalan suurtapahtuma
30.06.2015Teknologiasta ikääntyneiden arkea
29.06.2015Toukokuussa 330 000 työtöntä työnhakijaa
24.06.2015Joka kymmenes suomalainen lomailee velaksi
23.06.2015Sano kyllä! -kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen

Siirry arkistoon »