Verkostoituminen on seminaarien keskeinen houkutin25.09.2012
Mikä vetää ihmisiä seminaareihin? Järjestäjien mukaan keskeisiä syitä on kiinnostavien luentojen ohessa - jopa niitä enemmän - verkottuminen. Seminaareissa tapaa samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa luoduista kontakteista on monenlaista hyötyä. Bisnesmaailmassa etenkin se on tärkeää, koska liiketoiminta perustuu ihmisten välisiin suhteisiin, olkoon kyse asiakkaista, tilaajista tai muunkaltaisesta yhteistyöstä. Haastattelukierros Nordic Business Forumin yleisön seassa tukee käsitystä. Moni muotoili tulleensa toisten eteenpäin pyrkivien ihmisten ja innostavan ilmapiirin vuoksi. Tasokkaat luennoitsijat takaavat, että paikalle saapuva yleisö edustaa juuri sitä väestönosaa, jonka kanssa kontakteja on halu solmia. Moni arvosti myös tähtiluennoitsijoiden näkemistä livenä ja läheltä. Ilmeisesti on psykologisesti tärkeää päästä kyynärvarsituntuman päähän menestyksestä, koska se ikään kuin lähentää omien unelmien saavuttamista. Osa tähtien karismasta tuntuu tarttuvan kuulijaan. Ehkäpä minäkin seisoa jonain päivänä tuossa ihailevien katseiden kohteena - eihän tästä ole lavalle kuin muutama metri, moni yleisön seassa miettii. Seminaarien järjestäjien kannalta olisikin ihanteellista, jos asiakkaille olisi mahdollista järjestää vielä läheisempiä kontakteja luennoitsijoihin, esimerkiksi suhteellisen pienissä vuorovaikutusryhmissä. Niille olisi varmasti tuhdisti kysyntää. VIP-vieraille niitä olikin tarjolla. Ongelmana tietenkin on, että tähtiluennoitsijoilla riittää siihen heikosti aikavaroja. Ulkomaalaisten esiintyjiä ei ole kuulemma aivan helppo saada ylipäätään Suomeen välimatkan vuoksi. Ja jos aikaa sattuisikin jokunen tunti löytymään, veloitus on kohtuullisen arvokas. Joka tapauksessa asiakkaan kannalta oleellista on saada läheisiä kontakteja muuhun yleisöön ja mieluusti esiintyjiin. Se on selvästi seminaarien kärkituote. Teksti: Heikki Ikonen Nordic Business forum järjestettiin edellisten vuosien tapaan vuonna Jyväskylässä Nordic Business Forumin 20- 21.9. 2012 pääteemana oli kasvu. Kasvun alateemoina ovat bisneksen kasvu, henkilökohtainen kasvu ja hyvinvoinnin kasvu. Kansainvälisinä päätähtinä vuonna 2012 olivat Virgin Groupin perustaja multimiljardööri Sir Richard Branson, kirjailija-luennoitsijatDaniel Pink ja Brian Tracy, sekä juuri TIMEn maailman 100:n vaikutusvaltaisimman listalle yltänyt valovoimainen professori Hans Rosling. lisäksi seminaarissa oli kaarti kotimaisia esiintyjiä mm. Jari Sarasvuo ja Esa Saarinen. Nordic Business Forum 2013 -seminaarin päätähtinä nähdään mm. kirjailijat Malcolm Gladwell ja Tom Peters, Wikipedian perustaja Jimmy Wales sekä professorit Lynda Gratton ja Vijay Govindarajan. Seminaarin päätähdeksi saapuu General Electricin legendaarinen pääjohtaja Jack Welch. |