Tutkimus: Sekä tulot että köyhyys lisääntyvät vuonna 200925.12.2008 Tuoreen tutkimuksen mukaan ensi vuonna kotitalouksien käytettävissä olevat tulot lisääntyvät hieman, mutta tuloerot ja suhteellinen köyhyys lisääntyvät. Verotus kevenee eniten ansiotuloa saavilla keski- ja suurituloisilla. Vuoden 2009 talousarvioesityksen mukaisten ja eduskunnan päättämien keskeisten tulovero- ja etuusperusteiden vaikutuksesta kotitalouksien käytettävissä olevat tulot lisääntyvät keskimäärin 680 euroa vuodessa, eli 1,8 prosenttia. Yhteensä tuloverot alenevat 1,7 miljardia euroa ja keskimääräinen tuloveroaste alenee 1,4 prosenttiyksikköä. Kokonaisvaikutuksesta runsas kolmannes on seurausta marginaaliveroprosenttien alentumisesta, neljännes uuden työtulovähennyksen muutoksista ja viidennes tuloveroasteikon tulorajojen inflaatiotarkistuksista. Etuuksien korotukset lisäävät kotitalouksien käytettävissä olevia tuloja yhteensä noin 55 miljoona euroa. Pienituloiset eivät hyödy veronkevennyksistäVerotus kevenee eniten ansiotuloa saavilla keski- ja suurituloisilla, jotka ennen kaikkea hyötyvät tuloveroasteikkoon, uuteen työtulovähennykseen ja eläkevähennyksiin tehdyistä veroperusteiden kevennyksistä. Tuloluokittain tarkasteltuna kaikkein suurituloisimmilla veronkevennys on suhteellisesti näitä pienempi, mikä johtuu siitä, että tällaisilla henkilöillä pääomatulojen osuus veronalaisista tuloista on muita suurempi. Pääomatulojen verotukseen ei tehdä muutoksia. Kaikkein pienituloisimmat, kuten kansaneläkkeen tai muun perusturvan varassa elävät, eivät juuri hyödy veronkevennyksistä. - On huomattava, että esimerkiksi tulotason, sosioekonomisen aseman ja perhetyypin mukaisissa luokitteluissa käytettävissä olevien tulojen muutokset saattavat olla seurausta ennen kaikkea luokiteltavien ryhmien erilaisista ominaisuuksista ja niiden erilaisesta tulonmuodostuksesta, sanoo Heikki Viitamäki, joka on tarkastellut tutkimuksessaan vuoden 2009 talousarvioesityksen etuus- ja veroperustemuutosten vaikutuksia. - Kokoaikaisten palkansaajien, eläkkeensaajien ja muiden etuudensaajien tuloveroasteet ja marginaaliveroasteet alenevat yhteneväisesti ja varsin tasaisesti eri tulotasoilla, kuitenkin kaikkein pienituloisimpia lukuun ottamatta. Tuloerot ja köyhyys lisääntyvätTyössä olevien työnteko muuttuu kannattavammaksi, sillä marginaaliveroaste laskee keskimäärin 1,6 prosenttiyksikköä. Verotuksen, tarveharkintaisten etuuksien ja kunnallisen päivähoitomaksun yhteistä marginaalivaikutusta kuvaava efektiivinen marginaaliveroaste alenee työssä olevilla keskimäärin 1,5 prosenttiyksikköä. Vero- ja etuusperusteiden muutosten seurauksena suhteellisesti mitatut tuloerot kasvavat ja suhteellinen köyhyys lisääntyy. Vaikutukset ovat kuitenkin vähäisiä. Tulonjakotarkasteluissa yleisesti käytetty Gini-kerroin nousee 0,03 prosenttiyksikköä ja pienituloisten osuus (köyhyysaste) nousee 0,1 prosenttiyksikköä. Mitä laskelmat kuvaavat?Raportin laskelmissa on otettu huomioon ainoastaan keskeisiin henkilökohtaisiin tuloveroihin ja kotitalouksien etuuksiin tehdyt "päätösperäiset" muutokset. Vertailtavana on tilanne, jossa tällaisia päätöksiä ei olisi lainkaan tehty. Todellisuudessa kotitalouksien ostovoimaan ja veroasteisiin vaikuttavat näiden ohella esimerkiksi palkkojen ja pääomatulojen kehitys sekä etuuksiin tehtävät lakisääteiset indeksitarkistukset. Reaalista kehitystä arvioitaessa myös yleisen kustannustason kehitys on otettava huomioon. Tulokset eivät siten kuvaa tuloveroasteiden, tulonjaon tai ostovoiman kehitystä vuodesta 2008 vuoteen 2009. VATT tulee tekemään vuosittain selvityksen talousarvioesityksen keskeisistä vaikutuksista. Sen sisältöä tullaan myös kehittämään. Lisätietoja: Viitamäki, Heikki: Vuoden 2009 talousarvioesityksen etuus- ja veroperustemuutosten vaikutukset, VATT keskustelualoitteita No 462. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, http://www.vatt.fi |