Kuluttajaneuvonta siirtyy kunnilta valtiolle31.12.2008 Valtakunnallinen Kuluttajaneuvonnan palvelunumero neuvoo sekä kuluttajia että yrityksiä. Kuluttajaneuvonta koostuu verkkopalvelusta www.kuluttajaneuvonta.fi, valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta sekä alueellisista, maistraateissa sijaitsevista toimipisteistä. 1.1.2009 Kuluttajaneuvonta siirtyy kunnilta valtiolle. Sen tehtävät säilyvät kuitenkin ennallaan. Valtakunnallisen palvelun tavoitteena on tasoittaa alueellisia eroja ja parantaa palvelun saatavuutta: neuvontanumero palvelee kaikkia asiakkaita riippumatta siitä, mistä kunnasta he soittavat. Tietoa ja apuaKuluttajaneuvonta antaa kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille tietoja ja neuvontaa kuluttajalle merkittävistä asioista sekä kuluttajan oikeudellisesta asemasta. Neuvonta myös avustaa yksittäisessä elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä ristiriitatilanteessa selvittämällä asiaa ja pyrkimällä sovintoratkaisuun. Riitatilanteessa kannattaa ensin katsoa toimintaohjeet verkkopalvelusta www.kuluttajaneuvonta.fi. Jos asia ei ratkea omin voimin, 5.1.2009 lähtien voi soittaa valtakunnalliseen neuvontanumeroon 071 873 1901 (ruotsinkielinen palvelu: 0718 731 902). Numeroon vastataan arkipäivin klo 9–15. Soittaminen maksaa tavanomaisten puhelinkulujen verran. Erityisen monimutkaisissa tapauksissa neuvonnasta voi varata käyntiajan. Toimipisteiden osoitetiedot löytyvät kuluttajaneuvonta.fi-verkkopalvelusta. |