Onko tulevaisuuden kilpailuvaltti hallussasi?07.01.2009
Lahdessa marraskuussa pidetyn INTO-seminaarin puhujat muistuttivat kuulijakuntaansa siitä, että immateriaaliasioiden merkitys kasvaa koko ajan. - Immateriaaliasiat ovat tärkeitä yrityksille juuri nyt. Markkinoiden globalisoituminen jatkuu ja tavaramerkkejä tulee lisää 70 000 vuosittain. Jos niistä ei ole tietoa, oikeuksia voidaan loukata tahattomasti. Myös kaupankäynti oikeuksilla lisääntyy, Patentti- ja Rekisterihallituksen tuotepäällikkö Mirja Lehikoinen alusti. Suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn on arvioitu perustuvan tulevaisuudessa yhä enemmän luovuuteen ja innovatiivisuuteen. Immateriaalijärjestelmän perusidea on antaa suojaa tälle osaamiselle ja kehitystyön tuloksille ja jakaa tietoa kehityksestä kaikkien käyttöön. - Arvo ei ole tänä päivänä niinkään yrityksen rakennuksissa vaan osaamisessa. Tämä tarkoittaa muutoksia toimintatavoissa – miten hyödynnämme oman osaamisemme ja miten suojaamme sen? Lehikoinen herätteli. Ilman suojaa kaupan hyllylle?Osaamista voi suojata esimerkiksi salaamalla tiedot liikesalaisuudella tai sopimuksin. Ensimmäinen teollisoikeudellinen suoja on oma toiminimi. Muita suojaamistapoja ovat esimerkiksi patentti, mallisuoja ja tavaramerkki. Suoja ei ole ilmainen - kyseessä on investointi. Johtaja Petri Nieminen Borenius & co Oy Ab:stä muistutti seminaarilaisia siitä, että suojaus-investointi on kannattava vain silloin, kun se tuo etuja. Suojaukseen sijoitetun rahan tulee maksaa itsensä takaisin joko hinnassa tai parempana neuvoteltavuutena. Pohdittavaksi nouseekin se, mitä suojata ja mitä pitää salaisuutena. - Kumouksellinen ratkaisu on usein sangen yksinkertainen. Jos sen vie ilman suojausta kaupan hyllylle, muut voivat vapaasti ottaa sen käyttöön. Suojattu, patentoitu tuote voidaan julkistaa, koska silloin omistetaan oikeus siihen. Patentti on myös on myyntivaltti: tätä saa vain meiltä, Nieminen havainnollisti. Liiketoiminnan kehitysjohtaja Heikki Kinnunen Berggren Oy Ab:stä kertoi, että syy suojaukseen on usein se, että kehitetystä teknologiasta halutaan saada kilpailuetu markkinoille. - Suojaus liittyy aina yrityksen arvon kasvattamiseen. Usein tavaramerkki on yrityksen tärkein, kallein omaisuus. Suojaaminen onkin investointi, joka tulee kohdistaa siihen, millä on merkitystä yrityksen kilpailukyvyn ja arvoon, Kinnunen summasi. - Pohdi sitä, että mikä teissä on ainutlaatuista, ja miten saisitte siitä lisäarvoa, Petri Nieminen ohjeisti. Uhkauskirjeitä ja vahvuuksia
Heikki Kinnusen mukaan yrityksen on tärkeää luoda strategia, miten immateriaaliasioita hallinnoidaan. - Miten huolehditte, etteivät esimerkiksi yrityssalaisuudet vuoda muiden tietoon? Kuka kantaa vastuun, jos alihankkijan tuote loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia? Kinnunen kysyi. Hänen mukaansa omien oikeuksien tarkkailu lisääntyy ja uhkakirje oikeuksien loukkaajalle lähtee herkästikin liikkeelle. - Tämän takia on tärkeää, että strategia jalkautuu osaksi yrityksen liiketoimintaprosessia ja jokainen tietää roolinsa siinä. Valmis suunnitelma voi olla yrityksen vahvuus. Asiakkaat suosivat tunnettuja tavaramerkkejä ja rahoittajat arvostavat yritystä, jonka immateriaaliasiat on suunnitelmallisesti huomioitu. Tulevaisuudessa oikeuksilla tullaan käymään kauppaa yhä enemmän. - Liiketoiminta on muuttunut tuotteiden toimittamisesta kokonaisratkaisujen toimittamiseen. Kun ostaja haluaa ostaa myös immateriaalioikeudet, on ratkaistava, mitä niistä luovutetaan asiakkaalle, ettei tulevaisuudessa haitata omaa toimintaa. Näiden pohtimiseen kannattaa käyttää aikaa, Kinnunen painotti. Coca-colan aineeton arvoPetri Nieminen kertoi lopuksi havainnollisen tarinan aineettoman omaisuuden; tuotemerkin voimasta. - Olimme lomalla Kanarian saarilla ja kävelimme perheeni kanssa rantakadulla, kun lapsellemme tuli jano. Vierekkäin oli kaksi juoma-automaattia: toisesta sai tölkin Coca-Colaa kahdella eurolla ja toisesta tölkin paikallista colajuomaa vain yhdellä eurolla. Hän halusi Coca-Colan, mutta hintaa ajatellen kysyin, että ottaisitko sittenkin tuon toisen colajuoman. Hän katsoi minua ja tokaisi: "En mä edes tiedä mitä toi on!" Niinpä ostimme Coca-Colan. Siinä tuli tuon tuotemerkin aineeton omaisuus mitattua: Se on euro per tölkki. Teksti ja kuvat: Minna Lehrbäck
|