Blogin arkisto

Onko tulevaisuuden kilpailuvaltti hallussasi?

07.01.2009
seminaarijuttu.jpg
Liiketoiminnan kehitysjohtaja Heikki Kinnunen Berggren Oy Ab:stä (vas.), tuotepäällikkö Mirja Lehikoinen Patentti- ja rekisterihallituksesta ja johtaja Petri Nieminen Borenius & co Oy Ab:stä painottivat, että tulevaisuudessa immateriaaliasioiden merkitys vain kasvaa


Kuivaan sanaan "immateriaaliasiat" tuli Lahdessa pidetyssä INTO-seminaarissa kummaa kipinää: kyseessä onkin kilpailuvaltti, jonka käyttöön otto tietää yritykselle rahanarvoisia etuja.

Lahdessa marraskuussa pidetyn INTO-seminaarin puhujat muistuttivat kuulijakuntaansa siitä, että immateriaaliasioiden merkitys kasvaa koko ajan.

- Immateriaaliasiat ovat tärkeitä yrityksille juuri nyt. Markkinoiden globalisoituminen jatkuu ja tavaramerkkejä tulee lisää 70 000 vuosittain. Jos niistä ei ole tietoa, oikeuksia voidaan loukata tahattomasti. Myös kaupankäynti oikeuksilla lisääntyy, Patentti- ja Rekisterihallituksen tuotepäällikkö Mirja Lehikoinen alusti.

Suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn on arvioitu perustuvan tulevaisuudessa yhä enemmän luovuuteen ja innovatiivisuuteen. Immateriaalijärjestelmän perusidea on antaa suojaa tälle osaamiselle ja kehitystyön tuloksille ja jakaa tietoa kehityksestä kaikkien käyttöön.

- Arvo ei ole tänä päivänä niinkään yrityksen rakennuksissa vaan osaamisessa. Tämä tarkoittaa muutoksia toimintatavoissa – miten hyödynnämme oman osaamisemme ja miten suojaamme sen? Lehikoinen herätteli.

Ilman suojaa kaupan hyllylle?

Osaamista voi suojata esimerkiksi salaamalla tiedot liikesalaisuudella tai sopimuksin. Ensimmäinen teollisoikeudellinen suoja on oma toiminimi. Muita suojaamistapoja ovat esimerkiksi patentti, mallisuoja ja tavaramerkki.

Suoja ei ole ilmainen - kyseessä on investointi. Johtaja Petri Nieminen Borenius & co Oy Ab:stä muistutti seminaarilaisia siitä, että suojaus-investointi on kannattava vain silloin, kun se tuo etuja. Suojaukseen sijoitetun rahan tulee  maksaa itsensä takaisin joko hinnassa tai parempana neuvoteltavuutena.

Pohdittavaksi nouseekin se, mitä suojata ja mitä pitää salaisuutena.

- Kumouksellinen ratkaisu on usein sangen yksinkertainen. Jos sen vie ilman suojausta kaupan hyllylle, muut voivat vapaasti ottaa sen käyttöön. Suojattu, patentoitu tuote voidaan julkistaa, koska silloin omistetaan oikeus siihen. Patentti on myös on myyntivaltti: tätä saa vain meiltä, Nieminen havainnollisti.

Liiketoiminnan kehitysjohtaja Heikki Kinnunen Berggren Oy Ab:stä kertoi, että syy suojaukseen on usein se, että kehitetystä teknologiasta halutaan saada kilpailuetu markkinoille.

- Suojaus liittyy aina yrityksen arvon kasvattamiseen. Usein tavaramerkki on yrityksen tärkein, kallein omaisuus. Suojaaminen onkin investointi, joka tulee kohdistaa siihen, millä on merkitystä yrityksen kilpailukyvyn ja arvoon, Kinnunen summasi.

- Pohdi sitä, että mikä teissä on ainutlaatuista, ja miten saisitte siitä lisäarvoa, Petri Nieminen ohjeisti.

Uhkauskirjeitä ja vahvuuksia

 seminaarijuttu2.jpg
Lahden INTO-seminaarissa puhuttiin oman osaamisen ja keksintöjen suojaamisesta. Lahden Sibeliustaloon kokoontui kolmisenkymmentä kuulijaa.

Heikki Kinnusen mukaan yrityksen on tärkeää luoda strategia, miten immateriaaliasioita hallinnoidaan.

- Miten huolehditte, etteivät esimerkiksi yrityssalaisuudet vuoda muiden tietoon? Kuka kantaa vastuun, jos alihankkijan tuote loukkaa kolmannen osapuolen oikeuksia? Kinnunen kysyi.

Hänen mukaansa omien oikeuksien tarkkailu lisääntyy ja uhkakirje oikeuksien loukkaajalle lähtee herkästikin liikkeelle.

- Tämän takia on tärkeää, että strategia jalkautuu osaksi yrityksen liiketoimintaprosessia ja jokainen tietää roolinsa siinä.

Valmis suunnitelma voi olla yrityksen vahvuus. Asiakkaat suosivat tunnettuja tavaramerkkejä ja rahoittajat arvostavat yritystä, jonka immateriaaliasiat on suunnitelmallisesti huomioitu.

Tulevaisuudessa oikeuksilla tullaan käymään kauppaa yhä enemmän.

- Liiketoiminta on muuttunut tuotteiden toimittamisesta kokonaisratkaisujen toimittamiseen. Kun ostaja haluaa ostaa myös immateriaalioikeudet, on ratkaistava, mitä niistä luovutetaan asiakkaalle, ettei tulevaisuudessa haitata omaa toimintaa. Näiden pohtimiseen kannattaa käyttää aikaa, Kinnunen painotti.

Coca-colan aineeton arvo

Petri Nieminen kertoi lopuksi havainnollisen tarinan aineettoman omaisuuden; tuotemerkin voimasta.

- Olimme lomalla Kanarian saarilla ja kävelimme perheeni kanssa rantakadulla, kun lapsellemme tuli jano. Vierekkäin oli kaksi juoma-automaattia: toisesta sai tölkin Coca-Colaa kahdella eurolla ja toisesta tölkin paikallista colajuomaa vain yhdellä eurolla. Hän halusi Coca-Colan, mutta hintaa ajatellen kysyin, että ottaisitko sittenkin tuon toisen colajuoman. Hän katsoi minua ja tokaisi: "En mä edes tiedä mitä toi on!" Niinpä ostimme Coca-Colan. Siinä tuli tuon tuotemerkin aineeton omaisuus mitattua: Se on euro per tölkki.

Teksti ja kuvat: Minna Lehrbäck

 

Avain tuotekehitykseen ja kurkistus kilpailijoiden visioihin

Jopa 99,3 % tuotekehityksen ratkaisuista kehitetään muualla kuin Suomessa. Kuvittele, minkälainen etu se sinulle olisi, jos voisit saada niistä tiedot käyttöösi. Ja nyt hyviin uutisiin: sinä voit saada ne käyttöösi.

Patenttijulkaisut tarjoavat mahtavan tiedonlähteen: maailman kaikki merkittävät ratkaisut on löydettävissä internetistä nykyisin myös maksutta. Määrä on huikea: patenttijulkaisuja kaikilta tekniikan alueilta on jo yli 50 miljoonaa.

Julkaisuista on hyötyä ensinnäkin tuotekehityksen alussa - näin välttää päällekkäisen työn, kun tietää, mitä on jo keksitty. Jokaisen kehityshankkeen pohjaksi on löydettävissä patenttijulkaisuista vallitsevaa tekniikan tasoa kuvaavaa materiaalia. Kuvaukset ovat yksityiskohtaisia, koska patentin hakijan tulee esittää tekninen ratkaisu niin, että alan asiantuntijat voivat sen toisintaa. Kyseessä on siis teknisen ratkaisun resepti!

Patenttijärjestelmää voidaan hyödyntää koko liiketoiminta- ja koko tuotekehitysprosessin aikana. Sen kautta yrityksen on mahdollista seurata sekä tekniikan alaa – että kilpailijoitansa. Yritykset patentoivat vain taloudellisesti tärkeiksi arvioimaansa tietoa, joten teknologian suuntaukset ja yritysten todelliset strategiat näkyvät aluksi vain patenttihakemuksissa. Patenttitietoa analysoimalla saadaan tärkeää tietoa tulevaisuuden kehitystrendeistä – joten omalla tavallaan patentit mahdollistavat kurkistuksen kilpailijoiden visioihin.

Jutuissa on käytetty lähteenä Patentti- ja rekisterihallituksen julkaisuja. Tutustu oppaisiin verkossa: Johdon työkirja, Tiedonhakuopas ja Tavaramerkki liiketoiminnassa -yleisopas: http://palveluverkko.prh.fi

Lisätietoja ja neuvontaa saat Patentti- ja rekisterihallituksesta ja TE-keskuksista.

Ilmaisia tietokantoja:

Esp@cenet – patenttijulkaisuja internetissä
PatInfo-rekisteri – suomalaisten patenttihakemusten, patenttien ja hyödyllisyysmallien perustiedot
FI-EP-rekisteri – Suomessa voimaan saatettujen eurooppapatenttien perustiedot
Kaupparekisteri, www.ytj.fi – Kaupparekisteriin merkityt yritykset, toiminimet
Tavaramerkkitietokanta – Suomessa rekisteröidyt tavaramerkit
Mallinetti – Suomessa suojatut mallit

 

30.03.2009 8.00Suomalainen Saima-parketti voitti maailman arvostetuimman designpalkinnon
27.03.2009 13.00Yli 200 myönteistä talousuutista!
25.03.2009 8.00Yrittäjälinjan asennekysely: Yrittäjyys kannattaa, mutta tuki puuttuu
18.03.2009Yrittäjyystapahtuma kokoaa yli 1000 nuorta Ideaparkiin
13.03.2009Epäilyttävää verkkotunnuskauppaa: viestintävirasto kehottaa varovaisuuteen
12.03.2009Käräjäoikeuksissa ratkaistujen riita-asioiden määrä kasvoi
09.03.2009Investoinnit laskussa - paitsi energia-alalla
05.03.2009Sisustuskoulutusten kysyntä jatkuvassa kasvussa
03.03.2009Santander osti GE Money Oy:n
02.03.2009Directa ja Suomen Yrittäjät tukkanuottasilla
02.03.2009Henkilöstövuokraus on tapa kartoittaa työvoimareserviä
27.02.2009Muutoksen Suomi -työryhmä uskoo maamme pärjäävän taantumassa
26.02.2009Yritysten toimialaluokitus muuttui
25.02.2009Välähdyksiä Teknologiateollisuus ry:n asialistalta: "Pk-yritysten kaarti kasvaa"
23.02.2009Kuluttajaneuvonta siirtyi kunnilta valtiolle
23.02.2009Asennekyselyn palkintojen voittajat
19.02.2009 10.00Honkarakenteen dokumentille pääpalkinto USA:n festivaaleilla
18.02.2009 10.00Lehdet yhä kohdennetumpia: "Nuorten miesten lehdelle olisi tilaa"
18.02.2009 9.30Tutkimus: Miesten kiinnostus muotiin ja ruoanlaittoon kasvanut
18.02.2009 9.00Suomalaisten tiedonlähteet: Aikakauslehdet ja internet vahvistaneet asemaansa
17.02.2009Kurkista mahdollisiin tulevaisuuden näkymiin
12.02.2009Taantumassa myyntityön merkitys korostuu
10.02.2009Taloushallinnon osaajille riittää töitä
09.02.2009Kriiseissä korostuvat johtaminen ja viestintä
06.02.2009Jääkiekkolegendan valmennuksessa
06.02.2009Kiviniemi: Aluehallintouudistus lisää kehitysmahdollisuuksia
05.02.2009Notkahdus romutti elpyneet maitomarkkinat
03.02.2009Toimiva sisäinen viestintä on korvaamaton taantuman aikaan
02.02.2009Verkostoissa ja yhteisissä innovaatioissa piilee mahdollisuus menestykseen
27.01.2009Soitto it-tukeen - vai omaa ongelmanratkaisua?
19.01.2009Älä ruoki lamaa!
19.01.2009Päätöksentekoa samuraisoturin tapaan
13.01.2009Asennemuutoksen paikka Suomessa: konkurssin tehneitä kohdellaan ala-arvoisesti
12.01.2009Avainlippua saa käyttää entiseen tapaan
07.01.2009Onko tulevaisuuden kilpailuvaltti hallussasi?
07.01.2009Lammin Ikkunalle INNOSUOMI 2008 -palkinto
31.12.2008Kuluttajaneuvonta siirtyy kunnilta valtiolle
29.12.2008Yritysvalmentaja Rauno Korpi taantumasta: "Usko omaan työhösi"
29.12.2008Viestinnän ammattilaiset: Sisäinen viestintä on tulevaisuuden voimavara
26.12.2008Turun Sanomat: Työntekijät hävisivät 74 % oikeusjutuistaan
25.12.2008Tutkimus: Sekä tulot että köyhyys lisääntyvät vuonna 2009
23.12.2008Kotimaisen kuusen osto on ekoteko
23.12.2008Turvallisen joulun resepti
22.12.2008Yhä useampi yritys antaa joululahjansa hyväntekeväisyyteen
19.12.2008Yleisön suosikiksi verkkosivukilpailussa nousi www.yhteishyva.fi-sivusto
19.12.2008Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun voittajat julkistettiin
19.12.2008Hakukonemedioista ensimmäinen virallisesti auktorisoitu Yandex-edustaja Suomessa
17.12.2008Tasavallan presidentin INNOSUOMI 2008 -palkinnot jaettiin
16.12.2008Jopa 400 työpaikkaa tulossa Kajaaniin
16.12.2008Mainonta saattaa kasvattaa säästäväisyyteen
12.12.2008 8.02Töiden jakaminen tuo etuja maatalousyrittäjille
11.12.2008 8.01Jo 3000 yritystä on saanut tarjouspyynnön uuden palvelun kautta
11.12.2008 8.00Uusyrityskeskusten asiakasmäärät ennätyslukemissa: taantuma saattaa jopa lisätä yritysten perustamisia
10.12.2008Tutkimus: Yrittäjyys on houkutteleva valinta nuorille ja ikääntyneille
10.12.2008Luovien alojen yritysten kehittämishanke käynnistyy
09.12.2008Ostanko Google-mainontaa paketti- vai palveluhinnoittelulla?
03.12.2008Muutoksen Suomi -työryhmä uskoo maamme pärjäävän taantumassa
03.12.2008Vuoden Hyötykäyttöteko: Kierrätyspolttoainetta kotitalousjätteestä
01.12.2008Nettikaupan eurot valuvat ulkomaille
27.11.2008Ahdinkomatkat voitti vastamainoskilpailun ammattisarjan
27.11.2008Ketjuyrittäjyys kasvussa Suomessa
26.11.2008Ohjelmistot ostetaan nyt kokonaispalveluna
24.11.2008Markkinoinnin tehoa mitataan nyt euroissa - kuluttajan ymmärtäminen ratkaisee
20.11.2008Metanolipohjainen tuulilasinpesuneste voi vahingoittaa terveyttä
18.11.2008"Hallitus aliarvioi uusiutuvan energian mahdollisuudet"
18.11.2008Puuenergian käyttö pyritään kaksinkertaistamaan
18.11.2008Aluekatsaus 2008: Keski-Suomen teollisuus on vahvaa
17.11.2008Äänestä parasta vastamainosta!
14.11.2008Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun tuomaristo on valittu
14.11.2008SKAL: Huomioliivit pakollisiksi kaikille kuorma-autoilijoille
12.11.2008Kysely: Uusi hankintalaki jopa mutkistanut kuntien ostotoimintaa: pienyritysten mahdollisuudet heikentyneet
11.11.2008Asenteessa vikaa? Olli Linjala: Kielteisyyden oravanpyörä tappaa elämänilon
11.11.2008Toimitusjohtaja Juha Takala: Vuokratilojen suosio on nousussa
07.11.2008Valtakunnallinen Yrittäjäpalkinto jaettiin
04.11.2008Suomalainen joulu 2008 -tutkimus: Rakkaus ykkösenä joulutoivelistalla - rahojen riittävyys huolestuttaa viime vuotta enemmän
04.11.2008Vinkkejä yrityksen parempaan paperitalouteen
04.11.2008Mitä tarkoittaa shop-in-shop?
27.10.2008Kun Google-myyjä soittaa
23.10.2008Suomen Pukutehdas elää sinivalkoisen sydämen uskosta
22.10.2008Investoivilla tiloilla on suunnittelun aika
22.10.2008Rahoitusapua pk-yritysten kehittämiseen
21.10.2008Uusi hankintalaki mutkistanut kuntien ostotoimintaa: pienyritysten mahdollisuudet heikentyneet
15.10.2008Sähkönmyyjän vaihtaminen vähentynyt hieman
09.10.2008Suomi-kuvaa luomassa
09.10.2008Suuri kyselytutkimus yllättää: Lähes jokainen suomalainen on kokenut ihmeitä
08.10.2008Hakukonemediat ja Noframe yhteistyöhön hakukoneoptimoinnissa
08.10.2008Yritykset ja nuoret osaajat kohtaavat Vaasassa
01.10.2008Maaseudun yrittäjätkin tarvitsevat toimivan netin
25.09.2008Yritysten välinen verkkolaskutus etenee kansallisella hankkeella
25.09.2008Vielä ehdit kisaamaan Suomen Parhaat Verkkosivut -tittelistä!
23.09.2008Tutkimus: Ikääntyneet eivät opikaan töissä hitaimmin - nuorilla eniten ongelmia muistamisessa ja keskittymisessä
19.09.2008Tilinpäätös voi vahvistaa yrityksen luottoluokitusta
19.09.2008Auto on myynnin ammattilaisen työväline
19.09.2008Suomen Kuluttajaliitto tyrmää pankkien aikeet nostaa yksipuolisesti asuntolainojen korkoja
18.09.2008Finnveran rahoitus Keski-Suomeen kasvoi voimakkaasti - merkkejä taantumasta ei vielä näkynyt
17.09.2008Sairauspoissaoloissa menetetään 50 000 työvuoden työpanos - poissaolot saatava alentumaan
17.09.2008Jos kauppa ei tänään käy, myyn huomenna kostoksi enemmän
12.09.2008Viestintäviraston Markkinakatsaus 2/2008: Langaton tiedonsiirto kasvussa
11.09.2008Sähköenergian hinta jatkoi nousuaan - vuoden alusta lisäystä 12 prosenttia
09.09.2008Lämpöyrittäjille kasvupotentiaalia pientaloista

Näytä lisää »