Suomalainen Saima-parketti voitti maailman arvostetuimman designpalkinnon30.03.2009 8.00 Saima Design -parketti on voittanut arvostetun red dot design 2009 -palkinnon. Voiton toivat Wirkkala- ja Raita-mallit. Karelia-Upofloor lanseerasi vuoden alussa uusia värejä Saima Classic -parketin rinnalle, kuten Tapio Wirkkalan alun perin suunnitteleman harmaan värin. Muotoilujohtaja Pekka Toivanen ja helsinkiläinen suunnittelutoimisto Muotohiomo osallistuivat uudistetun Saima-tuoteperheen suunnitteluun. Muotoilun parhaimmistoared dot on maailman laajin ja arvostetuin design-palkinto. Vuoden 2009 palkintoja tavoitteli 1400 yritystä 49 maasta yhteensä 3231 tuotteella tai konseptilla. Tuotekategorioita on useita, kodin sisustuksesta tietokoneisiin; tuotantolaitoksista laboratoriolaitteisiin; autoista matkapuhelimiin. Saima voitti palkinnon Product Design -kategoriassa "Architecture and interior design". Kansainvälinen jury arvioi kilpailuun osallistuvat tuotteet useilla kriteereillä kuten innovaation aste, toiminnallisuus ja laatu. Vuosittain vaihtuvan juryn jäsenet ovat tunnettuja muotoilijoita ja muotoilun asiantuntijoita eri puolilta maailmaa. red dot palkinto on laatusinetti, joka kertoo saajan kuuluvan parhaimmistoon muotoilussa ja liiketoiminnassa. Läpivärjättyä koivuviiluaSaima-parketin tuote-estetiikka perustuu Aino ja Alvar Aallon soveltamaan viiluteknologiaan. 1980-luvulla Tapio Wirkkala osallistui Saima-parketin tuotekehitykseen. Hän keksi läpivärjätä koivuviilut, luoden puuhun syvän, niin sanotun ampiaispesän harmaan sävyn. Karelia-Upofloor Oy on yksi Euroopan johtavia lattianpäällystevalmistajia, jonka päätuotteet ovat parketti- ja muovilattianpäällysteet. Konsernilla on viisi tuotantolaitosta eri puolilla Suomea sekä tehtaat Venäjällä ja Romaniassa. Vientiä on noin 40 maahan. Karelia-Upofloor Oy on suomalainen, Hartwallin suvun omistama perheyhtiö. |