Blogin arkisto

Jos kauppa ei tänään käy, myyn huomenna kostoksi enemmän

17.09.2008

puhelinmyyja_pasipitkanen.jpgSeuraava huippumyyjämme tulee media-alalta. Tämä media-alan huippumyyjä, 35-vuotias Petri, on koulutukseltaan artenomi. Myyntialalla hän on työskennellyt 12 vuotta ja nykyisessä työssään kolme vuotta. Hän on tilastojen paras myyjä ja myy kuukausittain noin 40 % enemmän kuin keskivertomyyjät.

Ensimmäinen myyntityö hänellä oli rautakaupassa. Ennen nykyistä työtään hän toimi myyntitehtävissä huonekaluketjussa ja pärjäsi jo silloin erinomaisen hyvin. Hän on saanut nauttia jo silloin parhaan myyjän palkinnoista: muun muassa matkasta Pariisiin ja illallisesta legendaarisessa hotelli Ritzissä. Vau!

Huonekaluketjun palveluksessa ollessaan hänelle tarjottiin myös erään myymälän vetovastuuta ja hetken mietittyään hän kieltäytyi tehtävästä. Hän mieluummin tekee myyntityötä kuin muuta.

Huippumyyjiä kuten Petriäkin kosiskellaan tuon tuosta muihin organisaatioihin myyntitöihin. Kuitenkin he harkitsevat tarkkaan ennen kuin vaihtavat yritystä. He tiedostavat sen että huipputuloksiin ja huipputuloihin päästään pitkäjänteisellä työllä.

- Olen yritysystävällinen tyyppi. En vaihda munaa munaan, kommentoi Petri.

Kuinka Petri toimii omassa työssään? – Asiakkuussuhde on ihmissuhde. Myyminen on ihmisten kanssa kiinnostavaa kanssakäymistä ja toisten mielestä koiran virka. Myyminen on aliarvostettu ammatti. En häpeä olla myyjä vaan olen ylpeä ammatistani ja tuotteistani. Jos jonakin päivänä ei kauppa, käy niin seuraavana päivänä myyn kostoksi enemmän!, tykittää tämä huippumyyjä.

Petri on oman tiiminsä tsemppari ja esimerkki. Kuinka hän asettaa tavoitteensa myynnissä ja muussa elämässä?

- Minulla on suurin myyntibudjetti. Kun eräässä myyntipalaverissa kollegat valittivat suurista myyntitavoitteista sanoin heille, että kysymyshän on meidän palkastamme. Minä en ainakaan halua pienempää palkkaa ja pyysin esimiestäni korottamaan parillasadalla tonnilla myyntitavoitettani!

Petrillä on tavoitteita myös henkilökohtaisessa elämässään: auton ja asunnon päivityksiä, kesämökin rakennussuunnitelmia jne.

Ajankäyttöönsä myös tämä huippumyyjä on kiinnittänyt huomiota. Hän suunnittelee soittolistoja ja asiakaskäyntejä. Hän kertoo olevansa peruslaiska, joten hän mieluummin tekee sellaisia asioita, mitkä tuottavat tulosta eikä sellaisia, mitkä ovat jonnin joutavaa nyhertämistä.

Ulkoiselta olemukseltaan Petri näyttää siistiltä ja kertoo aamulla miettivänsä, mitä pukee päälleen sen mukaan millaisia asiakkaita hän päivän aikana tapaa.

- Ei saa olla liian sliipattu. Pikkutakki on usein hyvä juttu ja tietysti peilaan myös asiakasta. Kauluspaita ja solmio. Solmion täytyy olla oikean mittainen. Kenkien tulee kiiltää ja muutenkin olla ehjät ja puhtaat. Siisti yleisilme täytyy olla. Hiuksethan mulla on kuin stailatulla hampparilla, hän naurahtaa.

Petrin kroppa on hyvässä kunnossa ja viikoittaiseen ohjelmaan sisältyy niin kuntosalikäyntejä, salibändiä kuin lenkkejäkin. Mistä tämä huippumyyjä hankkii uusia asiakkaita?

- Täytyy elää koko ajan silmät auki. Kaupassakin käydessä silmäilen uusia tuotteita, joita on tullut markkinoille. Lehteä selaillessa näen jonkun jutun ja saan siitä idean ja lähestyn uutta asiakasta. Mulla on tutka päällä koko ajan.

Tuotetietouttaan Petri kommentoi seuraavasti: - Mulla on ihan hyvä tuotetietous. Tietysti luova täytyy olla koko ajan. Mietin jatkuvasti, mitä hyötyä tästä on asiakkaalle. Pidän tietojani ajan tasalla myös kilpailijoiden suhteen. Jos asiakas kyselee, mitä mieltä olen jostain kilpailijasta, yleensä totean, että sekin on äärettömän hyvä media ja jatkan omasta tuotteestamme.

Näin kätevästi huippumyyjä ohjaa kiusallisen tilanteen ohi. Miten Petri tulee toimeen erilaisten persoonien kanssa?

- Mulla on nimettyjä asiakkaita alle sata. Naisasiakkaiden kanssa tulen ehkä parhaiten toimeen, hän virnistää.

- Rauhallinen asiakas on hyvä, en tähtää kauppaan eka asiakaskäynnillä vaan kuuntelen asiakkaan tarpeita. Vaikeimpia ovat sellaiset asiakkaat, joista ei saa kiinni ja jotka ovat välinpitämättömiä. Joistakin asiakassuhteista on muodostunut jopa kaverisuhteita.

Millainen on Petri asiakaskäynti?

- Suunnittelen jokaisen käynnin etukäteen. Jokaisen tapaamisen pitää johtaa johonkin. Tutustun asiakasyritykseen ja aluksi tietysti jutellaan niitä näitä. Eka tapaaminen kestää tunnin verran. Yksi kahdeksasta kaupasta arvioni mukaan syntyy eka käynnillä. Useammankin kerran on käynyt niin, että asiakas on ostanut kysymättä hintaa.

Miten Petri hoitaa kaupanpäättämisen? – Kysyn esimerkiksi, milloin toimitan tarkan aikataulun. Tai kun mä näen, että asiakas on valmis, kysyn että eiköhän tehdä soppari. Jos sitten asiakas sanoo ei, niin tietysti kysyn, miksi ei?

Tiimityöntekijänä Petri on avulias. Hän auttaa myös muita myyjiä saamaan kauppaa.

- Meillä on loistava tiimi ja töissä on mukavampaa, kun kaikilla kauppa käy. Jaan muiden kanssa ideoita ja presentaatioita. Aika ajoin tosin tulee ahneus keskittyä vain omiin töihin.

Mitä Petri tekee toisin kuin muut? Mitkä ovat ne tekijät, jotka aiheuttavat tämän huippumyyjän etumatkan?

- Hyvä kysymys. Aavistan sen hetken milloin voin kysyä kauppaa ja sitten kysyn. Kaikki mitä teen johtaa johonkin. En ole ahkerin. Mulla on motiivina se, että teen työtä, jotta voin viettää laadukasta vapaa-aikaa.

Mitä vinkkejä Petri antaa sellaiselle joka haluaa myyntityön huipulle? – Pitää olla nälkäinen, pitää olla oma itsensä ja on osattava myydä oma itsensä. Mielestäni pitää olla myös rahanahne.

Tämäkin huippumyyjä pääsee kuukausittain huikeisiin tuloksiin ja tuloihin.

- Mun asiakas saa aina enemmän kuin mitä hän on ostanut, ilmoittaa tämä myynnin ammattilainen.

Teksti: Tuija Rummukainen, Human Energy Oy,
Kuva: Pasi Pitkänen
Tarina on ote myöhemmin julkaistavasta Huippumyyjä 2 -kirjasta. Kyseistä kirjaa varten on haastateltu Suomen parhaita myyjiä eri aloilta ja yrityksistä.

30.03.2009 8.00Suomalainen Saima-parketti voitti maailman arvostetuimman designpalkinnon
27.03.2009 13.00Yli 200 myönteistä talousuutista!
25.03.2009 8.00Yrittäjälinjan asennekysely: Yrittäjyys kannattaa, mutta tuki puuttuu
18.03.2009Yrittäjyystapahtuma kokoaa yli 1000 nuorta Ideaparkiin
13.03.2009Epäilyttävää verkkotunnuskauppaa: viestintävirasto kehottaa varovaisuuteen
12.03.2009Käräjäoikeuksissa ratkaistujen riita-asioiden määrä kasvoi
09.03.2009Investoinnit laskussa - paitsi energia-alalla
05.03.2009Sisustuskoulutusten kysyntä jatkuvassa kasvussa
03.03.2009Santander osti GE Money Oy:n
02.03.2009Directa ja Suomen Yrittäjät tukkanuottasilla
02.03.2009Henkilöstövuokraus on tapa kartoittaa työvoimareserviä
27.02.2009Muutoksen Suomi -työryhmä uskoo maamme pärjäävän taantumassa
26.02.2009Yritysten toimialaluokitus muuttui
25.02.2009Välähdyksiä Teknologiateollisuus ry:n asialistalta: "Pk-yritysten kaarti kasvaa"
23.02.2009Kuluttajaneuvonta siirtyi kunnilta valtiolle
23.02.2009Asennekyselyn palkintojen voittajat
19.02.2009 10.00Honkarakenteen dokumentille pääpalkinto USA:n festivaaleilla
18.02.2009 10.00Lehdet yhä kohdennetumpia: "Nuorten miesten lehdelle olisi tilaa"
18.02.2009 9.30Tutkimus: Miesten kiinnostus muotiin ja ruoanlaittoon kasvanut
18.02.2009 9.00Suomalaisten tiedonlähteet: Aikakauslehdet ja internet vahvistaneet asemaansa
17.02.2009Kurkista mahdollisiin tulevaisuuden näkymiin
12.02.2009Taantumassa myyntityön merkitys korostuu
10.02.2009Taloushallinnon osaajille riittää töitä
09.02.2009Kriiseissä korostuvat johtaminen ja viestintä
06.02.2009Jääkiekkolegendan valmennuksessa
06.02.2009Kiviniemi: Aluehallintouudistus lisää kehitysmahdollisuuksia
05.02.2009Notkahdus romutti elpyneet maitomarkkinat
03.02.2009Toimiva sisäinen viestintä on korvaamaton taantuman aikaan
02.02.2009Verkostoissa ja yhteisissä innovaatioissa piilee mahdollisuus menestykseen
27.01.2009Soitto it-tukeen - vai omaa ongelmanratkaisua?
19.01.2009Älä ruoki lamaa!
19.01.2009Päätöksentekoa samuraisoturin tapaan
13.01.2009Asennemuutoksen paikka Suomessa: konkurssin tehneitä kohdellaan ala-arvoisesti
12.01.2009Avainlippua saa käyttää entiseen tapaan
07.01.2009Onko tulevaisuuden kilpailuvaltti hallussasi?
07.01.2009Lammin Ikkunalle INNOSUOMI 2008 -palkinto
31.12.2008Kuluttajaneuvonta siirtyy kunnilta valtiolle
29.12.2008Yritysvalmentaja Rauno Korpi taantumasta: "Usko omaan työhösi"
29.12.2008Viestinnän ammattilaiset: Sisäinen viestintä on tulevaisuuden voimavara
26.12.2008Turun Sanomat: Työntekijät hävisivät 74 % oikeusjutuistaan
25.12.2008Tutkimus: Sekä tulot että köyhyys lisääntyvät vuonna 2009
23.12.2008Kotimaisen kuusen osto on ekoteko
23.12.2008Turvallisen joulun resepti
22.12.2008Yhä useampi yritys antaa joululahjansa hyväntekeväisyyteen
19.12.2008Yleisön suosikiksi verkkosivukilpailussa nousi www.yhteishyva.fi-sivusto
19.12.2008Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun voittajat julkistettiin
19.12.2008Hakukonemedioista ensimmäinen virallisesti auktorisoitu Yandex-edustaja Suomessa
17.12.2008Tasavallan presidentin INNOSUOMI 2008 -palkinnot jaettiin
16.12.2008Jopa 400 työpaikkaa tulossa Kajaaniin
16.12.2008Mainonta saattaa kasvattaa säästäväisyyteen
12.12.2008 8.02Töiden jakaminen tuo etuja maatalousyrittäjille
11.12.2008 8.01Jo 3000 yritystä on saanut tarjouspyynnön uuden palvelun kautta
11.12.2008 8.00Uusyrityskeskusten asiakasmäärät ennätyslukemissa: taantuma saattaa jopa lisätä yritysten perustamisia
10.12.2008Tutkimus: Yrittäjyys on houkutteleva valinta nuorille ja ikääntyneille
10.12.2008Luovien alojen yritysten kehittämishanke käynnistyy
09.12.2008Ostanko Google-mainontaa paketti- vai palveluhinnoittelulla?
03.12.2008Muutoksen Suomi -työryhmä uskoo maamme pärjäävän taantumassa
03.12.2008Vuoden Hyötykäyttöteko: Kierrätyspolttoainetta kotitalousjätteestä
01.12.2008Nettikaupan eurot valuvat ulkomaille
27.11.2008Ahdinkomatkat voitti vastamainoskilpailun ammattisarjan
27.11.2008Ketjuyrittäjyys kasvussa Suomessa
26.11.2008Ohjelmistot ostetaan nyt kokonaispalveluna
24.11.2008Markkinoinnin tehoa mitataan nyt euroissa - kuluttajan ymmärtäminen ratkaisee
20.11.2008Metanolipohjainen tuulilasinpesuneste voi vahingoittaa terveyttä
18.11.2008"Hallitus aliarvioi uusiutuvan energian mahdollisuudet"
18.11.2008Puuenergian käyttö pyritään kaksinkertaistamaan
18.11.2008Aluekatsaus 2008: Keski-Suomen teollisuus on vahvaa
17.11.2008Äänestä parasta vastamainosta!
14.11.2008Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun tuomaristo on valittu
14.11.2008SKAL: Huomioliivit pakollisiksi kaikille kuorma-autoilijoille
12.11.2008Kysely: Uusi hankintalaki jopa mutkistanut kuntien ostotoimintaa: pienyritysten mahdollisuudet heikentyneet
11.11.2008Asenteessa vikaa? Olli Linjala: Kielteisyyden oravanpyörä tappaa elämänilon
11.11.2008Toimitusjohtaja Juha Takala: Vuokratilojen suosio on nousussa
07.11.2008Valtakunnallinen Yrittäjäpalkinto jaettiin
04.11.2008Suomalainen joulu 2008 -tutkimus: Rakkaus ykkösenä joulutoivelistalla - rahojen riittävyys huolestuttaa viime vuotta enemmän
04.11.2008Vinkkejä yrityksen parempaan paperitalouteen
04.11.2008Mitä tarkoittaa shop-in-shop?
27.10.2008Kun Google-myyjä soittaa
23.10.2008Suomen Pukutehdas elää sinivalkoisen sydämen uskosta
22.10.2008Investoivilla tiloilla on suunnittelun aika
22.10.2008Rahoitusapua pk-yritysten kehittämiseen
21.10.2008Uusi hankintalaki mutkistanut kuntien ostotoimintaa: pienyritysten mahdollisuudet heikentyneet
15.10.2008Sähkönmyyjän vaihtaminen vähentynyt hieman
09.10.2008Suomi-kuvaa luomassa
09.10.2008Suuri kyselytutkimus yllättää: Lähes jokainen suomalainen on kokenut ihmeitä
08.10.2008Hakukonemediat ja Noframe yhteistyöhön hakukoneoptimoinnissa
08.10.2008Yritykset ja nuoret osaajat kohtaavat Vaasassa
01.10.2008Maaseudun yrittäjätkin tarvitsevat toimivan netin
25.09.2008Yritysten välinen verkkolaskutus etenee kansallisella hankkeella
25.09.2008Vielä ehdit kisaamaan Suomen Parhaat Verkkosivut -tittelistä!
23.09.2008Tutkimus: Ikääntyneet eivät opikaan töissä hitaimmin - nuorilla eniten ongelmia muistamisessa ja keskittymisessä
19.09.2008Tilinpäätös voi vahvistaa yrityksen luottoluokitusta
19.09.2008Auto on myynnin ammattilaisen työväline
19.09.2008Suomen Kuluttajaliitto tyrmää pankkien aikeet nostaa yksipuolisesti asuntolainojen korkoja
18.09.2008Finnveran rahoitus Keski-Suomeen kasvoi voimakkaasti - merkkejä taantumasta ei vielä näkynyt
17.09.2008Sairauspoissaoloissa menetetään 50 000 työvuoden työpanos - poissaolot saatava alentumaan
17.09.2008Jos kauppa ei tänään käy, myyn huomenna kostoksi enemmän
12.09.2008Viestintäviraston Markkinakatsaus 2/2008: Langaton tiedonsiirto kasvussa
11.09.2008Sähköenergian hinta jatkoi nousuaan - vuoden alusta lisäystä 12 prosenttia
09.09.2008Lämpöyrittäjille kasvupotentiaalia pientaloista

Näytä lisää »