Blogin arkisto

Kun Google-myyjä soittaa

27.10.2008

Googlen AdWords-mainosjärjestelmä eli sponsoroidut linkit ovat markkinointimaailman kuumin puheenaihe. Jos yritykselläsi on toimivat nettisivut, olet jo todennäköisesti saanut soiton mainosmyyjältä.

Sponsoroidut linkit toimivat siten, että Google-kampanjaan määritellään avainsanoja, joilla hakevat näkevät mainoksesi. Kyseessä on erittäin tehokas markkinointikanava erityisesti sen vuoksi, että tavoitat tuotteitasi tai palveluitasi jo valmiiksi etsimässä olevat, mutta tehokkaimpaankin markkinointiin saa poltettua rahaa ilman tulosta, mikäli ei ole valppaana. Pahimmat sudenkuopat vältät kysymällä myyjältä tai itseltäsi seuraavat kysymykset.

Onko kampanjassani aikarajoitus?

Googlen mainosjärjestelmän hinnoittelu pohjautuu napsautuksiin. Maksat ainoastaan silloin, kun tuotettasi tai palveluasi etsinyt siirtyy mainoksen kautta kotisivuille. Älä siis osta kampanjaa, jossa on aikarajoitus, sillä et välttämättä saa luvattua määrää kävijöitä kotisivuillesi.

Näytetäänkö mainostani sisältöverkostossa?

Sisältöverkosto on toinen Googlen mainosjärjestelmistä. Sisältöverkostossa itsenäiset internetsivustojen tekijät voivat lisätä Googlen mainoksia sivuilleen. Vaikka sisältöverkosto onkin tietyillä aloilla erittäin tehokas, se on huomattavasti sponsoroituja linkkejä riskialttiimpi, sillä kävijät tulevat ennalta määrittelemättömiltä internetsivustoilta. Jos kuitenkin päätät ottaa sisältöverkoston mukaan kampanjaan, muista, että sisältöverkostosta tulevat klikkaukset ovat halvempia kuin suoraan Googlesta tulevat. Tämän tulisi näkyä myös ostamasi kampanjan hinnassa.

Voinko nähdä avainsanalistan ennen kampanjaa?

On tärkeää käydä avainsanat yhdessä myyjän kanssa läpi ennen kampanjan aloittamista ja miettiä, ovatko avainsanat oikeita juuri sinulle. Sellaisilla sanoilla, joilla yrityksesi löytyy jo valmiiksi Googlesta, esimerkiksi yrityksen nimi, ei kannata mainostaa. Käytä riittävän tarkkoja avainsanoja; jos yrityksesi myy lastenvaatteita, avainsanoina "vaatteet", "housut" ja "paidat" eivät ole tehokkaita.

Ovatko kotisivuni myyvät?

Google-mainonta poikkeaa muista markkinointimuodoista siinä, ettei sponsoroitu linkki itsessään ole mainoksesi. Se on vain väline, jolla tuotteen etsijä saadaan varsinaiseen mainokseen – kotisivuillesi. Varmista siis, että kotisivut antavat hyvän kuvan yrityksestäsi, sillä internetmaailmassa kilpailijasi on vain klikkauksen päässä.  Jos kotisivut ovat vuodelta 1998, kannattaa harkita niiden uudistamista ennen kampanjan aloittamista.

Voinko tehdä kampanjan itse?

Google-kampanjan luominen itse on mahdollista ja näennäisesti erittäin helppoa. Syötä luottokorttitietosi, määrittele avainsanat ja luo mainos. Kuitenkin tehokkaan kampanjan luominen vaatii yhtä paljon asiantuntemusta kuin mikä tahansa muukin markkinointi, joten kampanjan itse tekemisessä on suuri riski siihen, että lapioit markkinointibudjettisi ulos ikkunasta.

Mikä on oikea hinta yhdelle napsautukselle?

Tietyillä hakusanoilla yhden napsautuksen hinta voi kohota useisiin euroihin, mutta käytännössä napsautushinta on alle euron. Jälleenmyyjän Googlelle maksama hinta määräytyy huutokaupan mukaan, eli mitä enemmän mainostajia haluaa näkyä tietyllä avainsanalla, sitä enemmän napsautus maksaa. Älä kuitenkaan osta halvinta, sillä halvoissa klikeissä on usein se ongelma, että mainos näkyy vain harvoin - jos silloinkaan. Ainoa tapa laskea oikea hinta yhdelle napsautukselle on arvioida, mikä on lopullinen tuotto kampanjasta uusien asiakkaiden tuoman kassavirran myötä.

Samuel Hovi
Web-analyytikko

30.03.2009 8.00Suomalainen Saima-parketti voitti maailman arvostetuimman designpalkinnon
27.03.2009 13.00Yli 200 myönteistä talousuutista!
25.03.2009 8.00Yrittäjälinjan asennekysely: Yrittäjyys kannattaa, mutta tuki puuttuu
18.03.2009Yrittäjyystapahtuma kokoaa yli 1000 nuorta Ideaparkiin
13.03.2009Epäilyttävää verkkotunnuskauppaa: viestintävirasto kehottaa varovaisuuteen
12.03.2009Käräjäoikeuksissa ratkaistujen riita-asioiden määrä kasvoi
09.03.2009Investoinnit laskussa - paitsi energia-alalla
05.03.2009Sisustuskoulutusten kysyntä jatkuvassa kasvussa
03.03.2009Santander osti GE Money Oy:n
02.03.2009Directa ja Suomen Yrittäjät tukkanuottasilla
02.03.2009Henkilöstövuokraus on tapa kartoittaa työvoimareserviä
27.02.2009Muutoksen Suomi -työryhmä uskoo maamme pärjäävän taantumassa
26.02.2009Yritysten toimialaluokitus muuttui
25.02.2009Välähdyksiä Teknologiateollisuus ry:n asialistalta: "Pk-yritysten kaarti kasvaa"
23.02.2009Kuluttajaneuvonta siirtyi kunnilta valtiolle
23.02.2009Asennekyselyn palkintojen voittajat
19.02.2009 10.00Honkarakenteen dokumentille pääpalkinto USA:n festivaaleilla
18.02.2009 10.00Lehdet yhä kohdennetumpia: "Nuorten miesten lehdelle olisi tilaa"
18.02.2009 9.30Tutkimus: Miesten kiinnostus muotiin ja ruoanlaittoon kasvanut
18.02.2009 9.00Suomalaisten tiedonlähteet: Aikakauslehdet ja internet vahvistaneet asemaansa
17.02.2009Kurkista mahdollisiin tulevaisuuden näkymiin
12.02.2009Taantumassa myyntityön merkitys korostuu
10.02.2009Taloushallinnon osaajille riittää töitä
09.02.2009Kriiseissä korostuvat johtaminen ja viestintä
06.02.2009Jääkiekkolegendan valmennuksessa
06.02.2009Kiviniemi: Aluehallintouudistus lisää kehitysmahdollisuuksia
05.02.2009Notkahdus romutti elpyneet maitomarkkinat
03.02.2009Toimiva sisäinen viestintä on korvaamaton taantuman aikaan
02.02.2009Verkostoissa ja yhteisissä innovaatioissa piilee mahdollisuus menestykseen
27.01.2009Soitto it-tukeen - vai omaa ongelmanratkaisua?
19.01.2009Älä ruoki lamaa!
19.01.2009Päätöksentekoa samuraisoturin tapaan
13.01.2009Asennemuutoksen paikka Suomessa: konkurssin tehneitä kohdellaan ala-arvoisesti
12.01.2009Avainlippua saa käyttää entiseen tapaan
07.01.2009Onko tulevaisuuden kilpailuvaltti hallussasi?
07.01.2009Lammin Ikkunalle INNOSUOMI 2008 -palkinto
31.12.2008Kuluttajaneuvonta siirtyy kunnilta valtiolle
29.12.2008Yritysvalmentaja Rauno Korpi taantumasta: "Usko omaan työhösi"
29.12.2008Viestinnän ammattilaiset: Sisäinen viestintä on tulevaisuuden voimavara
26.12.2008Turun Sanomat: Työntekijät hävisivät 74 % oikeusjutuistaan
25.12.2008Tutkimus: Sekä tulot että köyhyys lisääntyvät vuonna 2009
23.12.2008Kotimaisen kuusen osto on ekoteko
23.12.2008Turvallisen joulun resepti
22.12.2008Yhä useampi yritys antaa joululahjansa hyväntekeväisyyteen
19.12.2008Yleisön suosikiksi verkkosivukilpailussa nousi www.yhteishyva.fi-sivusto
19.12.2008Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun voittajat julkistettiin
19.12.2008Hakukonemedioista ensimmäinen virallisesti auktorisoitu Yandex-edustaja Suomessa
17.12.2008Tasavallan presidentin INNOSUOMI 2008 -palkinnot jaettiin
16.12.2008Jopa 400 työpaikkaa tulossa Kajaaniin
16.12.2008Mainonta saattaa kasvattaa säästäväisyyteen
12.12.2008 8.02Töiden jakaminen tuo etuja maatalousyrittäjille
11.12.2008 8.01Jo 3000 yritystä on saanut tarjouspyynnön uuden palvelun kautta
11.12.2008 8.00Uusyrityskeskusten asiakasmäärät ennätyslukemissa: taantuma saattaa jopa lisätä yritysten perustamisia
10.12.2008Tutkimus: Yrittäjyys on houkutteleva valinta nuorille ja ikääntyneille
10.12.2008Luovien alojen yritysten kehittämishanke käynnistyy
09.12.2008Ostanko Google-mainontaa paketti- vai palveluhinnoittelulla?
03.12.2008Muutoksen Suomi -työryhmä uskoo maamme pärjäävän taantumassa
03.12.2008Vuoden Hyötykäyttöteko: Kierrätyspolttoainetta kotitalousjätteestä
01.12.2008Nettikaupan eurot valuvat ulkomaille
27.11.2008Ahdinkomatkat voitti vastamainoskilpailun ammattisarjan
27.11.2008Ketjuyrittäjyys kasvussa Suomessa
26.11.2008Ohjelmistot ostetaan nyt kokonaispalveluna
24.11.2008Markkinoinnin tehoa mitataan nyt euroissa - kuluttajan ymmärtäminen ratkaisee
20.11.2008Metanolipohjainen tuulilasinpesuneste voi vahingoittaa terveyttä
18.11.2008"Hallitus aliarvioi uusiutuvan energian mahdollisuudet"
18.11.2008Puuenergian käyttö pyritään kaksinkertaistamaan
18.11.2008Aluekatsaus 2008: Keski-Suomen teollisuus on vahvaa
17.11.2008Äänestä parasta vastamainosta!
14.11.2008Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun tuomaristo on valittu
14.11.2008SKAL: Huomioliivit pakollisiksi kaikille kuorma-autoilijoille
12.11.2008Kysely: Uusi hankintalaki jopa mutkistanut kuntien ostotoimintaa: pienyritysten mahdollisuudet heikentyneet
11.11.2008Asenteessa vikaa? Olli Linjala: Kielteisyyden oravanpyörä tappaa elämänilon
11.11.2008Toimitusjohtaja Juha Takala: Vuokratilojen suosio on nousussa
07.11.2008Valtakunnallinen Yrittäjäpalkinto jaettiin
04.11.2008Suomalainen joulu 2008 -tutkimus: Rakkaus ykkösenä joulutoivelistalla - rahojen riittävyys huolestuttaa viime vuotta enemmän
04.11.2008Vinkkejä yrityksen parempaan paperitalouteen
04.11.2008Mitä tarkoittaa shop-in-shop?
27.10.2008Kun Google-myyjä soittaa
23.10.2008Suomen Pukutehdas elää sinivalkoisen sydämen uskosta
22.10.2008Investoivilla tiloilla on suunnittelun aika
22.10.2008Rahoitusapua pk-yritysten kehittämiseen
21.10.2008Uusi hankintalaki mutkistanut kuntien ostotoimintaa: pienyritysten mahdollisuudet heikentyneet
15.10.2008Sähkönmyyjän vaihtaminen vähentynyt hieman
09.10.2008Suomi-kuvaa luomassa
09.10.2008Suuri kyselytutkimus yllättää: Lähes jokainen suomalainen on kokenut ihmeitä
08.10.2008Hakukonemediat ja Noframe yhteistyöhön hakukoneoptimoinnissa
08.10.2008Yritykset ja nuoret osaajat kohtaavat Vaasassa
01.10.2008Maaseudun yrittäjätkin tarvitsevat toimivan netin
25.09.2008Yritysten välinen verkkolaskutus etenee kansallisella hankkeella
25.09.2008Vielä ehdit kisaamaan Suomen Parhaat Verkkosivut -tittelistä!
23.09.2008Tutkimus: Ikääntyneet eivät opikaan töissä hitaimmin - nuorilla eniten ongelmia muistamisessa ja keskittymisessä
19.09.2008Tilinpäätös voi vahvistaa yrityksen luottoluokitusta
19.09.2008Auto on myynnin ammattilaisen työväline
19.09.2008Suomen Kuluttajaliitto tyrmää pankkien aikeet nostaa yksipuolisesti asuntolainojen korkoja
18.09.2008Finnveran rahoitus Keski-Suomeen kasvoi voimakkaasti - merkkejä taantumasta ei vielä näkynyt
17.09.2008Sairauspoissaoloissa menetetään 50 000 työvuoden työpanos - poissaolot saatava alentumaan
17.09.2008Jos kauppa ei tänään käy, myyn huomenna kostoksi enemmän
12.09.2008Viestintäviraston Markkinakatsaus 2/2008: Langaton tiedonsiirto kasvussa
11.09.2008Sähköenergian hinta jatkoi nousuaan - vuoden alusta lisäystä 12 prosenttia
09.09.2008Lämpöyrittäjille kasvupotentiaalia pientaloista

Näytä lisää »