Mitä tarkoittaa shop-in-shop?04.11.2008 Suomeen on saapunut uusi tapa koota useita erilaisia palveluja saman katon alle. Esimerkiksi yhä useammalla huoltoasemalla myydään nykyään bensiinin ja autotarvikkeiden lisäksi myös ruokaa. Ilmiön nimi on shop-in-shop. - Shop-in-shop tarkoittaa sitä, että olemassa olevan liikepaikan sisään laitetaan erillinen konsepti laajentamaan liikepaikan omaa tarjontaa. Meidän tapauksessamme kyse on hyvin usein siitä, että johonkin ketjuun kuuluva huolto- tai liikeasema tarvitsee pikaruokakonseptin täydentämään muita palveluita, esimerkiksi varaosamyymälää, ruokamarkettia ja lounasravintolaa, luonnehtii hampurilaisravintolaketju Jokesin ketjujohtaja Marko Lintunen. Shop-in-shop-konseptin lähtökohtana on asiakkaan tarve saada mahdollisimman kattava valikoima erilaisia palveluita samasta paikasta. - Varsinkin arjen kiireessä kuluttajille on tärkeää pystyä hoitamaan mahdollisimman helpolla päivittäiset asiat, kuten esimerkiksi ruokaostokset, syöminen tai auton huolto, Lintunen toteaa. Etuja kumpaankin suuntaanLaajan palveluvalikoiman liikenneasemat ovat usein keskittyneet lähelle valtateitä, joilla liikkuu sekä työmatkalaisia että loma- ja viikonloppuautoilijoita. Tämän asiakasvirran nappaamisessa vahvimmilla ovat liikenneasemat, joiden tarjonta on laajinta. Yrittäjän kannalta katsottuna valmiin konseptin ottaminen omien palveluiden täydennykseksi onkin yksi tapa houkutella lisää asiakkaita. Shop-in-shop-yrittäjä puolestaan saa toimitilaa paikasta, johon asiakasvirtaa suuntautuu jo valmiiksi. Franchising-yrittäjiksi lähtevät shop-in-shopin perustajat saavat työntöapua myös omalta ketjultaan. Esimerkiksi Jokesin franchising-yrittäjille ketju antaa valmiin brändin. - Valmis konsepti tarjoaa yrittäjälle koulutuksen, ja tuo liikepaikalle kaiken hinnastoa, kalustoa, logistiikkaa ja valomainoksia myöten. Valmiin konseptin kanssa ei tarvitse tehdä muuta kuin valjastaa henkilökunta ja itsensä myymään tuotetta, Marko Lintunen sanoo. Lähde: Deski / Jokes Family Oy |