Suomalainen joulu 2008 -tutkimus: Rakkaus ykkösenä joulutoivelistalla - rahojen riittävyys huolestuttaa viime vuotta enemmän04.11.2008 Tänä vuonna suomalaiset laittavat pukinkonttiin rakkautta ja hellyyttä. Rahaa joululahjoihin ja -valmisteluihin kuluttajat arvioivat käyttävänsä noin 365 euroa. Rahan riittäminen jouluhankintoihin huolestuttaa enemmän kuin vuosi sitten. Jouluna ei kuitenkaan haluta kitsastella. Lahjoja ostettaessa sopivuus saajalle ja saajan toive ovat etusijalla. Tiedot käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton www.suomalainenjoulu.fi -kampanjan Taloustutkimuksella toteuttamasta tutkimuksesta. Lahjat aiheuttavat tänäkin jouluna eniten paineita suomalaisille. Lähes puolet suomalaisista (41 %) on sitä mieltä, että lahjojen hankinta on joulussa haastavinta. Miehille lahjoista on päänvaivaa vielä enemmän kuin naisille (naiset 36 %, miehet 46 %). Toiseksi eniten suomalaisia huolestuttaa rahojen riittävyys, mikä on selvästi enemmän kuin vuosi sitten. Rahaa kuluttajat arvioivat käyttävänsä joululahjoihin ja -valmisteluihin tänä vuonna noin 365 euroa per henkilö. - Vuoden suurimpana kulutushuippuna joulun valinnoilla on erityisen suuri merkitys. Vähittäiskaupan kautta menevä joulumyynti työllistää lähes 10 000 suomalaista. Talouden alamäessä kannattaa muistaa, että suomalainen tuote ja palvelu tekevät hyvää koko kansakunnalle.Www.suomalainenjoulu.fi -kampanjamme tavoitteena on edistää hyvää suomalaista joulutyötä ja helpottaa jouluvalmisteluja. Sivuston lahjakone auttaa lahjahankinnoissa, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Lars Collin. Rakkautta ja hellyyttä lahjatoiveinaPuolet suomalaisista toivoo tänä jouluna lahjaksi rakkautta ja hellyyttä. Kirjat ja lehdet ovat toivelistan kakkossijalla 25 prosentin kannatuksella. Kolmantena mainitaan raha, talletukset ja lahjakortit, neljäntenä musiikki ja elokuvat ja viidentenä vaatteet ja jalkineet - elektroniikan jäädessä vasta sijalle kuusi. - Puolet vastaajista aikoo myös antaa lahjaksi rakkautta ja hellyyttä. Mielenkiinnolla odotamme, millaisina paketteina tämä näkyy pukinkonteissa. Hellyyden soisi kohdistuvan suomalaisina lahjoina myös Suomi-neitoon, sanoo Suomalaisen Työn Liiton viestintäpäällikkö Päivi Hirvola. Laatu ja kestävyys valttiaVaikka rahojen riittäminen aiheuttaa suomalaisille enemmän paineita tänä jouluna kuin vuosi sitten, jouluna ei haluta kitsastella. Lahjoja ostettaessa sopivuus saajalle (66 %) ja saajan toive (55 %) nousevat etusijalle. Ostopäätökseen vaikuttaa vahvasti myös laatu (31 %) hinnan merkitessä ratkaisevasti vain 20 prosentille. - Hinta ei paina, kun lahjan halutaan olevan ennen kaikkea saajalle sopiva tai saajan toiveiden mukainen. Laadukkuus ja kestävyys, joita pidetään nimenomaan kotimaisen tuotteen ominaisuuksina, ovat valttia tänäkin jouluna. Jos saaja toivoisi nimenomaan kotimaista, 55 prosenttia vastaajista noudattaisi ratkaisevalla tavalla tätä neuvoa ja 33 prosenttia melko paljon, sanoo Päivi Hirvola. Yhdessäolo parasta joulussaLähes puolet suomalaisista sanoo yhdessäolon olevan parasta joulussa. Toisena tulevat perinteet ja kolmantena kiireettömyys. Eniten yhdessäolo läheisten kanssa merkitsee eläkeikäisille (53 %) ja hieman vähemmän nuorille (32 %). Naiset ja miehet arvostavat joulussa samoja asioita. Kiireettömyys on kuitenkin vähän tärkeämpää miehille (miehet 13 %, naiset 11 %) ja perinteet puolestaan vähän tärkeämpiä naisille (naiset 18 %, miehet 14 %). Vierailuihin panostetaanYhdessäolon tärkeys näkyy suomalaisten ajankäytössä jouluna. Jouluvierailuihin laitetaan tutkimuksen mukaan eniten aikaa. Toiseksi eniten satsataan joululahjojen hankintaan ja kolmanneksi eniten joulusiivoukseen. 60 prosenttia kaikista vastaajista siivoaa 1-5 tuntia. Miehistä 17 prosenttia selviää joulusiivouksesta alle tunnissa, mutta naisista vain neljä prosenttia. 35 prosenttia naisista huhkii yli kuusi tuntia ja kaksi prosenttia yli 20 tuntia. Nuoret osallistuvat myös joulusiivoukseen. 15–19-vuotiaista 75 prosenttia kertoo käyttävänsä 1-5 tuntia siivoukseen. Nopeita valmistelujaJoululahjojen hankintaan lähes puolet sanoo käyttävänsä 1-5 tuntia. Naisista puolet käyttää kuitenkin enemmän aikaa ostoksiin ja miehistäkin yli 30 prosenttia. Kovimpia joulushoppailijoita ovat 25–34 -vuotiaat. Joulukorttien lähettäminen on naisten heiniä. Heistä lähes puolet käyttää siihen 1-5 tuntia. Miehistä valtaosa selviää joulukorttirumbasta alle tunnissa. Jouluruokien valmistamiseen ei tänä jouluna uhrata kovin paljon aikaa. Vain 35 prosenttia kaikista vastaajista käyttää siihen yli kuusi tuntia. Naisistakin valtaosa kertoo käyttävänsä kokkaamiseen enintään viisi tuntia. 80 prosenttia miehistä laittaa ainakin jonkin verran jouluruokia ja yli 60 prosenttia myös leipoo jouluna. Joulukuusen hankintakin sujuu suomalaisilta nykyään nopeasti. 60 prosenttia käyttää alle tunnin joulupuun rakentamiseen. Nuoret haluavat rakkautta ja rahaaNuorten unelmajoulu sisältää yhdessäoloa, lomaa ja lahjoja. Teini-ikäisistä lähes 70 prosenttia toivoo joululahjaksi rakkautta ja hellyyttä. Raha, talletukset ja lahjakortit jäävät toiselle sijalle ja elektroniikka listan kolmanneksi. Myös loma innostaa nuoria. 15–19-vuotiaista neljännes arvostaa joulussa eniten lomaa. Kiireetöntä joulunvieton ei kuitenkaan tarvitse olla. Vain viisi prosenttia nuorista arvioi kiireettömyyden olevan parasta joulussa. Yli 35-vuotiaiden kohdalla tilanne on toinen. 35–49 -vuotiaista 16 prosenttia arvostaa kiireettömyyttä eniten. Jouluruoka on yllättäen tärkeämpää nuorille kuin vanhemmille. 16 prosenttia teini-ikäisistä pitää jouluruokaa parhaana asiana joulussa. Yli 50-vuotiaista on tätä mieltä vain 10 prosenttia ja yli 65-vuotiaista vaivaiset kuusi prosenttia. Leipominen kiinnostaa nuoria enemmän kuin jouluruokien laitto. Yli 90 prosenttia teini-ikäisistä leipoo jouluna. Suomalainen joulu 2008 -tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa lokakuussa. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat 15–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1 012 henkilöä. Vastausprosentiksi muodostui 40. Otos on painotettu kohderyhmää vastaavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Avainlippu-alkuperämerkkiä myöntävän Suomalaisen Työn Liiton joulukampanjaa käydään tänä vuonna hyvän suomalaisen joulutyön hengessä. Apua joulukiireeseen ja lahjojen hankintaan sekä inspiraatiota tunnelmaan antaa www.suomalainenjoulu.fi -sivusto, josta löytyy kaikki suomalaisesta joulusta perinnetiedosta siivousvinkkeihin, jouluaiheisiin peleihin ja resepteihin. Uutuutena tänä vuonna ovat mm. hullunkurinen joulutarina- ja paras jouluresepti-kilpailu. Lähde: www.avainlippu.fi |