Äänestä parasta vastamainosta!17.11.2008 Luonto-Liitto ja Voima-lehti järjestivät tänä vuonna neljättä kertaa Mainoskupla-vastamainoskilpailun. Kilpailu haastaa kritisoimaan kulutuskulttuuria ja mainosmaailmaa huumorin keinoin. Ensimmäistä kertaa Mainoskuplakilpailun historiassa tuomariston lisäksi yleisöllä on mahdollisuus vaikuttaa ja antaa oma äänensä suosikilleen. Omaa suosikkiaan voi äänestää 17.11.- 25.11. välisen ajan. Älä osta mitään -päivän aattona torstaina 27.11. julkaistaan Mainoskuplakilpailun voittajatyöt sekä yleisön suosikit. Äänestykseen pääsee osoitteessa www.mainoskupla.fi. - On ihastuttavan terve merkki, että nuoret ihmiset osallistuvat vastamainoskilpailuun nerokkailla kannanotoillaan. Kilpailutöitä katsellessa palautui usko siihen, että ihmiset osaavat harjoittaa kriittistä medialukutaitoa. Kiinnostavaa on myös se, että osa ammattisarjan tekijöistä vaikuttaisi toimivan itsekin mainonnan puolella päivätöikseen. Kulutuskulttuuri on ambivalentti ilmiö, ja harvahan meistä myöntää tanssivansa kulutuskarusellissa, kommentoi tuomariston jäsen, kuvataiteilija Katja Tukiainen. Kaiken kaikkiaan jatkoon päässeitä töitä on 36. Kilpailussa ovat edustettuina sekä mainosalan ammattilaiset että avoimeen sarjaan osallistuneet harrastajat. Jatkoon päässeistä töistä valtaosa on mainosjulisteita, mutta mukana on myös kolme videota. Aihevalinnoiltaan molemmissa sarjoissa on ajankohtaisia aiheita, kuten esimerkiksi Alma Media ja Idols -laulukilpailu. Mainoskuplan tuomaristossa vaikuttivat kuvataiteilija Katja Tukiainen, muusikko Risto Ylihärsilä Risto-yhtyeestä, Markkinointi&Mainonta-lehden toimittaja Mattias Erkkilä, Voima-lehden Jari Tamminen, kansalaisaktivisti ja ympäristöpolitiikan tutkija Annukka Berg sekä yhteisö- ja markkinointivastaava Sasu Halme Floobs-nettiTV:stä.
|