Yritysten kannattaa pukea viestinsä arkivaatteisiin09.06.2014 ”Aina pitää muistaa, että oli kyse mistä viestinnän muodosta tahansa ihmiset viestivät ihmiselle.” Pitkän linjan viestintäammattilaisen ohje on syytä pitää mielessä yrityksissäkin, jotka miettivät, mitä ja miten haluavat itsestään kertoa. Ylivakavuuden ja hienojen sanojen sijaan voisi kokeilla persoonallista tapaa viestiä.
Yrityksessä päätetään luoda viestintästrategia. Johto määrittää, mitä yritys haluaa olla ja kirjoittaa strategian hienoin sanoin, muutamalla sivistyssanalla terästettynä. – Sitten unohdetaan kysyä, mitä nämä sanat tarkoittavat käytännössä. Ne tarkoittavat kuitenkin eri ihmisille eri asioita. Yrityksen johto ei voi määrätä yrityksen viestinnällistä identiteettiä, vaan sen on synnyttävä omasta sisäisestä vuorovaikutuksesta, jyväskyläläisen Viestintätoimisto Annamaija Manninen Oy:n yrittäjä Annamaija Manninen korostaa Kokenut viestintäkouluttaja Annamaija Manninen muistuttaa yrityksiä, että pienilläkin resursseilla voi saada viestinnästä paljon irti. Olennaista on hyödyntää jokaisen omia viestinnällisiä vahvuuksia ja puhua asiakkaille ymmärrettävää arkista kieltä. Viestintä on suomalaisissa yrityksissä Mannisen mukaan vahvasti asiakeskittynyttä. Hän ei kannusta yrityksiä asiattomuuteen, vaan omaan persoonalliseen tapaan viestiä. Tapaan, jossa ihmiset viestivät ihmisille. – Yrityksen asiakas ei innostu eikä ymmärräkään viestiä, jos se puetaan hienoksi ja etäiseksi. Tylsyydellä ja ylivakavuudella ei vakuuteta ketään. Viestinnän peruskysymykset ovat kaikille yrityksille samat, toimialasta ja kokoluokasta riippumatta: keitä olemme, mitä teemme ja mitä haluamme itsestämme kertoa. Asennetta tarvitaan enemmän kuin rahaaManninen on kouluttanut yrityksissä ja erilaisissa organisaatioissa viestintätaitoja jo parikymmentä vuotta. Hän muistuttaa, että viestinnällinen muutos yrityksissä alkaa tapahtua sillä hetkellä, kun jokaisesta yrityksen ihmisestä kaivetaan esille hänen omia viestinnällisiä vahvuuksiaan. Usein se vaatii ulkopuolisen apua. – Arkisen hyvän viestinnän kuntoon laittaminen ei ole rahakysymys, vaan enemmänkin asennekysymys. Esimerkiksi internetissä voi viestiä todella halvallakin, yliopiston lehtorina ja tv-uutisten ankkurina tutuksi tullut Manninen sanoo. Yrityksen verkkosivuja hän pitää tänä päivänä aivan olennaisina. Tosin monen yrityksen sivujen sisältö koskettaa vain talon omaa väkeä ja tekstit ovat liian abstrakteja, jotta satunnainen sivuilla vierailija niistä innostuisi. Verkkosivujen lisäksi yritysten on turha vaivata itseään sillä, missä pitäisi olla esillä. Sosiaalinen media voi olla hyvä kanava, jos yritys löytää sieltä samanhenkisiä vastaanottajia ja sillä on oikeasti jotain kerrottavaa ulospäin. – Viestintä mielletään usein vain markkinoinniksi ja viestinnäksi ulospäin. Työntekijät saattavat istua uutisen päällä, mutta tieto ei kulje talon sisällä viestinnästä vastaavalle. Pienilläkin arkisilla asioilla voi päästä julkisuuteen, varsinkin kun toimittajien on täytettävä verkkoa vauhdilla ja tavaraa on oltava tarjolla, Manninen muistuttaa. Tärkeä osa työhyvinvointiaJokainen yrityksen ihminen viestii yrityksestä ulospäin. Siksi viestinnän kehittämiseen tarvitaan mukaan kaikki samaa paitaa kantavat. – Viestintää ei voi heittää vain yhden ihmisen vastuulle. Toisaalta jollakin yrityksessä täytyy olla aikaa miettiä viestintäasioita, Manninen korostaa. Hän ihmettelee, miksi viestintäasioihin ei useinkaan kiinnitetä huomiota, vaikka ne saatetaan kokea ongelmaksi vuosi toisensa jälkeen. – Työhyvinvointikyselyissä sisäinen viestintä nousee aina kärkiryhmään. Silti päätä hakataan samaan seinään. Teksti: www.jykes.fi |