Deloitten tutkimus: Yritysten hallitukset keskittyvät nyt kasvuun11.06.2014 Finanssikriisistä toipuminen ei enää pääpainopiste hallitustyössä. Kasvua haetaan oikeilla strategisilla valinnoilla ja ratkaisuilla.
Asiantuntijayritys Deloitten kansainvälisen Director 360̊ -tutkimuksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta hallitusammattilaisesta näkee strategian tärkeimpänä yrityksen liiketoiminnan kasvun ja menestymisen kannalta. Sama suuntaus näkyy myös tulevaisuudessa, sillä 71 % vastanneista uskoo strategian olevan tärkein teema hallituksen agendalla myös seuraavien vuosien aikana. – Viime vuosien finanssikriisin aikana yritysten hallitukset ovat keskittyneet taseiden tarkkailuun. Uusin tutkimus kuitenkin kertoo, että globaali finanssikriisi on väistymässä hallitusten agendan kärkisijoilta. Nyt keskitytään strategiaan, mikä kertoo siitä, että hallitukset luottavat huomattavasti enemmän markkinoiden elpymiseen kuin vuosi sitten, toteaa Suomen Deloitten senior partner Mikael Paul. Hallitusten prioriteettien lisäksi tutkimus valottaa myös hallitusten suhtautumista sidosryhmäyhteistyöhön ja sosiaaliseen mediaan sen osana. Finanssikriisin jäljiltä osakkeenomistajat ja sijoittajat vaativat yhä enemmän ja useammin tietoa yrityksen tilasta, ja etsivät uusia keskusteluyhteyksiä yrityksiin. Valtaosa suomalaisvastaajista (63 %) uskookin osakkeenomistajien ja hallitusten vuoropuhelun lisääntyvän seuraavien vuosien aikana. Tähän tarkoitukseen hallitukset eivät yleisesti kuitenkaan käytä sosiaalista mediaa. – Sosiaalinen media trendinä ja osana bisneksen logiikkaa on tullut jäädäkseen, ja se tulee epäilemättä korostumaan tulevaisuudessa hallitustyössä. Jotta tämä on mahdollista, hallitusammattilaisten on pohdittava, miten sosiaalinen media parhaiten tukee hallitustyötä ja myös yhteydenpitoa osakkeenomistajiin. Hallituksissa tulisi keskustella miten sosiaalisen median mahdollisuudet otetaan osaksi yrityksen strategiaa, toteaa Paul. – Halu ja kyky kommunikoida eri sidosryhmien kanssa on keskeinen osa myös vastuullista yritystoimintaa. Vuoropuhelun avulla yritykset voivat osaltaan lisätä läpinäkyvyyttä, hallita maineeseensa liittyviä yritysvastuuriskejä ja ottaa eri sidosryhmät osaksi kestävän liiketoiminnan rakentamista, sanoo Deloitten yritysvastuupalveluista vastaava Riikka Poukka. Asiantuntijayritys Deloitten kansainväliseen Director 360̊ -tutkimukseen osallistui 300 hallituksen puheenjohtajaa ja jäsentä yhteensä 15 eri maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 35 eri yrityksen hallitusten jäsentä. Tutustu tutkimukseen tästä linkistä http://www.diginews.fi/hermes/deloitte/51. Teksti: desk.fi
|