Blogin arkisto

Verkkokauppiaan pitää ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä

27.10.2014

Suomalaiset ostavat entistä enemmän tavaroita verkossa, kertovat verkkokauppatilastot. Myös verkkomaksupalveluihin erikoistuneen Klarnan tilastot tukevat väitettä. Nyt yhtiö on tarkastellut, miten suomalaisten ostokäyttäytyminen vaihtelee verkossa viikonpäivittäin ja ikäryhmittäin – millainen on suomalaisten verkkokauppaviikko?

Vähittäiskaupan toimijoiden on olennaista ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä verkossa. Mitä kuluttajat ostavat verkosta, mistä ja milloin?

– Entistä useampi kuluttaja iästä riippumatta hyödyntää verkkokaupan tarjoamat mahdollisuudet. Siksi kuluttajan käyttäytymisen ymmärtäminen on tärkeää, Klarnan Suomen-maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.

Maanantai ja tiistai ovat suosituimmat päivät verkko-ostoksille. Ostosmäärät vähenevät hiljalleen viikon kuluessa, ja lauantai on verkkokaupoissa viikon hiljaisin päivä. Sunnuntaina kuluttajat palaavat taas virtuaalisten ostoskorien pariin. Verkkokauppojen kassa kilisee eniten iltaisin kello 19–21.

Sekä naisissa että miehissä verkkokauppoihin kantavat eniten rahaa 26–35-vuotiaat. Naisissa alle 26-vuotiaat ovat toiseksi suurin ryhmä, kun taas miehissä kakkossijaa pitävät 36–45-vuotiaat. Vanhemmissa ikäryhmissä miehet ostavat verkosta hieman enemmän kuin naiset, mutta ero ei ole merkittävä.

– Kauppiaiden on hyvä tietää, ketkä ostavat, milloin ja mitä, jotta he osaa sopeuttaa toimenpiteitään: milloin lähettää uutiskirje, miten hyödyntää mainontaa ja millä keinoilla ajaa liikennettä omaan verkkokauppaan, Ehrnrooth muistuttaa.

Myös verkkokaupan ja kivijalan yhdistäminen kuluttajan näkökulmasta saumattomaksi, helpoksi ja turvalliseksi ostokokemukseksi on ensisijaisen tärkeää.

– Suomalaisia verkkokauppoja on parjattu palvelun puutteesta, ja meillä onkin petraamisen varaa. Monikanavaisuus on ainoa keino selvitä tulevaisuuden vähittäiskaupan kansainvälistyvillä markkinoilla, mikäli vähittäiskaupan synkeät näkymät halutaan kääntää, Verkkoteollisuus ry:n johtaja Kristina Metso kommentoi.

– Mitä paremmin kauppiaat pystyvät palvelemaan kuluttajia verkossa ja yhdistämään kivijalakaupan verkkokaupan kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä suomalaisten tällä hetkellä alavireinen vähittäiskauppa lähtee uuteen nousuun.

Tällainen on suomalaisten verkkokauppaviikko

Maanantai vie verkkokauppaa

Maanantai on verkkokaupan kiireisin päivä, jolloin tehdään eniten ostoksia hyvin monessa tuoteryhmässä. Naisten ostoskoriin päätyvät muun muassa silmälasit ja piilolinssit, dieettivalmisteet, vartalo-, hius- ja hygieniatuotteet ja alusvaatteet. Miesten ostoslistalla on maanantaisin eniten siivoustuotteita, vartalo- ja hiustuotteita, alusvaatteita sekä silmälaseja ja piilolinssejä. Sekä miehet että naiset ostavat eniten alkoholituotteita maanantaisin.

Tiistai sekoittaa sukupuoliroolit

Tiistaisin perinteiset sukupuoliroolit jätetään romukoppaan. Silloin miehet täydentävät vaatekaappejaan: miehet ostavat eniten laukkuja ja lompakoita sekä koruja ja asusteita. Naiset puolestaan ostavat eniten auton elektroniikkaa sekä matkailupalveluita.

Keskiviikkona hankitaan liput tapahtumiin

Sekä miehet että naiset ostavat eniten tapahtumalippuja keskiviikkoisin, jolloin varaudutaan viikonlopun rientoihin. Naiset ostavat keskiviikkona myös eniten kenkiä ja vaatteita.

Torstaina siisti koti mielessä

Merkittävä enemmistö (lähes 60 %) siivous- ja puhdistustuotteista ostetaan naisten toimesta torstaisin.

Perjantaina vetää viihde

Ihmisten ajatukset suuntautuvat perjantaina rentoutumiseen. Sekä naiset että miehet ostavat silloin paljon musiikkia ja elokuvia.

Lauantaina tehdään ostoksia kivijalkakaupoissa

Lauantaina verkkokauppa hiljenee huomattavasti, silloin tehdään kaikista vähiten ostoksia koko viikolla. Kuluttajat suuntaavat kivijalkakauppoihin, harrastuksiin ja viettävät aikaa perheen kanssa eivätkä surffaile verkkokaupoissa yhtä paljon.

Sunnuntaina takaisin ruotuun

Sunnuntaina kuluttajien käyttäytymisessä on nähtävissä paluu ruotuun: silloin esimerkiksi laihdutuspalveluiden myynti on suurimmillaan. Lisäksi viikonlopun päätteeksi kuluttajat kaipaavat kainaloon – deittipalveluja ostetaan eniten sunnuntaisin. Sekä naiset ja miehet ostavat eniten lasten leluja sunnuntaisin. Lisäksi miehet tekevät viidenneksen viikon kosmetiikkaostoksista viikon päätteeksi, naiset puolestaan ostavat kasveja ja kukkia.

Teksti: Klarna

18.11.2014Digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden potentiaali on vielä käyttämättä
17.11.2014Työelämän laadun kehittäminen kasvattaa kilpailukykyä
14.11.2014Suomesta luonnonvaratalouden edelläkävijä vuoteen 2050 mennessä
12.11.2014Näin selviät yt-neuvotteluista - viisi vinkkiä esimiehille
10.11.2014Maahanmuuttajien osaaminen halutaan käyttöön entistä paremmin
06.11.2014Kouluaikana saatu yrittäjyyskokemus innostaa yrittäjäksi
05.11.2014Raportti: Julkisen ja yksityisen työnvälityksen yhteistyötä tulisi lisätä
31.10.2014Työministeri Ihalainen: Järjestöt tehneet arvokasta työtä työelämän kehittämiseksi
30.10.2014Konkurssien määrä väheni tammi-syyskuussa 6,4 prosenttia edellisvuodesta
29.10.2014Suomalaiset arvostavat sanomalehtiä paikallisina demokratian edistäjinä
28.10.2014Maksuhäiriöisiä yrityksiä on enemmän kuin koskaan
27.10.2014Verkkokauppiaan pitää ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä
24.10.2014Toimialat kehittävät ahkerasti suomalaista työelämää
23.10.2014MuutosKoulutus auttaa irtisanottuja sijoittumaan uudelleen työhön
22.10.2014Syyskuussa 314 500 työtöntä työnhakijaa
21.10.2014Suomalaiset napsivat maksuhäiriömerkintöjä pienistä veroista ja julkisten palvelujen maksuista
20.10.2014Julkiset rekrytointipalvelut toimivat hyvin
17.10.2014Nordic Business Forum 2015 myytiin loppuun kuudessa päivässä
17.10.2014Palkkatuen uudistus tehostaa työllistymistä
16.10.2014Fazerin yt-neuvottelut ovat päättyneet
15.10.2014Johtajuusoppia huipulta: Yrityselämän vaikuttajat viettävät työpäivän nuoren kanssa
14.10.2014Nettikoulutuksella on etunsa ja rajoitteensa
14.10.2014Kaikkien aikojen ennätys Nordic Business Forumin lipunmyynnissä
13.10.2014Tavoite tekee yrityksestä ja johtajasta suuren
13.10.2014Nordic Business Forum loikkasi uudelle tasolle
13.10.2014Ben Bernanke ja Garry Kasparov Nordic Business Forum 2015 -seminaariin
13.10.2014Tulevaisuuden datakeskus voisi lämmittää naapurustonsa
10.10.2014Pitkäaikaistyöttömien palvelut kootaan yhteen
09.10.2014Korkeasti koulutetut työllistyneet parhaiten Nokian jälkeen
08.10.2014Tutkimus: Nuorilla yrittäjillä on korkein uupumisriski
07.10.2014Yritysten kehittämispalvelut ovat suosittuja
06.10.2014Kyselytutkimus: Kuluttajilla kovia vaatimuksia sähköyhtiöille
03.10.2014Maanmittauslaitokselle 250 000 vanhaa ilmakuvaa
02.10.2014Elinkeinoministeri Vapaavuori: Tekesin suurohjelmista uuden kasvun aineksia Oulun seudulle
01.10.2014Ehdotus Talvivaaran saneerausohjelmaksi on askel eteenpäin - tilanne edelleen haastava
30.09.2014Suurten pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuuraportointi EU-sääntelyn piiriin
29.09.2014Fazerin Sininen jälleen Suomen arvostetuin brändi
26.09.2014Kotitalouksien säästämisaste kasvoi vuoden 2014 toisella vuosineljänneksellä
25.09.2014If avaa vahinkotietoja startup-yritysten käyttöön
24.09.2014Ihalainen elokuun työnvälitysluvuista: Nähtävissä hienoista myönteistä kehitystä
24.09.2014Te-toimistoissa 319 400 työtöntä työnhakijaa elokuun lopussa
23.09.2014Turvallisuustyö ulottuu myös vapaa-aikaan
22.09.2014Tehostettu tilaajavastuu torjuu harmaata taloutta
19.09.2014Kauppa- ja yhdistysrekisterien asiakaspalvelu keskitetään Patentti- ja rekisterihallitukselle
18.09.2014Huomio työturvallisuuteen
17.09.2014Etätyöntekijä, tiesitkö tätä? Työnantajan vakuutus ei korvaa kaikkia etätyössä sattuneita tapaturmia
16.09.2014Etätyö lisää henkilöstön tyytyväisyyttä ja motivaatiota
15.09.2014Suomalaisetko muka hyviä kierrättäjiä? - Tilastot paljastavat harhaluulot
12.09.2014SKAL:n Kuljetusbarometri 3/2014: Kuljetusyrittäjät haluavat nujertaa harmaan talouden toimialalta
11.09.2014Tässä suomalaiset ovat maailman huippuja - Näin rakennetaan kallion sisälle
10.09.2014Yritystoiminnan kehittämisen avustusjärjestelmä selkeytyy
09.09.2014Työolobarometri 2013: Työkykyyn ja työturvallisuuteen panostetaan yhä enemmän
08.09.2014MindTrek Festival raottaa tulevaisuutta marraskuussa Tampereen uudella tornihotellilla
05.09.2014Työ- ja elinkeinoministeriöltä katsaus suomalaisen työn tulevaisuuteen
04.09.2014Kampanja herättää: sukupuoli määrää liian usein uravalinnan
03.09.2014Työnantajat ovat syttyneet etätyön vakuuttamiselle
20.08.2014TEM:n talousarvioehdotus: Yrittäjyyden, työllisyyden kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittaminen nyt tärkeää
19.08.2014Kysely viestinnän ammattilaisille: Perinteinen media ei kuole koskaan
18.08.2014Suomen Bkt:n taso nousee
15.08.2014Deloitten yrityskauppabarometri: Kesälomilta palataan vahvaan yritysjärjestelyvireeseen
14.08.2014Power Truck Show 2014 oli juhlavuoden arvoinen
14.08.2014Yksityinen elinkeinonharjoittaja suosituin yritysmuoto uusissa yrityksissä
13.08.2014Pohjoismaissa hyvät mahdollisuudet biotalousyhteistyöhön
12.08.2014Yritykset hyötyvät naisjohtajista
11.08.2014Yritystuet uudistuvat, tukien hakuun katkos
08.08.2014Tutkittua tietoa tulisi hyödyntää työelämän kehittämiseksi
07.08.2014Ylen start-up -hautomo ärsyttää mediayrityksiä
06.08.2014Yhä useammalla alalla ylitarjontaa työnhakijoista, SOTE-alan työvoimapula jatkuu
04.08.2014Rekkaconvoy kohti Härmää 7.8.2014
01.08.2014Power Truck Show 2014 - 10-vuotisjuhla lähestyy
21.07.2014Artikkeli: Huippuinnovaation avulla jopa satojen miljoonien säästöt investoinneissa ? uutta tietoa sääherkän päätöksenteon tueksi
14.07.2014Komissio ehdottaa uusia oikeuksia osakkeenomistajille ja lisää avoimuutta yhtiöiden päätöksiin
07.07.2014Suomalaisen oppimisosaamisen verkosto ry perustettu kansainvälisen koulutusliiketoiminnan kehittämiseen
01.07.2014Kauppiaat: Kesäale pitää pintansa
30.06.2014Vuonna 2013 loppuun käsiteltyjen konkurssihakemusten määrä kasvoi 3,6 prosenttia edellisvuodesta
27.06.2014Kolme neljästä mökkeilijästä viihtyy netissä
26.06.2014Kyberturvallisuuden huippuosaajat kokoontuvat syksyllä Jyväskylään
24.06.2014Artikkeli: Suomalaiset myyntiorganisaatiot ikääntyvät ? mistä tulevaisuuden tuloksentekijät?
23.06.2014Tehdyn työtunnin kustannus nousi tammi-maaliskuussa 1,6 prosenttia
19.06.2014Perheystävällisyys hyödyttää työnantajaa ja työntekijää
18.06.2014Henkilöstölähtöinen tuottavuuden kehittäminen tuo mittavat hyödyt kunnille
16.06.2014Yrittäjyyspajasta apua nuorten yrittäjyyteen
13.06.2014Helsingin Sataman liikenne kasvussa
11.06.2014Deloitten tutkimus: Yritysten hallitukset keskittyvät nyt kasvuun
10.06.2014Suomessa pulaa ammattimiehistä, autonkuljettajista ja suunnittelijoista
09.06.2014Yritysten kannattaa pukea viestinsä arkivaatteisiin
06.06.2014Yritykset perustavat kilvan omia medioitaan
05.06.2014Väitös: Koulutus ei aina viekään huipulle
04.06.2014Vientiteollisuus: Teollisuuden toimintaedellytysten parantamiseen saatava lisää vauhtia
03.06.2014"Ei ne pukumiehet maailmaa rakenna. Ite se on tehtävä" - Työttömät tarttuivat luuriin Viitasaarella
02.06.2014Terveysalan liiketoimintaan vauhtia tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kasvustrategialla
26.05.2014Uutta yrittäjyyttä osuuskunnista?
22.05.2014Lomautettujen määrä pysyi ennallaan huhtikuussa
21.05.2014Tutkija: Avoimen maastotiedon käytöllä rajattomat mahdollisuudet - yrityksille uusi valtti tuotekehitykseen
20.05.2014Yritykset: hitaat lupakäytännöt teollisten symbioosien pullonkaula
19.05.2014Palvelujen liikevaihto kasvoi joulu-helmikuussa vuotta aiemmasta
16.05.2014Maksuhäiriötilastojen ykkönen tehtaili yli tuhat maksuhäiriömerkintää
15.05.2014Vähittäiskaupan myynti laski maaliskuussa vuodentakaisesta
14.05.2014Power Truck Show 2014 - vuoden merkittävin kuljetusmessutapahtuma
13.05.2014Kestävää kasvua ja työtä Suomelle 2,6 miljardin EU-tuella

Näytä lisää »