Mainosbarometri: Nyt panostetaan verkko- ja mobiilimainontaan18.09.2013 Mainostajien Liiton tuore Mainosbarometri ei lupaa nousua markkinointiviestinnän investointeihin ensi vuodelle. Tilanne heijastuu myös mainostajien ostoaikeisiin alan palveluyrityksiltä: vain digitoimistot voivat odottaa selvästi entistä enemmän toimeksiantoja. Oman yrityksen kysynnän uskotaan kuitenkin kehittyvän suotuisasti vuonna 2014. Mainostajien Liiton jäsenyritykset ennakoivat panostavansa verkkoon eri muodoissa. Display- ja hakusanamainonnan (saldo 39) lisäksi suunnitelmissa ovat mobiili- (66) ja myös sähköpostimarkkinointiviestintä (36). Sosiaalisen median käyttö on edelleen voimakkaassa kasvussa (77). "Perinteisemmistä" kanavista otollisimmat näkymät ovat myymälämainonnalla (32) sekä osoitteellisella suoramainonnalla (13). "Printtimedian tehtävä sisällöllisiä muutoksia"Investoinnit sekä sanoma- että aikakauslehtiin hyytyvät entisestään (saldoluvut -68 ja -55). Televisiomainontakin on notkahtanut miinukselle (-13) ensimmäistä kertaa neljään vuoteen. Mainosbarometrin vastaajilta kysyttiin, mitä heidän mielestään painettujen sanoma- ja aikakauslehtien pitäisi tehdä parantaakseen kiinnostavuuttaan. Avoimissa vastauksissa korostettiin eniten sisällön merkitystä. Mainostajat odottavat syvempiä, analysoivampia artikkeleita, ei "nettityylistä pintaraapaisua". Hintojen tarkistusta ja kustannustehokkuutta mainostajille tarjottavissa ratkaisuissa peräänkuulutettiin myös. – Printtimedia on nyt kaikkien aikojen haastavimmassa tilanteessa, kun perinteisesti paljon printtiä lukeneet suomalaiset muuttavat käyttäytymistään. Printtimedia ei tule pärjäämään medioiden välisessä kilpailussa perinteisin keinoin, vaan sen on nyt tehtävä todellisia sisällöllisiä muutoksia, arvioi Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski. Mainostajien Liitto on valtakunnallinen, mainontaa ostavien yritysten ja yhteisöjen edunvalvoja. Jäsenyritykset (noin 400) edustavat kauppaa, teollisuutta, palvelualoja sekä julkisyhteisöjä. |