Muotoilulla uutta kilpailukykyä teollisuusyrityksille04.10.2013 Muotoilua hyödyntävät suomalaiset yritykset ovat vielä harvassa. Tutkimusten mukaan suomalaisista yrityksistä peräti 90 prosenttia ei hyödynnä muotoilua tuotekehityksessään. Kuitenkin koveneva kilpailu haastaa yrityksen kuin yrityksen jatkuvaan tuotekehitykseen. – Teknologisen luovuuden yhdistäminen muotoilulliseen luovuuteen erilaistaa ja tuottaa yritykselle lisää kilpailukykyä. Muotoilu on tuotteen tai palvelun tuotettavuuden, käytettävyyden, saavutettavuuden ja haluttavuuden huomioonottamista. Tuotteet ja palvelut ovat usein niin samanlaisia ja samanhintaisia, että jokin erottumisen keino pitää löytää. Muotoilua tarvitaan koko teollisuudessa, myös alihankintayrityksissä, sanoo Suomen Muotoilusäätiön asiamies Pekka Koivisto. Uudista ennakoivasti, asiakas edelläMyös Kone Oyj:n muotoilujohtaja Anne Stenroosin mukaan muotoilu on yksi yrityksen ydintoimintoja matkalla menestykseen. – Kotimaisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn saavuttamine edellyttää edelläkävijyyttä myös muotoilussa. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea vahvaa muotoilujohtamista, joka synnyttää aitoja, ennen näkemättömiä tuotteita, tuoteperheitä ja sovelluksia. Hyvä muotoilujohtaja kokoaa ympärilleen erilaisten osaajien monialaisen tiimin, joka luo yritykseen ainutlaatuisen designkulttuurin ja -asenteen, Stenroos sanoo. – Muotoilujohtamista ei voi ulkoistaa ja antaa ulkopuolisten käsiin. Vuosia kestävä pitkäjänteinen työ on se, joka kantaa lopulta hedelmää: designjoukkue talon sisällä levittää viestiä ja design integroituu koko taloon sen sijaan, että se liittyy vain yhteen kohteeseen. Uudistuminen on kaiken toiminnan ja siten myös kilpailukyvyn ydin. Uudistamalla ennakoivasti tuotteita ja palveluita, osaamista, tuotantoa ja prosesseja yritys takaa kilpailukyvyn kehittymisen ja sen säilymisen. Muotoilu luovana alana on eräs tämän uudistumisen kulmakiviä ja sen suunnannäyttäjiä. – Hyvä muotoilujohtaja on yrityksessä aina askeleen edellä ja tunnistaa yhdessä tiiminsä kanssa mitä asiakkaat ja käyttäjät seuraavaksi haluavat ja tarvitsevat – jopa ennen kuin asiakas itse sen tunnistaa. Nyt täytyy mennä asiakas edellä, ei tuote edellä. Muutokset pitää tunnistaa, ennen kuin ne ovat edessä, jotta näkee niiden potentiaalin, Stenroos muistuttaa. Muotoilulla selvä yhteys myynnin kasvuunCreadesign Oy:n toimitusjohtaja Hannu Kähösen mukaan uudistumisesta seuraa paljon hyvää. Sen avulla voidaan esimerkiksi yksinkertaistaa valmistusprosessia, muuttaa materiaaleja tai rakentaa aivan uutta ajattelua. Se vaikuttaa myös aineettoman pääoman kasvuun; brändiin ja maineeseen. Lisäksi muotoilulla on selvä yhteys myynnin kasvuun. – Usein esimerkiksi energian saatavuus, materiaaliresurssien niukkuus ja ympäristöasiat nähdään uhkana. Näkökulmaa muuttamalla kyseessä on haaste, joka voi johtaa uudistumiseen. Muutos pakottaa yritykset trimmaamaan toimintaansa, ja sitä seuraavat tehokkuus ja paremmat, toimivammat tuotteet – siitä muotoilussa on kyse, Kähönen sanoo. Apua muotoilun tuomien mahdollisuuksien valjastamiseen tarjoaa muun muassa Suomen Muotoilusäätiö. Asiantuntijat puhuivat teemasta Tampereella Alihankintamessuilla syyskuussa 2013. Minna Lehrbäck |