Suomen Pienyrittäjät on tehnyt kirjallisen kysymyksen eduskunnalle epäasiallisen myynnin estämiseksi yrityksille18.06.2013 Suomen Pienyrittäjät on tehnyt kirjallisen kysymyksen eduskunnalle epäasiallisen myynnin estämiseksi yrityksille. KIRJALLINEN KYSYMYS 353/2013 vp Epäasiallisen etämyynnin estäminen yrityksilleEduskunnan puhemiehelle Tällä hetkellä yrittäjät joutuvat kiusalliseen asemaan joutuessaan etämyynnin kohteiksi erityisesti erilaisten yhteyspalveluiden tuottajien taholta. Usein yrittäjä ei ymmärrä ostaneensa kyseistä palvelua tai hänelle ei ilmoiteta palvelun todellisia ehtoja. Yrittäjä havahtuu asiaan saatuaan satojen eurojen laskun palveluntuottajalta. Lisäongelmaksi saattaa vielä muodostua palveluntuottajan harjoittama perintätoiminta, joka voi olla yrittäjän liiketoiminnan kannalta erittäin haitallista. Suomessa on useita kymmeniä kyseisten palveluiden tuottajia, joiden toiminta ei kaikilta osiltaan vastaa hyvää kaupallista tapaa. Suomen Pienyrittäjät ry on todennut edellä kuvatun epäasiallisen myynnin kohdistuvan erityisesti uusiin yrittäjiin/yrityksiin ja käyvän yhä aggressiivisemmaksi, kun tilauksista ei ole saatu minkäänlaista dokumenttia ennen laskua. Kun kuluttajasuojalaki ei suojaa yrittäjiä epäasialliselta ja tarkoituksellisesti harhauttavalta myyntitoiminnalta, on painava syy laatia säädös, joka velvoittaa etämyyjän antamaan myös yritykselle/ yrittäjälle:
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Aikooko hallitus tai asianomainen ministeriö ryhtyä toimiin, jotta yrityksiin kohdistuva epäasiallinen etämyynti ja perintäkäytäntö saadaan loppumaan? Helsingissä 26 päivänä huhtikuuta 2013 Reijo Tossavainen / ps Ministerin vastausEduskunnan puhemiehelle Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Reijo Tossavaisen /ps näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 353/2013 vp: Aikooko hallitus tai asianomainen ministeriö ryhtyä toimiin, jotta yrityksiin kohdistuva epäasiallinen etämyynti ja perintäkäytäntö saadaan loppumaan? Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa: Asiassa on kyse erityisesti aloitteleviin pienyrittäjiin kohdistuvasta epäasiallisesta etämyynnistä, jonka tarkoituksena on sitouttaa yrittäjä epäedulliseen ja pitkäkestoiseen sopimukseen. Pienyrittäjien näkökulmasta ongelma on merkittävä. Ensisijainen tapa torjua tämän tyyppiset huijausyritykset on yrittäjälle annettava oikea-aikainen ja asiantunteva tieto hänen oikeuksistaan ja toimintavaihtoehdoista. Suomen Yrittäjät onkin yhdessä tietosuojavaltuutetun kanssa laatinut ohjeistuksen yrittäjän oikeuksista puhelinmyyntitilanteessa. Hallitusohjelmassa on sovittu myös harhaanjohtavaan markkinointiin liittyvän lainsäädännön muuttamistarpeen arvioinnista. Tätä arviointia tehdään parhaillaan oikeusministeriössä Suomen Yrittäjien tekemän aloitteen pohjalta yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön sekä työ ja elinkeinoministeriön kanssa. Erityisesti hakupalveluyhtiöiden perusteetonta laskutusta selvitellään myös muilla tahoilla, kuten poliisin Talousrikostorjunnan tukiyksikössä ja Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikössä. Oikeusministeriössä esillä on ollut muun muassa kuluttajansuojalain (38/1978) 6 luvun 15 ja 16 §:n mukaisen etämyyntiä koskevan 14 vuorokauden peruuttamisoikeuden ulottaminen yrittäjiin. Yleinen peruuttamisoikeus olisi kuitenkin sopimusten sitovuuden kannalta ongelmallinen ratkaisu. Epäasiallinen markkinointi koskee kuitenkin vain hyvin pientä osaa kaikista yritysten välisistä sopimuksista. Tämän johdosta selvitettävänä on, olisiko mahdollista toteuttaa sääntelyä, joka rajaisi peruuttamisoikeuden koskemaan vain pienyrittäjiä ja markkinointihuijauksia. Myös EU:ssa valmistellaan toimia markkinointihuijausten torjumiseksi. Komissio antanee asiaa koskevan säädösehdotuksen tämän vuoden aikana. Epäasialliseen perintään on jo puututtu lakiin saatavien perinnästä (513/1999, perintälaki) tehdyillä muutoksilla, jotka tulivat voimaan 16.3.2013. Muutoksilla muun muassa täsmennettiin hyvää perintätapaa koskevaa sääntelyä ja kiellettiin perinnän jatkaminen, mikäli velallinen on perustellusti kiistänyt maksuvelvollisuutensa. Perintälain säännösten noudattamista on lisäksi tehostettu säätämällä, että velvollisuus korvata perintälain vastaisella tai muutoin virheellisellä menettelyllä velalliselle aiheutettu vahinko koskee sekä velkojaa että toimeksisaajaa. Helsingissä 14 päivänä toukokuuta 2013 Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson |