Suomen Pienyrittäjät räväyttävät verouudistuksen28.06.2013 Suomen Pienyrittäjät on tehnyt kansalaisaloitteen arvonlisävelvollisuuden alarajan nostamiseksi nykyisestä 8 500 eurosta 50 000 euroon ilman taannehtivuutta. Lakiehdotus on elintärkeä uudistus yrittäjyyden kehittämisessä Suomessa. Nykyinen 8 500 euroa on pääosiltaan yritysten kasvun este. Lisäksi Small Business Act yrittäjyysjulistuksessa 2008 EU:n jäsenmaiden yritysten ALV rajaksi on suunniteltu olevan 100 000 euroa. Euroopan neuvosto on hyväksynyt Romanialle arvolisäverorajaksi 65 000 euroa. Lisäksi pitkällä aikavälillä Suomen valtion verotulot voivat kasvaa 700 milj. euroa vuodessa. Arvonlisäverouudistuksen ydin on seuraava: "Myyjä on verovelvollinen tilikauden myynnistä 50 000 euroa ylittävältä osalta, ellei häntä ole oman ilmoituksen perusteella merkitty verovelvolliseksi". Kiistatta voidaan todeta nykyisen arvolisäverovelvollisuuden 8 500 euroa olevan yksi yritysten kasvun este. Huomioitavaa on myös, että verorajan ylitettyä yrittäjä joutuu maksamaan veron taannehtivasti. On myös syytä muistaa, että kolmen vuoden aikana uusista alkavista yrityksistä lopettaa toimintansa noin puolet. Lisäksi Suomessa on noin 45 000 yrittäjää ja ammatinharjoittajaa, joiden todelliset kuukausitulot alittavat virallisen köyhyysrajan. Suomen hallitus on hallitusohjelmassaan kiinnittänyt huomiota erityisesti yk-sinyrittäjien toimintaedellytysten kehittämiseen. Hyödyt arvolisäverovelvollisuuden nostamisessa 50 000 euroa ovat kiistattomat. Yrittäjälle jää rahaa elämi-seen ja kulutuksen kautta talouden pyörät pyörivät huomattavasti paremmin. Myös investointihalukkuus lisääntyy ja työllistämisen kynnys madaltuu. Yrityksille avautuu mahdollisuus kasvuun, joka on kansanta-loudellisesti järkevää. Lisäksi uusien alkavien yritysten on mahdollista selviytyä alkuvaiheen haasteista. Pitkällä aikavälillä valtion verotulot voivat kasvaa arvioilta noin 700 milj. eur vuodessa. Suomen Pienyrittäjät ry on toteuttanut kyselyn noin 500 suomalaiselle yrittäjille ja ammatinharjoittajalle aiheena arvolisäverorajan nostaminen 50 000 euroa ilman taannehtivuutta. Kyselyyn vastanneiden kanta oli 100 % esityksen puolella. VATT:n Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tekemän tutkimuksen 278 liikevaihtoraja arvonlisäve-rotuksessa-pienyritysten kasvun esteessä tiivistelmässä todetaan: Yritys joutuu arvonlisäveron piiriin kun 8 500 liikevaihtoraja ylittyy. Suomessa liikevaihtoraja on EU:n matalampia ja tutkimuksen mukaan se tulisi moninkertaistaa nykyisestään. Liikevaihtorajaan liittyy useita ongelmia, koska sen ylitettyään yritys joutuu maksamaan veroa koko myynnistään. Tämän vuoksi yritysten on kaksinkertaistava myyntinsä päästäkseen samaan tulokseen kuin ennen verotusta. Osa tästä ei onnistu ja joutuu tinkimaan voitostaan veronmaksun hyväksi. Yritysten sisäinen kasvu vaikeutuu, sillä yrityksen on usein kannattavampaa rajoittaa toimintaansa tai siirtää osa siitä harmaan talouden alueelle. Kannustin liiketoimintojen pilkkomiseen on myös olemassa. Poikkeuksellisen suuri joukko yrityksiä sijoittuu juuri liikevaihtorajan alapuolelle. Tämä koskee nimenomaan liikkeen- ja ammatinharjoittajia. Lisäksi VATT:n tutkimuksessa todetaan optimaalisen liikevaihdon rajaksi olevan 50 000 euroa. Small Business Act yrittäjyysjulistuksessa 2008 EU:n jäsenmaiden yritysten liikevaihtorajaksi on suunni-teltu olevan 100 000 euroa. Bryssel 26.1.2012 KOM(2012) 14 lopullinen 2012/0002 (NLE) Neuvoston päätös luvan antamisesta EUROOPAN UNIONIN NEUVOSTO, joka (1) Romania on pyytänyt kirjeessään, jonka komissio on kirjannut saapuneeksi 30 päivänä elokuuta 2011, lupaa direktiivin 2006/112/EY 287 artiklan 18 kohdasta poikkeavaan toimenpiteeseen vapauttaakseen arvonlisäverosta sellaiset verovelvolliset, joiden kansallisena valuuttana ilmaistu vuosittainen liikevaihto on enintään 65 000 euron suuruinen Romanian liittymispäivänä voimassa olleen muuntokurssin mukaan laskettuna. Tällä toimenpiteellä nämä verovelvolliset vapautettaisiin tietyistä tai kaikista direktiivin 2006/112/EY XI osaston 2–6 luvussa tarkoitetuista arvonlisäveroa koskevista velvoitteista. (2) Komissio on direktiivin 2006/112/EY 395 artiklan 2 kohdan toisen alakohdan mukaisesti antanut Romanian pyynnön tiedoksi muille jäsenvaltioille 8 päivänä marraskuuta 2011 päivätyllä kirjeellä. Komissio on ilmoittanut Romanialle 9 päivänä marraskuuta 2011 päivätyllä kirjeellä saaneensa kaikki pyynnön arviointiin tarvitsemansa tiedot. (3) Jäsenvaltioilla on jo käytettävissään direktiivin 2006/112/EY XII osastossa tarkoitettu mahdollisuus käyttää pienille yrityksille tarkoitettua erityisjärjestelmää. Tämä toimenpide poikkeaa alv-direktiivin XII osastosta ainoastaan siten, että verovelvollisen vuosittaisen liikevaihdon raja-arvo on tässä järjestelmässä korkeampi kuin Romanialle direktiivin 2006/112/EY 287 artiklan 18 kohdan nojalla nykyään sallittu 35 000 euron raja-arvo. (4) Korkeampi raja-arvo pienille yrityksille tarkoitettua erityisjärjestelmää varten on yksinkertaistamistoimenpide, koska sillä voidaan vähentää huomattavasti pienimpien yritysten alv-velvoitteita. Erityisjärjestelmä on kuitenkin verovelvollisille vapaaehtoinen. Tämän toimenpiteen ennakoidaan parantavan yleisellä tasolla alv-sääntöjen noudattamista. (5) Komissio on sisällyttänyt 29 päivänä lokakuuta 2004 antamaansa alv-velvoitteiden yksinkertaistamista koskevaan direktiiviehdotukseen säännöksiä, jotka antaisivat jäsenvaltioille mahdollisuuden vahvistaa alv-vapauden raja-arvona käytettävän vuosittaisen liikevaihdon ylärajaksi 100 000 euroa tai vastaavan suuruisen määrän kansallisena valuuttana ilmaistuna ja tarkistaa tätä ylärajaa vuosittain. Romanian esittämä pyyntö on mainitun ehdotuksen mukainen. (6) Poikkeus ei vaikuta arvonlisäverosta saataviin Euroopan unionin omiin varoihin, ja sillä on vain vähäinen vaikutus loppukulutusvaiheessa kerättävien jäsenvaltion alv-tulojen kokonaismäärään, 1 artikla Poiketen siitä, mitä direktiivin 2006/112/EY 287 artiklan 18 kohdassa säädetään, Romania saa vapauttaa arvonlisäverosta sellaiset verovelvolliset, joiden kansallisena valuuttana ilmaistu vuosittainen liikevaihto on enintään 65 000 euron suuruinen Romanian Euroopan unioniin liittymispäivänä voimassa olleen muuntokurssin mukaan laskettuna. 2 artikla Tätä päätöstä sovelletaan sellaisen direktiivin voimaantulopäivään, jolla muutetaan sitä vuosittaisen liikevaihdon raja-arvoa, jonka alittuessa verovelvollisille voidaan myöntää alv-vapautus, tai 31 päivään joulukuuta 2014, sen mukaan, kumpi näistä on aiempi. 3 artikla Tämä päätös on osoitettu Romanialle. Tehty Brysselissä Teksti: Suomen Pienyrittäjät |