Sosiaalinen media valtaa alaa rekrytoinnin väylänä05.08.2013 Yritykset ovat heränneet sosiaalisen median merkitykseen työnhaun ja rekrytoinnin kanavana. Sosiaalisessa mediassa päätarkoituksena on verkostoituminen, joten se tarjoaa suuren ja aktiivisen käyttäjäkunnan jo valmiiksi. Työpaikkailmoitus ei ole yritykselle pelkästään rekrytoinnin väline vaan myös tapa saada näkyvyyttä. Tuorein sosiaalista mediaa hyödyntävä rekrytointityökalu on Facebookiin rakennettu RekryApp-sovellus, jonka ansiosta yritysten on helpompi löytää uusia työntekijöitä. Idea oululaisen ohjelmistotalon Skyredin toteuttamaan sovellukseen tuli Laurea-ammattikorkeakoulussa YAMK-tutkintoa suorittavalta Mirkka Forssellilta. Työskennellessään Vantaan TE-toimistossa Forssell havaitsi, että suurin osa työnhakijoista oli Facebookissa, mutta vain harva oli edes kuullut LinkedInistä. Tästä hän sai idean kehittää opinnäytetyönään rekrytointiapplikaation, joka toimii Facebookissa. Sovellus hyödyntää Facebookin valmiita ominaisuuksia: se rakentaa CV:n tiedoista, joita käyttäjä on itse lisännyt Facebook-profiiliinsa. Facebook-profiiliinsa työnhakija voi laittaa esimerkiksi valokuvansa ja tiedot muun muassa syntymäpaikastaan, nykyisestä asuinpaikastaan sekä työ- ja opiskeluhistoriastaan. Asiakasyritykselle applikaation suurimpia etuja ovat sen helppokäyttöisyys sekä sillä saavutettavien työntekijöiden valtava määrä. Työnhakijoille suurin hyöty on sovelluksen käyttäjälähtöisyys: työpaikkaa haettaessa erillistä hakemusta ei tarvitse kirjoittaa, vaan haku hoituu suoraan sovelluksen kautta. Kertaalleen Facebookiin syötettyjä koulutus- ja työpaikkatietoja ei tarvitse enää lisätä uudelleen hakemukseen. Erityisen paljon sovelluksesta hyötyvät yritykset, joiden potentiaaliset työntekijät eivät käytä LinkedIn-palvelua.
|