Mikä ratkaisuksi rakennusalan osaamisvajeeseen?13.08.2013 Rakentamisen vaatimusten ja sääntelyn lisääntyessä on alalla tunnistettu pätevien suunnittelijoiden ja ammattiosaajien kasvava tarve kaikilla suunnittelualoilla. Osaamisvaje on huomattava erityisesti rakenne- ja talotekniikkasuunnittelussa. Pätevien suunnittelijoiden vaje vaikuttaa vahvasti koko rakennusalan koulutustarpeisiin, niin perus-, jatko- kuin täydennyskoulutustasoilla. Opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman Rakennusarkkitehtikoulutuksen työryhmän ”Käytännönläheistä suunnitteluosaamista rakennusalalle” piti tuoda ratkaisu tähän ongelmaan. Työryhmän muistiossa esitetty koulutus ei Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n mukaan kuitenkaan tuo kaivattua ratkaisua rakentamisen laatuun, alan toimijoiden pätevyyksiin eikä alalla toimivien määrään. AMK- vai yliopistokoulutusta?Työryhmän tehtävänä oli tehdä esitys ammattikorkeakoulussa käynnistettävän rakennusarkkitehtikoulutuksen sisällöstä, laajuudesta ja volyymista. Työryhmä esittää, että ammattikorkeakoulussa käynnistetään tutkintoon johtava rakennussuunnitteluun koulutus, joka täyttäisi Euroopan Unionin ammattipätevyysdirektiivin automaattisen tunnustamisen edellytykset. SAFA:n mukaan kuitenkin nykyinen yliopistotasoinen arkkitehtikoulutus valmentaa toimimaan juuri rakennus- ja yhdyskuntasuunnittelun käytännön tehtävissä. - SAFA on huolissaan siitä, että perinteisesti yliopistotasolla koulutettua osaamista ryhdyttäisiin korvaamaan alemmilla tutkinnoilla. Esitys on myös selkeässä ristiriidassa koulutuspolitiikan tavoitteiden, kuten päällekkäisen koulutuksen vähentämisen kanssa, SAFAn puheenjohtaja Esko Rautiola sanoo. Rakennusarkkitehti-nimike johtaa harhaan- Uuden kaavaillun koulutuksen tutkintonimikkeeksi esitetään rakennusarkkitehti AMK. Rakennusarkkitehti ja arkkitehti -nimikkeet ovat aiemminkin menneet sekaisin, ja tiedossa on myös nimikkeiden tahallisia väärinkäyttötapauksia kuluttajien harhauttamiseksi. SAFAn näkemyksen mukaan arkkitehti tutkinto- ja ammattinimikkeenä tulee varata vain EU:n ammattipätevyysdirektiivin mukaisen yliopistotutkinnon suorittaneille arkkitehdeille, Rautiola sanoo. - Uusi koulutus toteutettaisiin ammattikorkeakouluissa nykyisiä resursseja uudelleen suuntaamalla. Ongelmaksi muodostuu silloin jo pelkästään pätevän arkkitehtuurin opetushenkilöstön puute: Ammattikorkeakouluissa pätevää opetushenkilöstöä arkkitehtuurin alalta ei löydy riittävästi. SAFA esittää, että opetus- ja kulttuuriministeriö ryhtyy pikaisesti toimenpiteisiin koko rakennusalan todellisen osaamisvajeen ja koulutustarpeiden selvittämiseksi ennen yksittäisten, uusien koulutusväylien perustamista. |