Asenne meininki -kampanja rohkaisee rikkomaan rajoja08.11.2012 Työ- ja elinkeinoministeriö käynnisti 7.11.2012 Asenne meininki -mediakampanjan, jonka on tarkoitus herättää ajatuksia ja kirvoittaa keskustelua syrjimättömästä rekrytoinnista ja monimuotoisesta työyhteisöstä. Kampanjassa käsitellään työnantajien ennakkoasenteita erityisesti romaneja ja muita etnisiä vähemmistöjä edustavia sekä vammaisia ja osatyökykyisiä nuoria työnhakijoita kohtaan. Lisäksi kampanjalla halutaan lisätä syrjinnän vaarassa olevien nuorten tietoa työnhausta ja työelämän pelisäännöistä. – Rekrytoinnissa asenne ratkaisee, puolin ja toisin. Nuorilta vaaditaan oikeaa asennetta, jotta he rohkenevat hakea töitä omana itsenään ja tuoda esimerkiksi romanikulttuuritaustansa esiin vahvuutena työnhaussa. Työnantajien asenteet puolestaan vaikuttavat ratkaisevasti siihen, millaisia työntekijöitä he rekrytoivat, työministeri Lauri Ihalainen painottaa. Ministeri Ihalainen rohkaisee työnantajia suhtautumaan nuoriin työnhakijoihin avoimesti, riippumatta heidän etnisestä taustastaan tai vammasta. – Kyse on siitä, nähdäänkö nuorten työnhakijoiden kulttuuritausta, vamma tai osatyökykyisyys uhkana vai mahdollisuutena. Avoin mieli ja ennakkoluuloton suhtautuminen monimuotoisuuteen saavat aikaan hyvän meiningin työpaikalla, Ihalainen kannustaa. Kampanja koostuu tiiviistä verkkosivustosta, nuorten ja työnantajien video- ja radiohaastatteluista sekä muusta AV-materiaalista. Lisäksi kampanja näkyy Facebookissa. Kampanjan toteuttaa Helmi Films Oy ja se on osa YES – Yhdenvertaisuus Etusijalle -hanketta, joka on saanut rahoitusta Euroopan yhteisöjen työllisyyttä ja sosiaalista yhteisvastuuta koskevasta Progress-ohjelmasta (2007-2013). Lisätietoa verkossa osoitteessa www.yhdenvertaisuus.fi/kampanjat/asennemeininki ja www.tem.fi/yhdenvertaisuus Teksti: TEM |