Tekes vauhditti yli sataa vapaa-ajan palvelujen kehittämishanketta05.12.2012 Kulttuurin, viihteen, matkailun, liikunnan ja hyvinvoinnin alan yritykset ovat alkaneet löytää Tekesin yhteistyökumppanikseen. Löytämistä on helpottanut Vapaa-ajan palvelut -ohjelma. Kuluttajien tarpeisiin reagoiminen ennen muita tekee palveluyrityksestä edelläkävijän. Tässä suomalaisyrityksillä on vielä paljon tehtävää, mutta Vapaa-ajan palvelut -ohjelman myötä ne osaavat lähestyä kehittämistyössään myös Tekesiä. Ohjelma on päättymässä vuoden lopussa, mutta Tekes rahoittaa alan kehitysprojekteja jatkossakin. – Ohjelma oli tärkeä oppimisprosessi sekä vapaa-ajan palveluja tarjoaville yrityksille että Tekesille. Uskon, että jatkossa yritysten on helpompi lähestyä Tekesiä, sanoo ohjelman johtoryhmän puheenjohtaja Ritva Ohmeroluoma. Vapaa-ajan palvelut ohjelmassa tavoiteltiin alan yritysten liiketoimintamallien, prosessien sekä uusien palvelujen ja palvelukonseptien kehittämistä. Ohjelman aikana järjestettiin yli 50 verkottumistapahtumaa, neljä opintomatkaa ja rahoitettiin noin 80 yritysten ja 35 tutkimusorganisaatioiden kehittämisprojektia. Ohjelman projektien kokonaisvolyymi oli noin 25 miljoonaa euroa. Palvelujen merkitys oivallettu, kansainvälisille markkinoille pyrkimisessä kehittämisen varaaVapaa-ajan palveluilla on valtava kansainvälinen kasvupotentiaali. Suomessa alan yritykset ovat verraten pieniä, ja innovaatioiden ja liiketoiminnan kehittämisen avulla voidaan saada paljon kasvua aikaan. Ymmärrys palvelujen merkityksestä vapaa-ajan liiketoiminnan kehittämisessä on lisääntynyt kiitettävästi: – Ohjelma onnistui lisäämään palvelutoimialojen arvostusta ja tuotti kannustavia esimerkkejä palveluliiketoiminnan kehittämisessä, sanoo ohjelman päällikkö Risto Mäkikyrö. – Palvelukonseptien viennin haasteellisuudesta huolimatta ohjelmassa nähtiin myös merkittäviä avauksia sillä saralla. Ilahduttavia esimerkkejä ovat Omenahotellien täysin uudenlainen palvelumalli ja Tero Saarinen Companyn taiteelliseen esitykseen perustuva palvelutuotekokonaisuus, joissa keskityttiin nimenomaan kasvuun ulkomaisille markkinoille, kiittelee Mäkikyrö. Lisätietoja Vapaa-ajan palvelut -ohjelmasta. Teksti: TEKES |