Suomalaiset kuluttajat tyytymättömiä tele- ja viestintäpalveluihin19.12.2012 Suomalaiset kuluttajat ovat edelleen tyytymättömiä tele- ja viestintäpalveluihin. Myös koko Euroopan unionin alueella tele- ja viestintäpalveluissa on puutteita, mutta suurimmat ongelmat nähtiin olevan sijoitus-, eläke-, ja vakuuspalveluissa, asuntolainoissa sekä kiinteistöpalveluissa. Tämä ilmenee tuoreesta vuoden 2012 EU:n kuluttajatulostaulusta. Palveluiden suhteen suurimmat näkemyserot suomalaisten ja EU:n alueen kuluttajien väliltä löytyvät rahoitusmarkkinoiden toiminnasta. Erityisesti asuntolainoissa ja pankkitileissä Suomessa nähdään huomattavasti vähemmän ongelmia kuin keskimäärin muissa EU-maissa. Suomalaiset ovat edellisvuotta tyytymättömämpiä junamatkustajaliikenteeseen, mutta myös joukkoliikenteen tarjoamiin palveluihin. Silti ne nähdään kuitenkin toimivan paremmin kuin koko EU:n alueella. Henkilökohtaisiin hoitopalveluihin (kampaamot, kauneudenhoitopalvelut jne.) sekä kulttuuri- ja viihdepalveluihin ollaan yleisesti hyvin tyytyväisiä sekä Suomessa että EU:n alueella keskimäärin. Kirjat, aikakauslehdet ja sanomalehdet, optikkoalan tuotteet, informaatio- ja viestintäteknologian välineet sekä pienet ja isot kodinkoneet ovat sellaisia markkinasektoreita, joissa suomalaisten kuluttajien mielestä on enemmän ongelmia kuin unionin alueen kuluttajien mielestä keskimäärin. Suomalaisten ja EU-maiden kuluttajien välillä vallitsee tänäkin vuonna suuri yksimielisyys huonoimmin toimivasta markkinasektorista: käytettyjen autojen markkinat. Euroopan unionin komissio on vuodesta 2008 alkaen koonnut ja teettänyt tilasto- ja tutkimustietoa kuluttajamarkkinoista ja kuluttajien olosuhteista sisämarkkinoilla ja jäsenvaltioissa. Tulostaulussa tarkastellaan markkinoiden toimivuutta ja kuluttajan asemaa 51 keskeisillä kuluttajamarkkinoiden osa-alueella – sekä koko EU:n alueella että kussakin jäsenvaltiossa erikseen. EU:n kuluttajatulostaulu joulukuu 2012. Teksti: TEM |