Joka neljäs yritys aikoo jatkossa sakottaa asiakkaitaan pienestäkin maksuviiveestä15.03.2013 23 prosenttia yrityksistä aikoo ottaa heti käyttöön mahdollisuuden vaatia kertakorvaus hiemankin myöhässä olevasta yrityssaatavasta. Yritysten toisilleen maksamista maksuista puolet myöhästyy eräpäivästä. Yritysvelalliselta saa jatkossa vaatia enintään 40 euron kertakorvauksen, jos maksu ei ole eräpäivänä vastaanottajan tilillä. Suomen Asiakastieto Oy:n asiakkailleen tekemän kyselytutkimuksen mukaan joka neljäs yritys aikoo ottaa korvauksen heti käyttöön. Osa vastaajista ei vielä maaliskuun alussa ollut päättänyt korvauksen suuruutta, mutta suurimmalla osalla se tulee olemaan 20-40 euroa. 27 prosenttia vastaajista kertoi vielä harkitsevansa kertakorvauksen käyttämistä. 16.3.2013 voimaan astuvilla perintälain ja EU:n maksuviivästysdirektiivin muutoksilla halutaan lisätä yritysten ja viranomaisten maksujen täsmällisyyttä. Viivästely on ongelma erityisesti Etelä-Euroopassa, jossa maksut tyypillisesti myöhästelevät jopa kuukausia. Asiakastiedon mukaan myös suomalaisilla yrityksillä on kosolti parannettavaa, sillä kaikista yritysten välisistä maksuista puolet maksetaan vasta eräpäivän jälkeen. Hitaimmat maksajat UudellamaallaAsiakastiedon Maksumittarin mukaan hitaimpia maksajia ovat yritykset Uudellamaalla, jossa kaikkien yrityslaskujen keskiviive on 15 vuorokautta. Myös Kymenlaaksossa eräpäivästä vierähtää keskimäärin kaksi viikkoa ennen maksun saapumista. Sen sijaan Kainuussa ja Ahvenanmaalla myöhästyminen jää keskimäärin yhdeksään päivään. Maksumittari-aineiston mukaan kaikkien suomalaisyritysten maksuviive on keskimäärin 12 päivää. Vaihtelu on suurta myös toimialoittain. Majoitus- ja ravitsemusalan yritykset ovat usein varsin hitaita maksajia, ja keskimäärin alan laskuissa viivettä kertyy yli kolme viikkoa (24 päivää). Sen sijaan maatalousyritykset ovat tunnollisia maksajia, jotka myöhästyvät eräpäivästä vajaan viikon. Samassa rytmissä maksujaan hoitavat myös kuljetusalan yritykset, joille esimerkiksi polttoaineen maksuehtojen säilyminen hyvinä on ensiarvoisen tärkeää. Suurilla yrityksillä keskimääräinen viive on Asiakastiedon tutkimuksen mukaan selvästi lyhyempi kuin pienten yritysten maksuissa. Katso yritysten keskimääräiset maksuviiveet kunnittain osoitteesta Perinnän vaikeus on huomioitava jo maksuehdoissaAsiakkaiden maksuvaikeudet alkavat viimeistään nyt näkyä entistä useamman yrityksen arjessa. Jos tähän saakka luottotappiot ovatkin pysyneet pieninä ilman kunnollista tietojen tarkistusta, on moni maksuaikaa myöntänyt yritys joutunut yllättymään siitä, kuinka vaikeaa maksun saaminen voi olla. Asiakastiedon kyselyn mukaan joka neljäs yritys aikoo lyhentää asiakkailleen myöntämäänsä maksuaikaa ja tarkistaa muutenkin luotonmyönnön ehtoja. Maksuehtoja määriteltäessä on tärkeää tuntea yrityksen maksutapa. Asiakastiedon Maksumittari-luokitus ennakoi maksuviiveriskiä seuraavan 9 kuukauden aikana 5-portaisella asteikolla. Luokituksen taustamuuttujina käytetään useista miljoonista todellisista laskuista koottujen maksutapatietojen lisäksi mm. yrityksen ikää ja kokoa. |