Kuluttajien luottoluokitukset uhattuna16.10.2012
Suomen Asiakastieto Oy:n tutkimuksen mukaan vain hieman runsas kymmenen prosenttia suomalaisista kuuluu parhaaseen AAA-luottoluokkaan. Lähes joka kuudennella maksuvaikeuksien riski on korkea tai selvästi kohollaan. Asiakastiedon luokituksen mukaan tällä hetkellä noin 12 prosenttia kuluttajista kuuluu korkeimpaan AAA-luottoluokkaan. Yhteensä 17 prosentilla maksuvaikeudet ovat erittäin todennäköisiä (luokitus B tai C) tai ainakin riski on selvästi kohonnut (A). – Kuluttajien luokitukset ovat keskimäärin parempia kuin yritysten. Maksuhäiriömerkinnät ovat kuitenkin lisääntyneet huolestuttavalla vauhdilla ja tämä tulee vaikuttamaan myös kuluttajien luotonsaantiin, ennakoi liiketoimintajohtaja Heikki Koivula Suomen Asiakastieto Oy:stä. Tänä vuonna kuluttajille on rekisteröity 1,36 miljoonaa maksuhäiriömerkintää. Syyskuun lopussa maksuhäiriömerkintöjä oli jo yli 344 000 suomalaisella. Joukko on vuodessa kasvanut peräti 17 600 henkilöllä eli 5,4 prosentilla. – Kasvu ei ollut yhtä nopeaa edes vuosina 1996 ja 1997, jolloin lopulta päädyttiin ennätykselliseen 365 000 maksuhäiriöisen henkilön kokonaismäärään, Koivula suhteuttaa. Luokituksissa huipun ja heikoimman riskissä on tuhatkertainen eroAsiakastiedon luokituksessa vaikuttavia tekijöitä ovat mm. maksukäyttäytyminen, henkilön ikä, siviilisääty, talouden koko sekä asumis- ja asuinaluetiedot. Lisäksi luokitukseen vaikuttavat henkilön vastuuasemat yritystoiminnassa. AAA-luokassa henkilöistä vain 0,06 prosenttia joutuu maksuvaikeuksiin vuoden kuluessa. Keskimmäisessä luokassa A+ riski on jo 25-kertainen, mutta C-luokassa maksuhäiriömerkinnän todennäköisyys on parhaisiin verrattuna peräti tuhatkertainen. Heikoimman luokituksen saaneista 60 prosentille tulee maksuvaikeuksia ja he aiheuttavat todennäköisesti luottotappioita yrityksille. Taloudellisten taustojen merkitys kasvussaLuotollisen kaupan tekeminen maksuongelmiin jo ajautuneen kuluttajan tai yrityksen kanssa johtaa kierteeseen, jossa sekä myyjä että ostaja jäävät tappiolle. Yritykset voivat vaikuttaa maksuongelmien määrään, jos asiakkaan taustat tarkistetaan huolella. Kuluttajalle omasta taloudesta huolehtiminen on oleellinen osa nykymaailmaa, jossa kasvava osa kaupoista tehdään luotollisesti. Asiakastiedon Omatieto-palvelusta kuluttajalla on mahdollisuus seurata säännöllisesti luottotietojaan ja niiden käyttöä. Palveluun voi tutustua osoitteessa www.omatieto.fi. |