Viisas kysyntä lyhentää innovaatioiden matkaa markkinoille Tekes valmistelee Edelläkävijämarkkinat-ohjelmaa22.05.2012 Suomen kansantalouden hankintojen arvo on 190 miljardia euroa. Viisaasti ostamalla voidaan radikaalisti nopeuttaa uusien innovaatioiden syntymistä ja markkinoille pääsyä. Samalla itse markkinoita pitää kehittää lainsäädännön, standardien ja ostajien minimivaatimusten ohjaamana. Jos yksi prosentti pelkistä julkisista hankinnoista tehtäisiin niin, että itse hankintaprosessi edistää uusien innovaatioiden syntymistä, investoinnit innovaatioihin kasvaisivat Suomessa yli 200 miljoonalla eurolla vuodessa. Tekes suunnitteleekin nyt ohjelmaa, jossa vauhditetaan uusien innovaatioiden syntymistä fiksujen hankintojen ja markkinoiden kehittämisen avulla. Tavoitteena on edistää erityisesti pk-yritysten kehittämien tuotteiden ja palvelujen pääsyä markkinoille sekä parantaa julkisten palvelujen tuottavuutta ja vaikuttavuutta. Julkinen sektori ostaa yhä suuremman osan tarjoamistaan palveluista yrityksiltä ja samaan aikaan iso osa yrityksistä ostaa jopa ydintoimintojaan ulkopuolisilta kumppaneilta. – Olennaista on tarpeen täyttäminen. Viisas kysyntä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei palvelun ostaja tilaa samaa palvelua jota on aina tilannut, vaan määrittelee tavoitteen ja antaa palvelun tarjoajalle tilaa kehittää palvelun sisältöä, tuottamistapaa tai muuten rakentaa prosessia paremmaksi, tehokkaammaksi tai edullisemmaksi, asiantuntija Ilona Lundström sanoo. Lundström vastaa uuden ohjelman valmistelusta Tekesissä. Viisas kysyntä ottaa myös palvelun käyttäjän, esimerkiksi kuntalaisen tai yrityksen työntekijän, mukaan palvelun tarpeiden ja sisällön määrittelyyn. Sosiaali- ja terveyspalvelut, rakentaminen, ympäristö ja energia keihäänkärkimarkkinoina– Haluamme uudessa ohjelmassa yhdistää ensimmäistä kertaa julkisen ja yksityisen kysynnän sekä edelläkävijämarkkinoiden kehittämisen. Hankintojen avulla voidaan edistää innovaatioiden syntymisen lisäksi myös kokonaisten markkinoiden uudistumista, Ilona Lundström sanoo. Edelläkävijämarkkinoiden syntyminen edellyttää muutoksia myös markkinoiden sääntelyyn. Lainsäädäntö tai standardit saattavat joskus estää uusia tuotteita tai palveluja pääsemästä markkinoille. Sääntelyn avulla voidaan toisaalta luoda myös uudistumisen kannustimia, esimerkiksi määrittelemällä energiansäästö-, laatu- tai tuottavuustavoitteita, jotka pakottavat panostamaan uusien innovaatioiden syntymiseen. – Valmisteilla olevan ohjelman tavoitteena on rakentaa kriittistä yritysten ja edelläkävijäostajien massaa, joka voi osoittaa tarpeen regulatiivisille uudistuksille, Lundström kertoo. Keihäänkärkialueita, joilla markkinoiden uudistuminen kysynnän kautta voisi toteutua nopeimmin, ovat sosiaali- ja terveyspalvelut, kiinteistö- ja rakentamisala, energia-, ympäristö- ja vesiala sekä turvallisuuspalvelut. Ohjelmavalmistelu keskittyy erityisesti näihin toimialoihin. Valmisteilla olevaan ohjelmaan voisivat osallistua ulkoisten resurssien hallintaa kehittävät yritykset, julkisia hankintoja tekevät organisaatiot – kuten kunnat, sairaanhoitopiirit ja valtion laitokset kuten puolustusvoimat tai poliisi, näiden sopimuskumppanit sekä tutkimusorganisaatiot. Ohjelman valmistelu tehdään vuoden 2012 loppuun mennessä. Hankintoja tekevien yritysten ja julkisten organisaatioiden sekä näille palveluja tarjoavien tahojen toivotaan osallistuvan valmisteluun aktiivisesti. Valmistelua voi seurata ja keskusteluun osallistua ohjelmavalmistelun Thinktank-sivustolla osoitteessa thinktank.yhteisot.tekes.fi. – Ohjelmavalmistelu vastaa osaltaan Tekesin strategian Ratkaisukeskeiset palvelut ja aineettomat sisällöt arvonluojina -painopistealueella tunnistettuihin tarpeisiin, joiden mukaan markkinoiden uudistaminen edellyttää palvelujen ostamisen ja käyttämisen kulttuurin muutosta niin kuluttajilta, yrityksiltä kuin julkisilta toimijoilta, sanoo Tekesin Palveluinnovaatio-yksikön johtaja Tiina Tanninen-Ahonen. Lähde: TEKES
|