Blogin arkisto

Itellan tappolistalla?

Share |

Perjantai 30.10.2009 klo 9.00 - Kari Hannunen


Lokakuun puolen välin tienoilla saimme lukea lehdistä, että Viestintävirasto ja Itella eli entinen Suomen Posti ovat tukkanuottasilla kirjelähetysten taksoista. Viestintävirasto on sitä mieltä, että Itellan kirjetaksoissa on 25 prosenttia ilmaa ja että se pitäisi pikimmiten puhaltaa hinnoista pois. Johon Itella, että "okei, mutta siinä tapauksessa joudumme korottamaan sanomalehtien ja suoramarkkinointipostin jakeluhintoja radikaalisti, ehkä jopa 30 prosenttia".

Haloo, ketä kiinnostaa? Monia, muun muassa minua. Satun nimittäin olemaan Tampereen talousalueen Yritysviesti-imisen lehden päätoimittaja ja lehteä julkaisevan yhtiön toimitusjohtaja. Kyseinen radikaali jakeluhintojen nousu osuu suoraan edustamaani lehteen ja saattaa vaarantaa sen koko olemassaolon. Enkä taida olla ainoa lehtialan pienyrittäjä, joka juuri nyt tuntee jäätävän ringin takamuksensa alla.

Tuntematta sen tarkemmin Viestintäviraston ja Itellan välistä kiistaa hinnoittelun perusteista voi kuitenkin todeta, että kiistan kärjistäminen tässä suhdannetilanteessa on käsittämättömän harkitsematonta molemmilta tahoilta. Ikäänkuin näissä lamatalkoissa ei pienyrittäjällä - tai suuremmallakaan - olisi muuta huolenaihetta kuin tuotannontekijöiden järkyttävä hinnankorotus.

Itella ei monopoliasemineen liene yhdenkään julkaisutoimintaa harjoittavan yhtiön lempiyhteistyökumppani. Vaan kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole, niin toimeen on tultava - huonosti tai vielä huonommin. Vuosien kokemuksella voin sanoa, että mitä vähemmän joutuu tekemisiin Itellan kanssa, sen varmemmin säilyttää mielenterveytensä. Ja päinvastoin.

Itellan ja Suomen Postin toimintaa yli 25 vuotta seuranneena ei voi kuin hämmästellä sitä järkyttävän heikkoa palvelun tasoa, jota Itellassa on pystytty vuosikaudet harjoittamaan ilman että kukaan tai mikään taho on kyennyt siihen puuttumaan. Ja mikä pahinta, eipä näytä kykenevän edelleenkään: Itella puhuu julkisuudessa 30 prosentin jakeluhintojen noususta ja perustelee sitä Viestintäviraston 13.10. antamalla päätöksellä.

Itellan puhe on hurskastelua: 24. syyskuuta eli tasan kolme viikkoa ennen Viestintäviraston päätöstä Itella löi eteeni ensi vuoden uudet jakeluhinnat. Korotusprosentti vaatimattomat 117 prosenttia. Luit oikein: Itella korottaa lehden jakelukustannuksia 117 prosenttia tällaisessa suhdannetilanteessa.

Ja kun alkuun on kerran päästy, niin tässä ei todellakaan ole vielä kaikki: kun Yritysviestiä on tähän asti jaettu Itellan oman yritysrekisterin mukaan jokaiseen yritykseen Tampereen talousalueella, niin nyt tämä jakelusysteemi ei enää toimikaan. Tai toimiihan se, mutta Yritysviestin on maksettava lähes 10 000 euron kertakorvaus "uusista osoitteista". Näin toimii monopoli.

Tällaisia kustannusnousuja ei monikaan lehti kestä, ei nykyisessä suhdanteessa eikä muutenkaan. Ikävintä tässä koko asiassa on tietenkin se, että Itellan kanssa ei voi neuvotella: monopoliasema antaa tukevan saneluselkänojan - lehtien tappolistan kasvattamiselle.

Nyt olisi kilpailun paikka.

Kari Hannunen
Päätoimittaja, Tampereen Yritysviesti -lehti
www.yritysviesti.com

Avainsanat: Kari Hannunen, Itella, posti, postitus, lehtiala, monopoli, hinnat


Kommentit

31.10.2009 0.57  PomPom

Yritykselläni on päinvastainen tilanne. Kaikki tuotteemme lähetetään kirjeenä, joten 25% alennus kelpaa oikein hyvin.

Eli kohtuus lienee että kaikki Itellan tuotteet olisivat oikein hinnoiteltuja. Eli kirjelähetetykset kattaisivat omat kulunsa ja mainoslehtilähetykset omat kulunsa.

31.10.2009 8.38  Näin toimii vain monopoli

Todellisuudessa kaikki Itellan hinnat tulevat nousemaan, joku voi pudota väliaikaisesti. Tilannehan on se, että Itella pudottaa halvemman tuotteen pois ja ottaa kalliimman tilalle.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini