Blogin arkisto

Juna kulkee lujaa internet-markkinoinnissa

Share |

Tiistai 21.6.2011 - Marko Pyhäjärvi


Oletko harkinnut "sosiaalisen median strategian" laatimista, vai oletko kenties jo hionut sellaista muutaman kuukauden ajan? LOPETA NYT!

Jos tavoitteenasi on myydä tai kasvattaa liiketoimintaasi verkossa PALJON, unohda alkuunsa "suunnitelmat", "projektinhallinta", "työryhmät" ja kaikenlainen muu "korporaatiotouhu". Minulla on takana 10 vuoden korporaatioura ohjelmistoalan "projektipiällikkönä", ja tiedän täsmälleen millaista on hioa  suunnitelmia, hyväksyttää ja kierrättää niitä sekä lopuksi etsiä syyllistä jos tiimi kämmää. Se touhu ei toimi internet-markkinoinnissa.

Tämä juna menee eteenpäin niin lujaa, että kun olet lopulta saanut valmiiksi "sosiaalisen median strategiasi ja suunnitelmasi", ovat ne auttamatta jo vanhoja. Toki, jos strategiassasi lukee tyyliin: "yrityksemme hyödyntää Facebookia ja Twitteriä brändin ja imagon tunnetuksi tekemisessä...",  niin ei tämä "strategia" varmaan ihan heti vanhene, mutta ei se myöskään MYY. Myyntiä verkossa tehdään silloin kun seuraavat palapelin osat (huomaa hieno korporaatioslangi) on viritetty huippuunsa:

  1. Myytävä tuote
  2. Varannot (listat, yhteisöt)
  3. Liikenne
  4. Sisällöntuotanto ja sitouttaminen
  5. Myynti
  6. Koko prosessin automatisointi

Avataan tämä lista toisella kertaa. Haluan, että unohdat kokonaan perinteisen mallin,  jossa

  1. Määritellään
  2. Suunnitellaan
  3. Toteutetaan
  4. Toimitetaan

Tämä vie aikaa, eikä mahdollista riittävän nopeaa suunnanmuutosta, sillä se jos mikä nykypäivän modernissa Internet-markkinoinnissa on tarpeen. Me muutamme suuntaa moneen kertaan. Kun markkinoimme jotain niche-markkinan tuotetta. Kyse ei ole "poukkoilusta", vaan rohkeudesta vaihtaa taktiikkaa silloin, kun edellinen ei tehoa.

Ei ole mitään järkeä hakata päätä Karjalan mäntyyn kuukaudesta toiseen, tai jopa vuodesta toiseen, etenkään silloin jos rahaa palaa tappiota tuottavaan mainontaan joka minuutti.

Perinteisen suunnittelun ja komiteapohtimisen sijaan tutustu vaikka aluksi ohjelmistoteollisuudessa tunnettuun ketterän menetelmän käsitteeseen, ja etenkin Scrum-malliin. Oma ajattelutapani pohjautuu vahvasti Scrum-malliin, koska hyödynsin sitä päivittäin viimeisten korporaatiovuosieni aikana. Sama ketterä työtapa sopii Internet-markkinointiin täydellisesti.

Aloita ottamalla selvää miten ammattilaiset tekevät Internet-markkinointia. Varmista, että ymmärrät perusteet. Mieti markkinointi-ideaasi korkeintaan yhden viikon ajan. Sen jälkeen sovella hyväksi havaitsemaasi strategiaa käytännössä, eli ala markkinoida tuotettasi tai palveluasi oppimasi mukaan. Lopuksi epäonnistu.

Internet-markkinointi on haastavaa. Strategioita ja taktiikoita on ziljoonia, ja siksi on pomminvarmaa, että aivan aluksi epäonnistut. Ensimmäiset mainontaan sijoittamasi eurot mitä todennäköisimmin eivät tuota tulosta, mutta älä huolestu, sillä en tiedä ketään joka olisi heti alusta asti tahkonnut voittoa. Asennoidu niin, että ensimmäiset eurot ovat oppirahoja. Ostat niillä tärkeä tietoa, dataa, joka auttaa sinua oppimaan ja kehittymään.

Paras vinkkini sinulle koskaan on "FAIL FAST". Mitä nopeammin epäonnistut, sitä parempi, koska sillä tavalla opit parhaiten.

Vaikka lukisit kaikki kirjoittamani tekstit, oppaat ja raportit, ja vaikka kävisit joka ainoan valmennuksemme läpi, et kehity osaavaksi markkinoijaksi ennen kuin teet sitä käytännössä.

Lyhyesti sanottuna, sinun tulee polttaa rahaa mainontaan oppiaksesi parhaiten. Se on riskisijoitus joka todennäköisesti tuottaa takaisin, riippuen toki oppimiskyvystäsi ja pitkäjänteisyydestäsi. Kun lopulta otat ensimmäisen askeleen ja alat markkinoida verkossa, keskity testaamaan eri strategioita ja taktiikoita nopeasti, analysoimaan tulokset nopeasti, tekemään johtopäätökset nopeasti, ja..? Toistamaan samaa prosessia kunnes tulosta tuottava strategia tai taktiikka löytyvät.

Pyri tunnistamaan suurin yksittäinen tekijä joka hidastaa Internet-markkinointisi tuottamaa liiketoiminnan kasvua, ja sen jälkeen hankkiudu eroon haittatekijästä. Sen jälkeen sama juttu uudelleen, jne…

Kun homma rullaa ja tuottaa tulosta, tunnista prosessisi ja pysy siinä. Fokusoidu, mutta,  jos jokin alkaa mennä huonosti, ole valmis nopeaan muutokseen. Internet-markkinoinnin strategiat ja taktiikat kehittyvät todella kovaa vauhtia. Paljon nopeampaa kuin voit kuvitella. Voittajat tässä pelissä ovat nopeita ja ketteriä.

Marko Pyhäjärvi

Alkuperäinen kirjoitus

Marko Pyhäjärvi on Internet-markkinoinnin ammattilainen, jonka vahvuus on taktisessa Facebook-markkinoinnissa. Insinöörinä Markoa eivät kahlehdi perinteisen mainonnan "tavat ja tottumukset", vaan hän pystyy luomaan rohkeaa ja erottuvaa mainontaa, jonka tulokset ovat numeerisesti todennettavissa.

Avainsanat: Marko Pyhäjärvi, internet, mainonta, markkinointi, myynti, some, sosiaalinen media, media, strategia,


Kommentit

21.6.2011 13.34  Janne Siikonen

Näinhän se on, että homma muuttuu jatkuvasti ja erilaiset sosiaaliset yhteisöt ovat eri aikoihin pinnalla. Ja vaikka esim. Facebook on pitänyt suosiotaan useamman vuoden, sen kehittymisen myötä toimivat menetelmät muuttuu.
Olemme huomanneet tämän konkreettisesti rakentamalla Facebook-kampanjan ralliprojektillemme ryhmällä "Autetaan Janne Neste Ralliin! Kympillä saat nimesi ralliautoon." Tuo pitkä ryhmän nimihän kertoo koko jujun. Aloitimme kampanjointia viime vuonna, ja ryhmä keräsi paljon jäseniä joista iso osa jopa osallistui rahallisesti. Tänä vuonna jatkoimme työtä saman ryhmän puitteissa (viime vuoden osallistuminen meni puihin järjestäjästä johtuen), mutta nyt ryhmän suosio ei olekaan ollut yhtä kova.
Jotain on muuttunut FB-yhteisössä, ja kertoisiko joku että mikä päivitys meidän pitää tehdä että saamme kasaan toivomamme maailmanennätysmäärän tukijoita?

21.6.2011 17.18  Pitää olla luova sekä nopea.

Koska vastaavia on tullut enemmän, eli tarjontaa on enemmän, suorastaan pulppuavasti täytyy kehittää uusia ideoita. Kuten idea, että kun liityt, niin juoksen Suomen ympäri tai kun 10.000 liittyy niin teen sitä ja sitä on niin matkittu idea, että mennyt ihan pilalle. Volyymiakin pitää kasvattaa samalla kun uusaia tuoreita ideoita pitää olla. Myös muita voi matkia, mutta ei välttämättä niitä, joita kaikki jo ovat matkineet.
Myöskään ei kannata laittaa yhden korren varaan mitään netissäkäään.

21.6.2011 23.21  Janne Siikonen

Joo mekin teimme viime vuonna pelkän ryhmän ja hehkutimme sitä eri palstoilla. Tälle vuodelle pistettiin liää paukkuja. Yhteistyökumppanit lupasivat erinäisiä plakintoja jaettavaksi kampanjaan mukaan lähteneille, samoin kuin jaamme lahjakortteja itse tuottamiimme palveluihin.
Yksi selkeä haaste on löytää ne suosituimmat ja aktiivisimmat ryhmät, joissa kommentoimalla saa kävijöitä kampanjan sivuille.
Ja ihan totta, toimiakseen kampanjan täytyy olla monipuolinen, ja meilläkin on Facebookin rinnalla aika laajoja tekstiviestityksiä, suoraa mailimarkkinointia ja tietysti tuttavaverkoston kautta ilosanoman levittämistä. Kokeilemme myös muita sosiaalisia ympäristöjä, mutta niissä kehittymättömyys hiukan vaivaa käyttöä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini