Blogin arkisto

Onko yrityksessäsi valmistautumishankkeita? - Muuta ne nopeiksi tuloshankkeiksi ja saat tuloksiakin!

Share |

Maanantai 3.6.2013 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgYritys ostaa kalliin myynnin koulutuksen ja yrityksen johto odottaa koulutuksesta tuloksia vuoden kuluttua koulutuksen jälkeen. Kehitysjohtaja kertoo, että hän tilaa uuden koulutuksen edellisen koulutuksen jalkauttamiseen.

Tai yritys käynnistää avainasiakasmyynnin kehittämishankkeen, josta johto odottaa tuloksia aikaisintaan ensi vuonna.

On uusi strategia, mutta se ei toteudu. Mikään ei muutu päivittäisessä toiminnassa. On liiketoimintasuunnitelma, mutta sitä ei pystytä toteuttamaan. Pidetään innostava valmennustilaisuus, mutta innostuksen laannuttua kaikki on kuin ennenkin. Arvot määritetään ja kirjataan. Syntyy paljon keskustelua, mutta ei toimita arvojen mukaisesti.

Edellä mainitut esimerkit ovat ns valmistautumishankkeita. Nimi tulee siitä, että niissä valmistaudutaan tulevaisuudessa tapahtuvaan tekemiseen. Valmistautumishankkeille on ominaista, että niillä pyritään kasvattamaan taitoja, osaamista, muuttamaan prosessia, tapaa toimia jne. Kaikki ne ovat tietenkin hyviä asioita.

Hyvän asian kehittämiseen liittyy toive, että joskus tulevaisuudessa hyvä asia johtaa liiketoiminnan tulosten parantumiseen. On tavallista, ettei hankkeen aikana odoteta eikä vaadita tuloksia.

Joskus valmistautumishanketta seuraa uusi valmistautumishanke, jolla yritetään paikata edellistä valmistautumishanketta.

Sinullakin saattaa olla suunnitelmissa valmistautumishankkeen käynnistäminen.

Mieti vielä hetki! Valmistautumishankkeille on nimittäin olemassa tehokas tuloksia suoraan tuottava vaihtoehto.

Sen nimi on nopea tuloshankke. Voi toteuttaa sellaisen ja saada oikeasti tuloksia aikaiseksi. Tulosten saamisen ohessa saat paremman prosessin, osaamisen, taitoja ja tavan toimia.

Nopea tuloshanke tuottaa nimensä mukaisesti nopeasti tuloksia

Annan sinulle muutaman esimerkin nopeista tuloshankkeista.

Eräs yritys nosti myyntinsä 12-kertaiseksi neljässä viikossa. Toinen yritys kaksinkertaisti ennustetun myyntikatteensa kolmessa viikossa. Kolmannen yrityksen myyntiryhmä ylitti kuuden kuukauden myyntitavoitteensa 50 %:lla.

Neljäs yritys laski toimitusajan viidestä yhteen päivään. Aikaa siihen kului yksi kuukausi ja toteutus kesti yhden viikon.

Olen 20 vuoden aikana havainnut lukuisia kertoja, että tiimit pääsevät erinomaisiin tuloksiin nopeilla tuloshankkeilla. Enkä ole yksin. Amerikkalainen arvostettu Schaffer Consulting tekee samaa kuin minä. Olen myös opiskellut Schafferissa sen käyttämää Rapid Results -menetelmää.

Nopealle tuloshankkeelle on ominaista, että on selkeä määrätty tavoite, joka pyritään saavuttamaan lyhyessä ajassa.

Miten tuo eroaa normaaleista tavoitteista?

Katsotaan.

Normaali tavoite on myydä xxx eurolla kuukaudessa, joka on laskettu jakamalla vuoden tavoite 12:lla. Mitä tapahtuu, jos tavoite ei ota toteutuakseen tammikuussa?

Yleisin vastaus on – jos ollaan rehellisiä – ei tapahdu mitään. Tammikuu meni ja toteutuma jäi alle tavoitteen. Toivotaan, että helmikuussa saadaan kurottua tavoitetta kiinni.

Nopeassa tuloshankkeessa tavoitteella on eri merkitys. Tammikuulle on tammikuun tavoite. Ratkaistava kysymys on, mitä meidän on tehtävä, jotta tammikuun tavoite toteutuu?

Ja vastauksina ovat erilaiset myynnilliset toimenpiteet. Jos tavoite edelleen tuntuu olevan saavuttamatta, kysymys on, mitä voimme vielä tehdä, jotta saavutamme tavoitteen?

Normaalin tavoitteen ja nopean tuloshankkeen tavoitteiden ero on, että normaali tavoite joustaa, mutta tekeminen ei. Nopean tuloshankkeen tavoite ei jousta, vaan tekeminen joustaa. Kun tekeminen joustaa se merkitsee, että tehdään uutta ja toisenlaista. Se on innovaatiota.

Siksi nopeassa tuloshankkeessa tavoitteen saavuttaminen ohjaa tekemistä ja antaa fokuksen ponnisteluille.

Palkinnoksi nopeasta tuloshankkeesta tullaan paremmiksi, opitaan uutta, muutetaan prosessia ja toimintatapaa. Ensimmäinen nopea tuloshanke on pilotti, jossa opitut toimintatavat siirretään muualle organisaatioon. Se pienentää riskiä, koska toimintatapa on todettu pilotissa toimivaksi.

Jos haluat oppia nopean tuloshankkeen toteuttamisesta, otan minuun yhteyttä. Soita numerooni 040 5509200 tai lähetä s-postia osoitteeseen heikki.luoma[a]actional.fi. Kerron mielelläni lisää.

Kuitenkin ainoa todellinen keino oppia nopea tuloshanke on tehdä sellainen, sillä tekemällä oppii parhaiten. Samalla saat hankkeen tulokset itsellesi.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, esimiestyö, jalkauttaminen, jalkautus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, kehityshanke, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus, tavoitteellisuus, tavoitteet, toteuttaminen, toteutus, tuloshanke


Kommentit

3.6.2013 10.18  Maarit Balac

Malli kuulostaa järkevältä erityisesti kun siihen otetaan mukaan asiakkaan tarpeet ja toiveet. Jos yritys pystyy joustavasti ja ilman isoja kustannuksia muuttamaan toimintaansa siten että se palvelee paremmin asiakkaan tarpeita, niin se on ilman muuta kilpailuetu.

Erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset voisivat löytää tällaisesta innovoinnista kilpailuetua jolla tavoitella isoja asiakkuuksia. Eikä siinä kannata jäädä odottelemaan ideoita asiakkailta, vaan omatoimisesti ehdottaa uusia toimintatapoja siitä näkökulmasta että se on nimenomaan asiakkaan etu.

4.6.2013 11.01  AP

Kunhan ei oteta liikaa mukautuvasti asiakkaan tarppeet ja toiveet. Kaikki eivät tiedä mitä tarvitsevat oikeasti, eikä asiakas aina ymmärrä ostaa edullisintakaan kun ostaa halvinta, joka tulee kalliiksi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini